هدر بالا
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ | ۰۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری | ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
یکشنبه, ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ ۱۱:۵۹
زمان مطالعه: 4 دقیقه

ثروتمند ترین گروه تروریستی

داعش ثروتمندترین گروه تروریستی دنیا

گروه تروریستی داعش تاکنون میلیاردها دلار پول از راه های مختلفی از جملگروه داعشه فروش نفت و یا تجارت های غیرقانونی بدست آورده است. «فیل ویلسون»، سیاستمدار انگلیسی، یک گزارش درباره راههای کسب درآمد داعش در سراسر جهان برای شورای اروپا تهیه کرده و توضیح…

داعش ثروتمندترین گروه تروریستی دنیا
 

به گزارش اتاق 24 ،روزنامه کرونیکل لایو در مطلبی نوشت: گروه تروریستی داعش تاکنون میلیاردها دلار پول از راه های مختلفی از جمله فروش نفت و یا تجارت های غیرقانونی بدست آورده است. «فیل ویلسون»، سیاستمدار انگلیسی، یک گزارش درباره راههای کسب درآمد داعش در سراسر جهان برای شورای اروپا تهیه کرده و توضیح داده است که گروه تروریستی داعش چگونه توانسته به یکی از ثروتمندترین گروه های تروریستی جهان تبدیل شود.

به نوشته این روزنامه انگلیسی، گروه تروریستی داعش که یک زمانی بر حدود 10 میلیون نفر در عراق و سوریه سلطه داشت، پس از شکست هم اکنون فقط 2 درصد از آن اراضی را در اختیار دارد. اما از آنجایی که این ممکن است به معنای پایان گروه تروریستی داعش نباشد، دانستن راه های کسب درآمد آنها برای جلوگیری از تکرار آن در آینده حائز اهمیت است.

فیل ویلسون در گزارش خود نوشت: گروه تروریستی داعش 500 میلیون دلار در سال 2015 از طریق فروش نفت در سوریه و عراق بدست آورد. این رقم در سال 2016 به دنبال کاهش بهای نفت و همچنین حملات هوایی به 200 میلیون دلار کاهش یافت.

گزارش شده بود که گروه تروریستی داعش در سال 2015 کنترل یک معدن فسفات در عکاشات و کارخانه تولیدی در شهر قائم در انبار عراق را در دست داشت.اعضای داعش همچنین چندین کارخانه استخراج گوگرد و معدن اصلی سنگ نمک در سوریه را در اختیار داشتند. از سوی دیگر، تروریستهای داعش 5 کارخانه سیمان را در سوریه و عراق اداره می کردند. آمارها نشان می دهد که در سال 2014، گروه تروریستی داعش توانسته بود حدود 300 میلیون دلار از راه تولید فسفات و 292 میلیون دلار از راه تولید سیمان بدست آورد.

 داعش همچنین بزرگترین ذخایر گاز طبیعی در عراق را در میدان آکاس در استان انبار کنترل می کرد. پس از آنکه داعش بخشهای زیادی از اراضی خود را در سوریه و عراق از دست داد، در سالهای اخیر تلاش کرد که از راه دریافت مالیات از مردم درآمد کسب کند. گروه تروریستی داعش در سال 2014 توانست بیش از 360 میلیون دلار از راه مالیات درآمد کسب کند. بر اساس آمار مرکز مطالعه افراط گرایی بین المللی، در سال 2016 و بخصوص پس از شکست موصل، این مبلغ به 250 میلیون دلار کاهش یافت.

بنابر اعلام این سیاستمدار انگلیسی، یکی دیگر از راههای کسب درآمد داعش دریافت خونبها بود. گزارشها حاکی از آن است که داعش در سال 2014 توانست بین 20 تا 45 میلیون دلار از این راه کسب درآمد کند. این رقم در سال 2015 به 23 میلیون دلار رسید. برخی منابع دیگر بر این باورند که درآمد داعش از راه دریافت خونبها سالانه 120 میلیون دلار بوده است.

اما تروریستهای داعش حتی کنترل چندین شعبه بانکی را هم در بخشهایی از عراق در دست داشتند. در واقع پول نقد موجود در این بانکها به تصرف این گروه تروریستی درآمد. آمریکا معتقد است داعش در سال 2015 به بیش از 50 میلیارد دلار پول نقد از این طریق دسترسی داشته است.

روش دیگر کسب درآمد داعش، فروش آثار باستانی و فرهنگی در بازار سیاه بود. نمی توان به صورت دقیق مشخص کرد که داعش از راه این تجارت غیرقانونی چه مبلغی به جیب زده است.

این سیاستمدار انگلیسی با تهیه این گزارش اعلام کرد: داعش هم اکنون کمتر از 2 درصد از اراضی خود در عراق و سوریه را در دست دارد. اما ممکن است به یک گروه تروریستی دیگر تبدیل شود و به اقدامات خصمانه اش ادامه دهد. این گزارش یک پیام آشکار برای کشورهای مختلف می فرستد و آن پیام این است که باید با همکاری یکدیگر مانع از کسب درآمد این گروه های تروریستی در آینده شویم.

 

 

کد خبر 7738

 

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید