هدر بالا
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ | ۰۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری | ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
شنبه, ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ ۱۲:۵۰
زمان مطالعه: 5 دقیقه
تحلیل گر بازار سرمایه گفت: در هفته‌ای که گذشت ابهام عمده‌ای نسبت به برجام و اثر آن بر متغیر‌های اقتصادی برقرار بود، اما پس از اعلام خروج آمریکا بازار‌ روند نسبی به خود گرفت. امیرعلی امیرباقری بورس،بانک و بیمه با اشاره به وضعیت بازار بورس طی هفته…

وضعیت بورس بعد از خروج امریکا
 

 

به گزارش اتاق 24 ،تحلیل گر بازار سرمایه گفت: در هفته‌ای که گذشت ابهام عمده‌ای نسبت به برجام و اثر آن بر متغیر‌های اقتصادی برقرار بود، اما پس از اعلام خروج آمریکا بازار‌ روند نسبی به خود گرفت.

امیرعلی امیرباقری بورس،بانک و بیمه  با اشاره به وضعیت بازار بورس طی هفته گذشته، اظهار کرد: در هفته‌ای که گذشت ابهام عمده‌ای نسبت به برجامو اثر آن بر متغیر‌های اقتصادی برقرار بوده است، قبل از اعلام موضع آمریکا اخبار مثبت و منفی بازار‌  را دستخوش تغییر می‌کرد، اما پس از اعلام خروج آمریکا بازار‌ روند نسبی به خود گرفت. هرچند این اقدام امریکا از قبل قابل پیش‌بینی بود و اصطلاحا تأثیر آن در بازار‌ پیش خور شده بود؛ بنابراین شاهد بروز روند‌های شدید و قدرتمندی در بازار‌ نبودیم. رفتار غیرمتمدنانه آمریکا بار دیگر غیرقابل اعتماد بودن و بی ثباتی در روابط با جهان را از این کشور نشان داد تا عبرتی باشد بر تمام افراد و کشور‌هایی که با تکیه بر آمریکا خانه‌ای روی آب می‌سازند.

وی ادامه داد: در روز شنبه ۱۳۹۷/۲/۱۵، در بازار بورس تعداد ۴۳۹ میلیون برگه سهام به ارزش ۸۹۰ میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت. در بازار فرابورس نیز ۲۹۲ میلیون برگه اوراق بهادار به ارزش ۱۷۰۸ میلیارد ریال معامله شد. تمام شاخص‌های مطرح بازار در این روز ریزشی بودند. شاخص
کل بورس و کل هموزن با افت تقریبی نیم درصدی مواجه شدند و به ارقام ۹۳۱۰۱ و ۱۶۵۲۷ واحد دست یافتند. آیفکس با افت ۱.۵ درصدی به سطح ۱۰۴۲ واحد رسید. نماد‌های فارس، فملی و شپنا بیشترین اثر منفی را بر شاخص نهادند. نماد‌های فاسمین، مبین و فولاد بیشترین ارزش ریالی معاملات را در اختیار گرفتند.

امیرباقری تصریح کرد: یکشنبه ۱۳۹۷/۲/۱۶ در بازار بورس و فرابورس بترتیب تعداد ۵۰۳ و ۲۳۷ میلیون برگه اوراق بهادار به ارزش ۹۷۸ و ۱۸۷۸ میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت. اکثر شاخص‌های بازار در این روز کاهشی بودند. شاخص قیمت هموزن با کاهش ۷۲ نقطه پایه به سطح ۱۲۱۸۰ واحد رسید. شاخص کل بورس و فرابورس به سطوح ۹۲۸۵۰ و ۱۰۴۷ واحد رسیدند. نماد رانفور بیشترین تاثیر منفی و فولاد بیشترین اثر مثبت را بر شاخص داشتند. بیشترین ارزش معاملات در اختیار نماد‌های وبیمه، فولاد و فایرا بود.

این تحلیل گر بازار سرمایه گفت: در روز دوشنبه مورخ ۱۳۹۷/۲/۱۷ در بازار بورس تعداد ۳۷۴ میلیون برگه اوراق بهادار به ارزش ۸۶۶ میلیارد ریال معامله شد. در بازار فرابورس نیز تعداد ۲۵۱ میلیون برگه به ارزش ۱۴۶۱ میلیارد ریال مورد داد و ستد قرار گرفت. شاخص کل و شاخص کل هموزن در این روز با افزایش مواجه شدند و به ارقام ۹۳۱۶۶ و ۱۶۵۰۲ واحد رسیدند. در این روز آیفکس با رشد ۲.۲۱ درصدی مواجه شد و به رقم ۱۰۷۱ واحد رسید. نماد فولاد بیشترین تاثیر مثبت و نماد تاپیکو بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشتند. بیشترین ارزش معاملات در اختیار نماد‌های آپ، فولاد و وبیمه بود.

امیرباقری یادآورشد: روز سه شنبه ۱۳۹۷/۲/۱۸ بازار با ابهامی تمام عیار نسبت به ابعاد خروج امریکا از برجام مواجه بود. اعلام نظر نهایی امریکا در شب سه شنبه ساعت ۲۲:۳۰ بوقت ایران انجام شد. متاثر از این ابهام در بازار بورس و فرابورس بترتیب تعداد ۶۴۴ و ۲۱۸ میلیون برگه اوراق بهادار به ارزش ۱۰۲۶ و ۲۷۵۲ میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت. در این روز کلیه شاخص‌ها با خوشبینی فعالان بازار نسبت به موضع امریکا با رشد نسبی مواجه شدند. بطوریکه شاخص کل و شاخص هموزن بترتیب به سطوح ۹۳۶۰۶ و ۱۶۶۳۸ واحد بازگشتند. شاخص قیمت هموزن با رشد ۸۳ نقطه پایه به رقم ۱۲۳۴۲ واحد رسید و رکورد افزایش را بنام خود ثبت کرد. نماد‌های فملی، شبندر و فخاس بیشترین اثر مثبت را بر شاخص نهادند. بیشترین ارزش معاملات در اختیار نماد‌های فایرا، وبیمه و فملی قرار گرفت.

وی در پایان گفت: روز چهارشنبه ۱۳۹۷/۲/۱۹ در بازار بورس پس از روشن شدن موضع امریکا نسبت به برجام، تعداد ۲۰۳۷ میلیون برگه اوراق بهادار به ارزش ۴۶۶۳ میلیارد ریال مورد معامله واقع شد. شاخص کل با رشد ۸۵ واحدی به سطح ۹۳۶۹۱ واحد رسید. اما شاخص کل هموزن با ۱۴۱ واحد کاهش به رقم ۱۶۴۹۷ واحد دست یافت. نماد‌های فولاد بیشترین تاثیر منفی و شبندر بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص نهادند. در بازار فرابورس، آیفکس با کاهش ۸ واحدی مواجه شد و به سطح ۱۰۷۰ رسید. در این بازار تعداد ۲۸۶ میلیون برگه اوراق بهادار به ارزش ۱۴۷۶ میلیارد ریال معامله شد. نماد‌های زاگرس بیشترین تاثیر منفی و مارون بیشترین اثر مثبت را بر شاخص نهادند.

 

 

کد خبر 7780

 

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید