هدر بالا
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ | ۰۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری | ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
سه شنبه, ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ ۱۰:۳۲
زمان مطالعه: 5 دقیقه
حسام عقبایی اظهار داشتند:علاوه بر ضرورت افزایش رقم تسهیلات مسکن و کاهش نرخ سود باید مدت بازپرداخت این نوع وام ها نیز بیشتر شود تا با توان مالی کارمندان و کارگران و دهک های ضعیف و متوسط جامعه سازگار و مطابق باشد.ارایه تسهیلات مسکن باید به نحوی باشد…

دریافت تسهیلات مسکن برای اقشار ضعیف کشور
 

 

به گزارش اتاق 24 ،نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشور، بر ضرورت تشکیل مثلثی از شورای پول و اعتبار، بانک مرکزی و وزارت راه و شهرسازی برای سازگار کردن تسهیلات مسکن با قیمت منطقه تاکید کرد.


حسام عقبایی ، با اشاره به اقدامات دولت در راستای خانه دار کردن مردم، گفت: یکی از اقدامات دولت ارایه تسهیلات بانکی بوده که اگر بگوییم وام کارا و موثر نبوده بی انصافی است زیرا مطمئنا در افزایش قدرت خرید مردم تاثیر به سزایی داشته است.

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشور، با تاکید بر ضرورت ایجاد تغییراتی در حوزه تسهیلات بانکی، افزود: افزایش رقم تسهیلات یکی از مهم ترین گام های دولت در راستای خانه دار کردن مردم است البته میزان و مبلغ تسهیلات نه به صورت یک فرمول برای تمام کشور بلکه متناسب با قیمت مسکن در کلانشهرها و شهرهای کوچک و روستاها باید متفاوت باشد.

ضرورت افزایش رقم تسهیلات متناسب با قیمت مسکن در مناطق مختلف

وی با بیان اینکه باید افزایش رقم تسهیلات متناسب با قیمت مسکن در مناطق مختلف کشور باشد، تصریح کرد: برای اثر گذاری بیشتر تسهیلات مسکن باید شورای پول و اعتبار، بانک مرکزی و وزارت راه و شهرسازی با تشکیل مثلثی در راستای سازگار کردن این تسهیلات با قیمت منطقه تلاش کنند تا کارایی بیشتری از وام را شاهد باشیم.

عقبایی با تاکید بر ضرورت افزایش تعداد تسهیلات بانکی، گفت: تعداد تسهیلات اعطایی در بخش مسکن اکنون کم بوده از این رو باید با افزایش سرمایه بانک ها از حیث کمی این نوع وام ها افزایش یابد.

ارایه تسهیلات مسکن نباید به این شکل باشد که طبقات ضعیف از دریافت تسهیلات جا مانده و چند طبقه بالاتر امکان بهره برداری از این تسهیلات برایشان فراهم شود.

وی با بیان اینکه دهک های ضعیف جامعه از تسهیلات مسکن جا مانده اند، افزود: ارایه تسهیلات مسکن نباید به این شکل باشد که طبقات ضعیف از دریافت تسهیلات جا مانده و چند طبقه بالاتر امکان بهره برداری از این تسهیلات برایشان فراهم شود که این خود موجب هدایت افراد به سمت خانه دوم و سوم می شود.

کاهش نرخ سود وام مسکن لازم است

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشور ادامه داد: علاوه بر ضرورت افزایش رقم تسهیلات مسکن و کاهش نرخ سود باید مدت بازپرداخت این نوع وام ها نیز بیشتر شود تا با توان مالی کارمندان و کارگران و دهک های ضعیف و متوسط جامعه سازگار و مطابق باشد.

عقبایی با بیان اینکه در کشورهای درگیر با رکود، مدت بازپرداخت تسهیلات بانکی حتی تا 4 دهه افزایش می یابد، افزود: ما هنوز مدت بازپرداخت را از 12 سال بیشتر نکرده ایم.

وی با تاکید بر اینکه افزایش مدت بازپرداخت تسهیلات از 12 سال به 15 سال تنها در بافت فرسوده صورت گرفته است، گفت: لذا این مدت کم بوده و قاعدتا در وضعیت رکودی و شرایطی که هنوز توازن میان عرضه و تقاضا وجود ندارد مدت بازپرداخت وام بانکی باید حداقل برای مدت 5 یا 10 ساله افزایش یابد.

عقبایی با بیان اینکه موارد قانونی مانند مالیات های چندگانه می تواند از موانع تولید و ساخت مسکن در کشور باشد، تصریح کرد:حذف مقطعی این موانع از بازار مسکن می تواند شرایط بهتری را برای بازار رقم بزند.

 

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشور، تاکید کرد: ارایه تسهیلات مسکن باید به نحوی باشد که دهک هایی تحت پوشش کمیته امداد و یا بهزیستی بتوانند از آن بهره برداری کرده و امکان استفاده برای آن ها فراهم شده باشد.

ارایه تسهیلات بانکی محصور به یک بانک نباشد

عقبایی با بیان اینکه ارایه تسهیلات مسکن از سوی چند بانک اقدام مثبتی است که می تواند رونقی در بازار ایجاد کند، گفت: دولت به ویژه بانک مرکزی و همچنین شورای پول و اعتبار باید با ایجاد تکلیف برای بانک های دیگر ارایه تسهیلات مسکن را تسهیل کند.

وی ادامه داد: متاسفانه بانک ها به قدری که علقه و علاقه برای ارایه تسهیلات خرید کالا یا خودرو دارند برای تسهیلا ت مسکن ندارند زیرا زمان بازپرداخت این نوع وام کمتر و سود بیشتری را عاید شبکه بانکی می کند.

مجلس مطالبه گر چرایی عدم اجرای طرح مسکن اجتماعی باشدحسام عقبایی

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشور، افزود: دولت باید با ترغیب یا ایجاد تکلیف از نظر کمی میزان ارایه تسهیلات مسکن را افزایش دهد تا شاهد کاراتر شدن بیشتر تسهیلات بانکی در این حوزه باشیم.

عقبایی با بیان اینکه از مجلس و به ویژه کمیسیون عمران آن می خواهیم که در حوزه مسکن اجتماعی که اصلی ترین شعار دولت یازدهم و دوازدهم بوده نظارت دقیق تری داشته و مطالبه گری کنند، تصریح کرد: اکنون نزدیک به 6 سال از عمر دولت می گذرد هنوز استارتی در حوزه مسکن اجتماعی نخورده است باید ببینیم شعار دولت چه زمانی در حوزه تولید مسکن استیجاری و مسکن اجتماعی به سرانجام می رسد./

 

کد خبر 7796

 

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید