هدر بالا
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ | ۰۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری | ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
سه شنبه, ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ ۱۳:۴۸
زمان مطالعه: 4 دقیقه
یکی از راههای کاهش تقاضای ارزی راهی برای حمایت از کالای ایرانی است.وضعیت کنونی اقتصاد کشور متاثر از نوسانات ارزی و تاثیر تحریم هاست؛ بنابراین نیازمند کاهش تقاضای ارزی هستیم و از آنجاییکه بیش‌ترین تقاضای ارزی کشور به واردات کالا بر می‌گردد همین امر…

کاهش خروج ارز راهکار حمایت از تولیدات داخلی
 

کارشناس مسائل اقتصادی خودکفایی در تولید ملی ،خصوصی سازی و کاهش خروج ارز از کشور را راهکار برون رفت از مشکلات اقتصادی دانست.

به گزارش اتاق 24 ،محمدرضا عبداللهی،کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به تحقق اصل ۴۴ قانون اساسی با استفاده از طرح حمایت از کالای ایرانی اظهار کرد: با توجه به اعلام شعار امسال از سوی مقام معظم رهبری، دولت می تواند در تحقق اصل ۴۴ قانون اساسی از طرح‌های مختلفی نظیر حمایت از کالای ایرانی بهره بگیرد.

وی افزود: این طرح را می‌توان به عنوان پلی برای تحقق بخشیدن به خصوصی سازی صحیح  و کاهش بار اقتصادی دولت تلقی کرد، زیرا با واگذاری قسمت اعظمی از سهام کارخانه‌ها و بنگاه‌های اقتصادی وابسته به دولت به تعاونی‌ها و کارگاه‌های فعال بخش خصوصی به تحقق مکملی هر دو طرح منجر خواهیم شد.

این کارشناس مسائل اقتصادی گفت: متاسفانه خصوصی سازی در کشور بیشتر به صورت شرکت‌های زیر مجموعه دولتی یا همان شبه دولتی در آمده است به طوری که طبق آخرین آمار غیر رسمی  تنها ۵درصد از شرکت ها که نام خصوصی را یدک می کشند به طور واقعی خصوصی هستند.


کاهش تقاضای ارزی راهی برای حمایت از کالای ایرانی

عبداللهی با اشاره به تاثیر طرح حمایت از کالای ایرانی بر اقتصاد کشور اظهار کرد: وضعیت کنونی اقتصاد کشور متاثر از نوسانات ارزی و تاثیر تحریم هاست؛ بنابراین نیازمند کاهش تقاضای ارزی هستیم و از آنجاییکه بیش‌ترین تقاضای ارزی کشور به واردات کالا بر می‌گردد همین امر موجب مغفول ماندن اقتصاد داخلی و تولید ملی شده است.
 

وی افزود:چرخه خروج ارز از کشور، واردات بی رویه و فروش اجناس غیر ایرانی روز به روز به رکود اقتصادی و افزایش قیمت ارز دامن زده است به طوری که  آمارهای سال گذشته  حاکی از واردات  رسمی ۵۱ میلیارد دلاری و  قاچاق ۲ میلیارد دلاری در کشور هستند.

 

عضو مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی تشریح کرد: حال با  شرایط ایجاد شده در اقتصاد ملی و ارزی کشور بهترین راهکار ،خودکفایی در تولید ملی و کاهش خروج ارز از کشور است.

وی بیان کرد: البته راهکار‌های دولت و مجلس تنها به ممنوعیت خرید‌ کالای خارجی محدود شده  و از طرح‌های جدید برای رونق بخشیدن و ارتقا کیفیت کالا‌های ایرانی هیچ نامی برده نشده است.

عبداللهی با انتقاد از عملکرد دولت در حمایت از کالا‌های ایرانی تصریح کرد: به نظر می‌رسد دولت برای اجرای این طرح تنها به گفته‌های کلامی بسنده کرده و طرح قابل توجهی که چالش برانگیز و باعث راه اندازی چرخه اقتصادی باشد پیشنهاد نداده است.
 

لزوم برچسب گذاری کالاها برای معرفی درصد ملی بودن آنها

این کارشناس مسائل اقتصادی اظهار کرد: تعاریف متفاوتی از کالای ملی وجود دارد بنابراین باید همگی به اجماع نظر واحدی در این باره دست یابیم تا بتوانیم  با درک متحد از آن به ارائه های طرح های حمایتی بپردازیم.

وی با بیان اینکه اکنون کالاهای ملی ما مشمول سه نوع هستند در تشریح آنها افزود:کالا‌های کاملا بومی ، کالا‌هایی که قسمتی از قطعات آن وارداتی و همچنین کالا‌هایی که تنها در کشور به مرحله نصب و بسته بندی می رسند اقسام تولید داخلی کشورمان به شمار می روند.  

عبداللهی با اشاره به پیشنهاد برخی از صاحب نظران اقتصادی مبنی برطراحی برچسب کالای ایرانی به منظور معرفی درصد ملی بودن آن کالا ،افزود:این طرح می تواند در ایجاد انگیزه و رقابت در بین تولیدکنندگان و مصرف کنندگان موثر باشد.

عضو مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گفت: قطع به یقین کالا‌هایی که به طور کامل در داخل تولید می‌شوند برای اقتصاد ایران به صرفه‌تر خواهند بود زیرا با راه اندازی روند اشتغال در کارگاه ها و کارخانه ها افراد بیشتری مشغول به کار می شوند.

 

کد خبر 7804

 

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید