هدر بالا
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ | ۱۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری | ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
سه شنبه, ۰۱ بهمن ۱۳۹۸ ۱۹:۰۰
زمان مطالعه: 5 دقیقه

نایب‌رئیس اتاق ایران در اولین رویداد مشاوره به کسب‌وکار، از نظام مشاوره‌ای فعال در کشور خواست تا علاوه بر پیدا کردن راهکارهای توسعه کسب‌وکارها، آینده‌نگری و آینده‌پژوهی در بخش اقتصاد را مدنظر داشته باشند.


نایب‌رئیس اتاق ایران در اولین رویداد مشاوره به کسب‌وکار، از نظام مشاوره‌ای فعال در کشور خواست تا علاوه بر پیدا کردن راهکارهای توسعه کسب‌وکارها، آینده‌نگری و آینده‌پژوهی در بخش اقتصاد را مدنظر داشته باشند.


اولین رویداد مشاوره به کسب‌وکار به همت اتاق ایران، دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی و کانون شبکه مشاوران مدیریت و مهندسی ایران برگزار شد. در این نشست نایب‌رئیس اتاق ایران ضمن تأکید بر جایگاه مشاوران مدیریت در عمق بخشیدن به نظرات کارشناسی پارلمان بخش خصوصی در مواجه با قوای سه‌گانه از دانش‌آموختگان این عمل خواست تا در حوزه آینده‌پژوهی اقتصادی نیز فعال شوند.

در ابتدای این نشست جعفر مرعشی، مشاور رئیس اتاق ایران و بنیان‌گذار کانون شبکه مشاوران مدیریت و مهندسی ایران در این مراسم به تشریح فعالیت‌های این کانون طی سال‌های گذشته و مهم‌تر از همه تلاش آن در راستای تهیه و تصویب قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار پرداخت.

وی وظیفه اصلی مشاوران در جامعه را خدمت به سازمان‌ها و بنگاه‌های اقتصادی دانست و تصریح کرد: یک واقعیت مهم در جامعه امروز ما کاهش سرمایه اجتماعی است. در این شرایط اعتماد افراد به یکدیگر و به نهادهای اجتماعی و مذهبی کاهش پیدا می‌کند. از سوی دیگر نگرانی‌های شغلی و امنیتی افزایش می‌یابد.

مرعشی معتقد است: با توجه به وضعیت پیش آمده، مشاوران این توانایی را دارند که سرمایه‌های اجتماعی را ارتقا و خدمات ارزنده‌ای در این حوزه ارائه دهند. رویداد امروز با همین نیت برگزار شده و آغازی برای سلسله نشست‌هایی با این محتوا است.

مشاوران مدیریت، آینده‌پژوهی اقتصادی را در دستور کار قرار دهند

حسین سلاح ورزی، نایب‌رئیس اتاق ایران، با ابراز خرسندی از برگزاری این نشست، بی‌توجهی به چنین ظرفیت بزرگی از مشاوران مدیریت در اتاق ایران را مورد انتقاد قرار داد و تصریح کرد: اتاق ایران بر اساس قانون مشاور سه قوه است. برای اجرای این مأموریت خود نیاز زیادی به مشاوران مدیریت دارد.

وی در ادامه به تلاش‌های کانون شبکه مشاوران مدیریت و مهندسی ایران برای تصویب قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار و به تبع آن ایجاد شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی که امروز جایگاه مهمی در عرصه تصمیم‌گیری‌های اقتصادی پیدا کرده است، اشاره کرد.

سلاح‌ورزی با نگاه به ماده ۲ و ۳ قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار از لزوم دریافت نظرات بخش خصوصی به هنگام تصمیم سازی در کشور سخن گفت و افزود: بدون شک این نظرات و دیدگاه‌ها زمانی شنیده می‌شوند که کارشناسی شده و عمیق باشند. بنابراین وجود شبکه مشاوران مدیریت در این بستر، مهم و ضروری است.

نایب‌رئیس اتاق ایران ابراز امیدواری کرد که تولید محتوای کارشناسی توسط این تشکل‌ها را به گونه‌ای دنبال کنیم که دولت و حاکمیت نه از روی اجبار قانونی بلکه از روی نیاز به این بخش توجه کنند.

سلاح‌ورزی دو پیشنهاد مطرح کرد: اول اینکه این رویداد باید ادامه‌دار باشد تا به تدریج آثار آن را شاهد باشیم. از سوی دیگر این نظام مشاوره‌ای باید علاوه بر پیدا کردن راهکارهای توسعه کسب‌وکارها، آینده‌نگری و آینده‌پژوهی در بخش اقتصاد را مدنظر داشته باشد.

مشاوران مدیریت در ایران در انزوا به سر می‌برند

محمود اولیایی، رئیس کانون شبکه مشاوران مدیریت و مهندسی ایران با اظهار امیدواری در مورد برگزاری این نشست در هر شش ماه، خاطرنشان کرد: در فضای کسب‌وکار امروز، موج‌های سنگینی به بدنه سازمان‌ها و شرکت‌ها بر می‌خورد. در نتیجه آنها برای بقا و تداوم مسیر، باید خود را تقویت کنند. استفاده از ابزارهای جدید مدیریت در این رابطه نقش مهمی دارد.

وی ظرفیت‌های ایران را از هر منظر بالا ارزیابی کرد و گفت: در ایران، بازار و منابع ارزنده‌ای در اختیار داریم. شرایط پیش آمده هم ادامه‌دار نخواهد بود. برای همین باید خود را برای آینده آماده کنیم. در برجام این تجربه را پشت سر گذاشتیم و شاهد بودیم که نتوانستیم از آن شرایط پیش آمده و اشتیاق شرکت‌های خارجی برای سرمایه‌گذاری در ایران، برداشت کنیم. چون آمادگی لازم را نداشتیم؛ نمی‌دانستیم چگونه مذاکرات را پیش ببریم.

اولیایی ادامه داد: باید قابلیت‌های منابع انسانی را توسعه دهیم و برای آینده آماده شویم. متأسفانه شرکت‌ها اولین نکته‌ای که در سیستم خود حذف می‌کنند، آموزش نیروی انسانی است، در صورتی که باید روی این بخش تمرکز کنیم و بهره‌وری نیروی انسانی را بالا ببریم.

رئیس کانون شبکه مشاوران مدیریت و مهندسی ایران با بیان این مطلب که متخصصان علم مدیریت در ایران به انزوا رفته‌اند، گفت: آنچه روی آن پافشاری می‌کنیم این است که به عنوان یک سیستم، قابلیت‌های درونی خود را ارتقا و توانمندی‌های درون بنگاهی را توسعه دهیم. برای همین منظور این رویداد را طراحی کردیم تا در قالب پنل های تخصصی با مشاوران حرفه‌ای، چالش‌های پیش رو را بررسی به راهکارهای مؤثر دست پیدا کنیم.

بر اساس اظهارات او پنل های طراحی شده در این نشست منابع انسانی، بازاریابی، فروش و توسعه صادرات، مدیریت پروژه، مدیریت مالی و امور مالیاتی، IT و امنیت اطلاعات، مدیریت انرژی، توسعه کسب‌وکار و حاکمیت شرکتی هستند.

نظام مشاوره‌ای کشور، آینده‌پژوهی اقتصادی را در دستور کار قرار دهد

نظام مشاوره‌ای کشور، آینده‌پژوهی اقتصادی را در دستور کار قرار دهد

 

کد خبر 9360

 

مطالب مرتبط

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید