هدر بالا
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ | ۰۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری | ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چهارشنبه, ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ ۲۳:۳۸
زمان مطالعه: 3 دقیقه

به گزارش اتاق 24 به نقل از خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، صبح امروز جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به‌منظور بررسی صلاحیت و برنامه‌های حسین مدرس خیابانی وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت برگزار شد. در این جلسه تعدادی از موافقان و مخالفان برنامه‌های مدرس خیابانی پای تریبون مجلس آمدند و به بیان توضیحاتی پرداختند.

پس از شنیدن نظرات موافقان و مخالفان رأی‌گیری نمایندگان مجلس آغاز و در نهایت با  140 رأی مخالف، 104 رأی موافق و 10 رأی ممتنع از مجموع 254 آرای مأخوذه با حضور حسین مدرس خیابانی در وزارت صنعت، معدن و تجارت مخالفت شد.

با عدم رأی اعتماد مجلس به مدرس خیابانی برای سکانداری وزارت صنعت، رئیس جمهور باید از مقام معظم رهبری جهت معرفی وزیر جدید به مجلس حکم حکومتی بگیرد؛ امیرآبادی فراهانی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در همین ارتباط گفته است: متاسفانه رئیس جمهور فرصت سه ماه را از دست داد چرا که هر وزارتخانه سه ماه می‌تواند با سرپرست اداره شود بنابراین او (رئیس جمهور) باید امروز از رهبر انقلاب برای معرفی سرپرست جدید این وزارتخانه اجازه حکم حکومتی بگیرد به دلیل آنکه قانون اجازه بیش از سه ماه را نمی‌دهد.

 

وی گفت: حکم حکومتی بیشتر برای معضل استفاده می‌شود به همین جهت بهتر است رئیس جمهور گزینه جدید وزارت صمت را سریع‌تر معرفی و از ظرفیت مجلس استفاده کند.

در زمان حاضر گزینه‌های مختلفی برای وزارت صنعت پیشنهاد شده است که از میان آنها باید به غریب‌پور رئیس فعلی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، رزم حسینی استاندار خراسان رضوی و اردشیر سعد محمدی مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران اشاره کرد که به نظر می رسد شانس معرفی غریب پور بیش از بقیه هست.

چه کسی وزیر صنعت، معدن و تجارت خواهد شد ؟

2 گزینه جدید وزارت صمت که می‌توانند از مجلس رای اعتماد بگیرد

در عین حال برخی منابع مطلع و نزدیک به دولت می گویند، بررسی اجمالی و شواهد نشان می دهد که نمایندگان مجلس شورای اسلامی، نخبگان جامعه و دولت به دنبال وزیری هستند که از مجموعه وزارت صمت باشد، هم شناخت کافی از این وزارتخانه بزرگ داشته باشد و هم این که در فرصت باقیمانده به امور مسلط باشد و برنامه های طراحی شده را به جلو ببرد. مسلما اینکه فردی خارج از وزارت صمت معرفی شود، و بخواهد در چندماه باقیمانده عمر دولت به شناخت کافی در وزارت صمت برسد و اولویت ها را بداند، گزینه مناسبی نخواهد بود.
به گفته این منابع مطلع، نکته مهم دیگر که باید مد نظر داشت، تکیه دولت بر منابع معدنی و فولادی است که در بی اثر کردن  تحریم می تواند موثر باشد و نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز بدنبال مباحث معدنی و فولادی هستند که چرخ اقتصاد را بخوبی می چرخاند و در بحث تولید و اشتغال نیز می تواند دولت را از وضعیت بحرانی ناشی از کرونا و تحریم عبور دهد.  با این روند ایجاد شده، در بین گزینه های مطرح به دو گزینه می رسیم، نخست خداداد غریب پور رئیس ایمیدرو که معاون وزیر صمت نیز می باشند و  شناخت کافی و مناسب از وزارت صمت و مباحث معدنی و فولادی و تجارت و بازرگانی دارد و مورد اطمینان دولت و برخی نهادهای دیگر می باشند. گزینه دیگر سید محمد اتابک نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و مدیرعامل شرکت هولدینگ صنایع معدنی کاوه است.

 

کد خبر 10215

 

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید