هدر بالا
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ | ۰۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری | ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
یکشنبه, ۰۲ مهر ۱۳۹۶ ۲۱:۲۵
زمان مطالعه: 6 دقیقه

تراز منفی تجاری ایران با کشورهای اروپایی/تاکید بر متوازن سازی تجاری
 

به گزارش اتاق ۲۴ به نقل از پانا، مجتبی خسروتاج در یک نشست خبری با تاکید بر متوازن سازی تجاری با کشورها گفت: تراز منفی تجاری ۳.۵ میلیارد دلاری با کشورهای اروپایی در ۵ ماه ابتدایی امسال باید بهبود یابد.

وی افزود: برندسازی، برنامه ریزی برای کسب و کارهای مجازی، هدایت صنایع خلاق، ورود کالاهای دانش بنیان به عرصه کالاهای صادراتی و متنوع کردن ابعاد مختلف درآمدی از جمله برنامه ریزی هایی است که می تواند به افزایش آمار صادراتی کشور و مثبت شدن تراز تجاری با بسیاری از کشورها منجر شود.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه شعارروز ملی صادرات امسال تکرار عزم ملی است گفت: مهمترین شاخص در انتخاب صادرکننده نمونه در سال جاری همانند سالهای گذشته حجم و ارزش صادرات بوده است.

وی ادامه داد: همه اجزای حاکمیت، نظام قانون گذاری و اجرائی باید برای افزایش صادرات عزم ملی داشته باشند و اگر اولویت اول اقتصادی کشور تولید صادراتی باشد برنامه ریزی ها خود به خود به این سمت سوق خواهد یافت.

خسروتاج با بیان اینکه برای انتخاب صادرکننده های نمونه در سال جاری یکی از شاخص ها رشد ۱۰ درصدی صادرات برای صادرکنندگانی بوده که در گذشته صادرکننده نمونه کشور بوده اند افزود:صادرکنندگان نمونه سالهای گذشته باید ۱۰ درصد رشد صادراتی داشته باشند اما در لیست بررسی صادرکنندگان برخی از شرکت ها موفق به کسب این شاخص نشدند و از لیست صادرکنندگان امسال خارج شده اند به همین دلیل شرکت های دیگری که نام های آنها چندان آشنا نبوده در لیست صادرکنندگان امسال قرار می گیرد.

رئیس سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه آمار صادرات کشور در ۵ ماهه ابتدایی سال جاری با کاهش مواجه شده است افزود: توجه به ظرفیت های خالی بنگاه ها می تواند میزان صادرات را تا ۲۰ درصد افزایش دهد و اگر بتوان مراقبت و تسهیل لازم را برای تامین مواداولیه واحدهای تولیدی فراهم کرد می توان به بهبود آمار صادراتی تا پایان سال خوش بین بود.

خسروتاج همچنین به نرخ ارز به عنوان یکی از عوامل تاثیرگذار در صادرات اشاره کرد و افزود: نرخ ارز باید به گونه ای باشد که مابه التفاوت تورم داخلی و خارجی را پوشش دهد .  

خسروتاج با تاکید بر متوازن سازی تجاری با کشورها خاطرنشان کرد: رفع موانع سرراه همکاریهای بانکی با کشورهای مختلف، برقراری مشوق ها و تسهیلات اعتباری و مالی با هدف توسعه صادرات از طریق برقراری جوایز صادراتی، برقراری خطوط اعتباری برای کشورهای هدف اولویت دار، به روز رسانی فرایند استرداد مالیات بر ارزش افزوده کالاهای صادراتی، کاهش سود بانکی تسهیلات موردنیاز برای صادرات و اجرائی نمودن بسته حمایت از صادرات غیرنفتی با سرعت بیشتر از جمله برنامه هایی است که در کوتاه مدت می تواند به توسعه صادرات در کشور منجر شود.

​رئیس سازمان توسعه تجارت همچنین خاطرنشان کرد: برنامه های دیگری نیز وجود دارند که می توانند در میان مدت توسعه صادرات را منجر شود که از جمله آنها کاهش هزینه های محصولات تولیدی صادراتی با هدف رقابتی شدن قیمت محصولات با رقبا، برقراری تسهیلات بیشتر در بخش لوجستیک کالاهای صادراتی، توسعه توافق های تجاری دوجانبه و چندجانبه با هدف کاهش حقوق گمرکی در کشورهای هدف برای خرید محصولات ایرانی است.

وی افزود: به کار گیری از ابزار تهاتر در تجارت کالا برای توسعه روابط با کشورهای آفریقایی که از توان درآمدی بالایی برخوردار هستند، تثبیت مقررات صادرات برای حداقل یک دوره ۱۰ ساله، تدوین سند جدید استراتژی توسعه صادرات با توجه به تحولات بازار جهانی و تغییرات پیش رو از دیگر برنامه هایی است که می تواند منجر به توسعه صادرات در میان مدت شود.

خسروتاج با تاکید بر اصلاح نظام داخلی بنگاه ها با هدف رقابتی شدن و سودآوری خاطرنشان کرد: اصلاح مقررات حاکم بر فعالیتهای سازمان توسعه تجارت، ایجاد شرکت های بزرگ صادراتی، توسعه برند و برندسازی و بسترسازی برای جذب سرمایه گذاری خارجی مرتبط با صادرات از دیگر برنامه هایی است که می تواند موجب رشد آمار صادراتی در کشور شود.

وی در ادامه این نشست عنوان کرد: تقویت توانمندی بنگاه های کوچک و متوسط برای حضور در بازارهای جهانی و توجه به ظرفیت های جدید صادراتی، بکارگیری مزیت های رقابتی استانی در متنوع سازی محصول و خدمات صادراتی از دیگر برنامه هایی است که می تواند منجر به بهبود آمار صادراتی در کشور شود.

رئیس سازمان توسعه تجارت در خصوص مهمترین دلایل کاهش آمار صادرات کشور گفت: در خصوص کاهش صادرات کود می توان به افت قیمت جهانی اوره اشاره کرد که با وجود افزایش تناژی صادرات شاهد کاهش ارزش صادرات این محصول هستیم ضمن آنکه مواد اولیه توسط کشورهای حاشیه خلیج فارس به قیمتی پایین تر از قیمت داخل کشور به شرکت های خارجی رقیب به خصوص ترکیه عرضه می شود که باعث کاهش هزینه های تولید رقبا می شود.

وی افزود: کاهش صادرات پارازایلین عمدتا به دلیل جایگزینی خط تولوئن در تولید به جای پارازایلین توسط شرکت های پتروشیمی است و کاهش صادرات قیر نیز به افت کیفیت قیرصادراتی و عدم نظارت دستگاه ها مرتبط است که با ادامه روند به افت برند غیر ایران و از دست دادن بازارهای عمده صادراتی قیر خواهد شد.

رئیس سازمان توسعه تجارت در خصوص دلایل کاهش صادرات لوازم خانگی نیز گفت: عدم تخصیص ارز مبادله ای جهت واردات مواد اولیه و یا کالاهای واسطه ای موردنیاز شرکت های تولیدی، عدم نظارت صحیح بر کیفیت محصولات صادراتی، ورود کالاهای لوازم خانگی به صورت قاچاق در حجم بالا و مشکل نقدینگی در تامین منابع مالی موردنیاز به دلیل بالابودن نرخ سود تسهیلات بانکی برای تولید از جمله دلایلی است که موجب کاهش صادرات لوازم خانگی شده است.

خسروتاج اظهار کرد: در واردات خودرو باید منافع ملی در نظر گرفته شود و اصلاح قوانین واردات این محصول در راستای حمایت از تولید کنندگان داخلی بوده است و صرفاً برای هوشمند سازی واردات این محصول صورت گرفته است.

وی افزود: در ۶ ماهه سال جاری ۴۴ هزار دستگاه خودروی سواری به کشور وارد شده است که از نظر ارزشی ۴۰ درصد و از لحاظ تعداد ۳۸ درصد افزایش یافته است.

رییس سازمان توسعه تجارت ایران ادامه داد: ارزش واردات خودرو در این مدت یک میلیارد و ۱۸۰ میلیون دلار بوده است.

وی تصریح کرد: حمایت لازم از تولید داخلی از طریق بالا رفتن تعرفه ها صورت می گیرد و اصلاح کردن نحوه واردات خودرو و ایجاد الزام به وجود نمایندگی و خدمات پس از فروش صرفا برای هوشمند سازی واردات صورت گرفته است.

انتهای پیام

 

کد خبر 6985

 

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید