هدر بالا
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ | ۰۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری | ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
شنبه, ۲۳ فروردين ۱۳۹۹ ۲۱:۰۴
زمان مطالعه: 3 دقیقه
«شوم و تاریک»، عبارتی است که نشریه اکونومیست برای توصیف وضعیت رشد اقتصادی جهان در سال ۲۰۲۰ استفاده می‌کند؛ وضعیتی محنت‌بار که تمام کشورهای جهان را درگیر کرده است

اکونومیست وضعیت رشد اقتصادی جهان در سال ۲۰۲۰ را شوم و تاریک توصیف کرد
 

پایگاه خبری اتاق 24

با شروع همه‌گیری ویروس کرونا، اقتصاددانان پیش‌بینی خود از رشد اقتصادی مناطق مختلف را مدام کاهش می‌دهند؛ تمام جهان وارد دوره رکودی خطرناک شده است.

«شوم و تاریک»، عبارتی است که نشریه اکونومیست برای توصیف وضعیت رشد اقتصادی جهان در سال ۲۰۲۰ استفاده می‌کند؛ وضعیتی محنت‌بار که تمام کشورهای جهان را درگیر کرده است.  

تا پیش از شیوع ویروس کرونا، نشانه‌هایی از پایان جنگ تجاری چین و آمریکا وجود داشت و به همین دلیل نهادهای بین‌المللی، نسبت به رشد اقتصاد جهان در سال ۲۰۲۰، خوش‌بین بودند. صندوق بین‌المللی پول گزارش داده بود که در صورت حل تنش‌های سیاسی، اقتصاد وضعیت خوبی پیش رو خواهد داشت. اما حالا، همه‌چیز زیر سایه همه‌گیری کرونا قرار گرفته است.  

اکونومیست با پژوهشی در میان ۱۸ بانک سرمایه‌گذاری و مشاوره اقتصادی، پیش‌بینی از رشد تولید ناخالص مناطق مختلف جهان ارائه داده است. این پیش‌بینی نشان می‌دهد که حتی در بهترین حالت، همه نسبت به رشد اقتصادی بدبین هستند. در حد بالا، رشد اقتصادی در تمام جهان نزدیک به صفر خواهد بود.  

اما در حد پایین؛ منطقه یورو رشد منفی به اندازه منفی ۹ درصد، انگلستان منفی ۸ درصد، ایالات متحده آمریکا منفی ۷.۵ درصد و ژاپن، منفی ۴.۵ درصد خواهند داشت.

جالب آنکه کشور چین که منشا ویروس کرونا بود، در بهترین شرایط نسبت به دیگران قرار دارد. رشد اقتصادی چین در سناریوی بد، منفی ۳ درصد خواهد بود، در سناریوی متوسط ۳ درصد و در بهترین حالت، ۶ درصد رشد خواهد کرد.  

نظام مالی آمریکا، نمونه‌ای از وضعیتی است که اقتصاددانان آن‌ را محنت‌بار توصیف می‌کنند. اکونومیست می‌نویسد: «اول آپریل، روز پرداخت در آمریکاست. روزی که  صورت‌حساب‌های بزرگ مثل رهن و کرایه پرداخت می‌شوند. در شرایط همه‌گیری کرونا، بسیاری از خانواده‌ها و شرکت‌ها برای این پرداخت‌ها مشکل دارند. اگر پرداخت رهن و کرایه متوقف شود، ریسک‌های نظام مالی آمریکا بیشتر می‌شود. همچنین برخی از کسب‌وکارها و خرده‌فروشی‌ها با وجود بسته بودن دفترهایشان، می‌توانند هنوز هم به کسب درآمد ادامه دهند، اما تلاش‌های دولت برای کنترل همه‌گیری کووید-۱۹ بسیاری از خرده‌فروشی‌ها را مجبور به بستن فروشگاه‌هایشان و بیکاری میلیون‌ها نفر کرده است.» 

نمودار زیر که از پایگاه اینترنتی اکونومیست به فارسی برگردانده شده است، پیش‌بینی این نشریه را برای رشد اقتصادی امسال در سه حالت نشان می‌دهد:

اکونومیست وضعیت رشد اقتصادی جهان در سال 2020 را شوم و تاریک توصیف کرد
 

 

کد خبر 9620

 

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید