هدر بالا
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ | ۰۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری | ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
دوشنبه, ۲۵ فروردين ۱۳۹۹ ۲۰:۲۹
زمان مطالعه: 6 دقیقه
معاونت مسکن و ساختمان از ارایه مشوق به مالکان و سازندگان دارای زمین، واحدهای مسکونی نیمه تمام و تکمیل شده برای مشارکت در مسکن ملی، خبر داد و جزئیات این مشوق‌ها را اعلام‌کرد

جزئیات مشوق‌های دولت به بخش خصوصی برای مشارکت در طرح مسکن ملی
 

پایگاه خبری اتاق 24

معاونت مسکن و ساختمان از ارایه مشوق به مالکان و سازندگان دارای زمین، واحدهای مسکونی نیمه تمام و تکمیل شده برای مشارکت در مسکن ملی، خبر داد و جزئیات این مشوق‌ها را اعلام‌کرد.

معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی روز دوشنبه در گزارشی راهکارهای بهره‌مندی از ظرفیت بخش خصوصی را در اجرای مسکن ملی اعلام کرد.

این معاونت اعلام‌کرد به منظور ایجاد هم‌افزایی بین بخش‌های مختلف دولتی و خصوصی از تمامی سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی مالک که دارای زمین در محدوده شهرها، دارای واحدهای مسکونی نیمه تمام، و دارای واحدهای مسکونی تکمیل شده­ آماده فروش، هستند دعوت می شود تا در اجرای طرح اقدام ملی مسکن همکاری و مشارکت کنند.

بر اساس این گزارش،‌ این دسته از سرمایه‌گذاران می‌توانند از مشوق‌های تعیین شده در این خصوص از جمله اعطای تسهیلات ساخت بدون سپرده یا تسهیلات خرید مسکن، معرفی متقاضی خریدِ واحد مسکونی و تامین هزینه ساخت در طول اجرا توسط متقاضیان، امکان پیش­ فروش، بعضاً و در صورت امکان تغییر کاربری اراضی و ... استفاده کنند.

تاکید می‌شود که اراضی و پروژه‌های معرفی شده در سامانه طرح اقدام ملی معرفی و در صورت وجود متقاضی، در فرآیند استفاده از کلیه تسهیلات تعریف شده در طرح اقدام ملی مسکن قرار خواهند گرفت.

با اعلام معاونت مسکن و ساختمان، برخی از مشوق‌های فراهم شده برای بخش خصوصی به شرح زیر است.

- اراضی بخش خصوصی با کاربری مسکونی یا کاربری‌های قابل تبدیل به مسکونی:

مالکان اراضی با کاربری مسکونی (به‌صورت ملکی یا اوقافی) بخش خصوصی که ممکن است خود دارا یا فاقد مسکن باشند، می­‌توانند اراضی تحت تملک خود را جهت استفاده در طرح اقدام ملی مسکن به اشتراک بگذارند. در این صورت تسهیلات زیر

از سوی وزارت راه و شهرسازی برای ایشان برقرار خواهد شد.

در صورتی که زمین دارای کاربری غیرمسکونی باشد، مشروط به امکان تغییر کاربری برابر ضوابط معماری و شهرسازی و حسب تصویب در مراجع ذیربط، اقدامات لازم درخصوص تغییر کاربری زمین به عمل خواهد آمد.

وام بانکی با میانگین هر واحد ۱۰۰ میلیون تومان با نرخ مصوب شورای پول و اعتبار و بدون نیاز به سپرده ­گذاری به واحدهای احداثی دارای متقاضی طرح اقدام ملی مسکن تعلق خواهد گرفت.

متقاضی واجد شرایط که از تمکن مالی لازم برای تامین سهم آورده برخوردار است به مالک جهت پیش‌خرید واحدهای احداثی معرفی خواهد شد.

بخشی از هزینه ساخت پروژه در طول دوره ساخت توسط متقاضیان و بخش دیگر از طریق تسهیلات بانکی تامین خواهد شد و سهم مالک در تامین هزینه ساخت، حداقلی خواهد بود.

چنانچه مالک زمین، خود فاقد مسکن ملکی باشد، یکی از واحدهای احداثی پروژه متعلق به او خواهد بود.

چنانچه مالک زمین دارای فرزند بالای ۱۸ سال فاقد مسکن باشد، در صورت تمایل می­تواند از به تعداد فرزندان بالای ۱۸ سال از واحدهای احداثی برای فرزندان واجد شرایط خود نیز استفاده کند.

چنانچه پروژه موردنظر در قالب انبوه­‌سازی اجرا شود به مالک زمین اجازه داده می‌­شود، یک سوم از واحدهای احداثی را بنا به تشخیص خود به افرادی که تمایل دارد و با قیمت مورد نظر خود (عرف بازار) بفروشد. تعیین و تشخیص پروژه انبوه در هر

استان برای استفاده از این ظرفیت بر عهده معاونت مسکن و ساختمان است.

در صورتی که زمین فاقد پروانه ساختمانی باشد، از سوی دستگاه متولی اجرای طرح اقدام ملی مسکن به شهرداری مربوطه جهت تسهیل و تسریع و تخفیف در صدور پروانه ساختمانی معرفی خواهد شد.

دستگاه متولی اجرای طرح اقدام ملی مسکن پروژه موردنظر را جهت استفاده از ظرفیت ایجاد شده در تخفیف هزینه نظارت مهندسی به سازمان نظام مهندسی معرفی می‌کنند.

واحدهای نیمه‌تمام بخش خصوصی

مالکان واحدهای نیمه تمام بخش خصوصی در صورت تمایل می­‌توانند واحدهای مورد نظر را جهت استفاده در طرح اقدام ملی مسکن عرضه کنند. در این صورت مالک از امتیازات زیر برخوردار خواهد شد.

برای واحدهای مسکونی پروژه که فاقد متقاضی هستند، متقاضی جهت خرید و تملک واحد مسکونی معرفی خواهد شد.

پروژه توسط دستگاه متولی اجرای طرح اقدام ملی مسکن به شبکه بانکی جهت اخذ تسهیلات (ساخت) مکمل معرفی خواهد شد.

هزینه‌های انجام شده در پروژه تا مقطع حاضر بر اساس قیمت کارشناسی روز برآورد و پس از تایید دستگاه متولی اجرای طرح اقدام ملی مسکن و کسر سهم تسهیلات بانکی اخذ شده تا آن مقطع توسط متقاضیان نهایی واحد مسکونی به مالک پرداخت می­گردد.

هزینه‌های باقیمانده اجرای پروژه در طول دوره ساخت توسط متقاضیان تامین و به مالک پرداخت می ­شود.

در صورت وجود اراضی مناسب در شهر محل معرفی پروژه یا سایر شهرها در استان مربوطه، امکان تهاتر پروژه با اراضی دستگاه متولی طرح اقدام ملی مسکن وجود دارد.

دستگاه متولی اجرای طرح اقدام ملی مسکن حسب مورد، پروژه را به معاونت مسکن معرفی تا در خصوص معرفی متقاضی از سامانه ثبت نام طرح اقدام ملی یا از ارگان‌ها و دستگاه‌های طرف تفاهم با وزارت راه و شهرسازی (وزارت آموزش و پرورش، ودجا، وزارت تعاون، ودجا و...) در چارچوب مفاد تفاهم‌نامه معرفی اقدام شود.

واحدهای تکمیل شده بخش خصوصی

مالکان واحدهای تکمیل شده و فاقد متقاضی بخش خصوصی در صورت تمایل می‌توانند واحدهای خود را جهت استفاده در طرح اقدام ملی مسکن به دستگاه­های متولی ارائه کنند. در این صورت مالک از امتیازات زیر برخوردار خواهد شد.

در صورت وجود اراضی مناسب در شهر محل معرفی پروژه یا سایر شهرها در استان مربوطه امکان تهاتر پروژه با اراضی دستگاه متولی طرح اقدام ملی مسکن وجود دارد.

در صورت امکان تهاتر زمین، دستگاه متولی اجرای طرح اقدام ملی مسکن، پروژه را به معاونت مسکن معرفی تا متقاضی از طریق سامانه ثبت نام طرح اقدام ملی یا از متقاضیان ارگان­ها و دستگاه­های طرف تفاهم با وزارت راه و شهرسازی (وزارت آموزش و پرورش، ودجا، وزارت تعاون، ودجا و...) در چارچوب مفاد تفاهم­نامه معرفی شود.

دستگاه متولی طرح اقدام ملی مسکن فراخوان مربوط به معرفی پروژه و جذب متقاضیان خرید را با اولویت دارندگان تسهیلات صندوق پس‌انداز یکم بانک مسکن در سایت اقدام ملی مسکن اعلام کرده و نسبت به جذب این متقاضیان برای تملک واحدهای موضوع پروژه اقدامات لازم را انجام خواهد داد.

انتهای پیام

 

کد خبر 9637

 

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید