هدر بالا
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ | ۰۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری | ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
دوشنبه, ۱۸ دی ۱۳۹۶ ۱۵:۲۹
زمان مطالعه: 6 دقیقه
شمار زیادی از مشاوران رئیس جمهور آمریکا از منتقدان توافق هسته‌ای ایران هستند، اما از ترامپ خواسته‌اند به این توافق پایبند باقی بماند

توافق هسته‌ای سال 2015 ایران با هفته‌ای سرنوشت‌ساز روبه‌روست
 

به گزارش اتاق 24

رایزنی ها در مورد تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا پیرامون توافق هسته ای با ایران به موضوع رسانه های مختلف تبدیل شده است. در همین راستا روزنامه وال استریت ژورنال به ارائه گزارشی در این باره پرداخته است.

روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی نوشت: توافق هسته‌ای سال 2015 ایران احتمالا با هفته‌ای سرنوشت‌ساز روبه‌روست.

در این مطلب آمده است: انتظار می‌رود ترامپ بار دیگر به کنگره آمریکا اطلاع دهد که بر این باور نیست توافق هسته‌ای ایران در چارچوب منافع آمریکا قرار دارد. موضوع مهمتر آن که، ترامپ از روز چهارشنبه با چندین فرصت برای خودداری از تداوم روند مستثنی کردن تحریم‌های آمریکا علیه ایران -روندی که بر اساس توافق هسته‌ای انجام می‌شود- مواجه است که می‌تواند سبب نقض توافق هسته‌ای از سوی واشنگتن شود.

رئیس جمهور آمریکا برای آن که به توافق هسته‌ای پایبند باقی بماند، باید به صورت دوره‌ای با روند معافیت تحریم‌هایی که در شرایط مختلف آمریکا آن‌ها را اعمال کرده بود، موافقت کند. در ازای کاهش تحریم‌ها از سوی آمریکا، سازمان ملل متحد و دیگر کشورها، ایران موافقت کرد برنامه هسته‌ای خود را محدود کند.

وال استریت ژورنال نوشت: اعتراضات اخیر در ایران به ابهامات موجود در این زمینه افزوده است؛ زیرا دونالد ترامپ از معترضان حمایت و مزایای اقتصادی را رد کرد که به گفته او توافق هسته‌ای برای دولت ایران فراهم می‌آورد. در حالی که رئیس جمهور آمریکا می‌تواند از این اعتراضات به عنوان مبنایی برای رد روند معافیت تحریم‌ها استفاده کند، او همچنین می‌تواند این معافیت‌ها را امضا کند و در عین حال یک سری اقدامات دیگر را برای مجازات کردن ایران در پیش بگیرد.

شمار زیادی از مشاوران رئیس جمهور آمریکا از منتقدان توافق هسته‌ای ایران هستند، اما از ترامپ خواسته‌اند به این توافق پایبند باقی بماند و در عین حال در تلاش برای یافتن راه‌های دیگری برای مقابله با «رفتار‌های بی‌ثبات کننده ایران» در خاورمیانه (غرب آسیا) باشد. رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا، و جیمز متیس، وزیر دفاع این کشور، از جمله مشاورانی هستند که آشکارا این موضع را اتخاذ کرده‌اند.

دیگر مشاوران ترامپ اعلام کردند به نظر می‌رسد رئیس جمهور آمریکا در تلاش برای تمدید روند معافیت تحریم‌هاست. آن‌ها در عین حال گفتند نمی‌دانند در نهایت ترامپ چه تصمیمی اتخاذ خواهد کرد.

در ماه اکتبر، ترامپ تهدید کرد از توافق هسته‌ای کنار خواهد کشید مگر آن که کنگره و همپیمانان اروپایی واشنگتن با ساز و کار‌هایی برای مقابله با برنامه موشکی بالستیک ایران، مقابله و اطمینان حاصل کنند که پس از انقضای توافق هسته‌ای طی سال‌های آتی، محدودیت‌ها بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران همچنان به قوت خود باقی خواهد ماند. از آن زمان به بعد، دولت ترامپ با قانون‌گذاران و مقامات اروپایی درباره اصلاح قانونی که -در سال 2015 به تصویب رسید- و سبب نظارت کنگره بر توافق هسته‌ای ایران می‌شود، رایزنی کرد.

افراد نزدیک به این گفتگو‌ها اعلام کردند هدف، ارائه قانونی به رئیس جمهور آمریکاست که به او اجازه می‌دهد درباره وعده اصلاح توافق هسته‌ای به موفقیت برسد. گفتگو‌ها به روش‌هایی انجام می‌شود که اجازه اعمال تحریم‌های آمریکا را بر برنامه موشکی بالستیک ایران می‌دهد و تعداد دفعاتی را که رئیس جمهور باید پایبندی ایران را به توافق هسته‌ای تأیید کند از هر سه ماه یکبار به شاید یک یا دو بار در سال کاهش می‌دهد.

مقامات همچنین در حال رایزنی در این باره هستند که چه زمان و چگونه می‌توان تحریم‌ها را بار دیگر اعمال کرد، البته در صورتی که تهران فعالیت‌های خاص هسته‌ای را در پیش بگیرد.

افراد نزدیک به گفتگو‌ها اعلام کردند چندین پیش‌نویس این قانون توزیع شده، اما هنوز طرح نهایی ارائه نشده است. مقامات گفتند انتظار نمی‌رود این مذاکرات قبل از تصمیم‌گیری ترامپ درباره تمدید کردن یا نکردن معافیت تحریم ها، پایان یابد.

بازیگران کلیدی حاضر در این مذاکرات شامل سناتور جمهوری خواه باب کورکر از ایالت تنسی و رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا، سناتور دموکرات بن کاردین از مریلند دموکرات بلندپایه عضو این کمیته و سناتور جمهوری خواه تام کاتن از آرکانزاس می‌شود که مشاور دونالد ترامپ در کنگره در امور سیاست خارجی است.

یکی از مشاوران کنگره آمریکا -که رویکردهایش به تام کاتن نزدیک است- گفت این طرح راه درازی تا امضا شدن در پیش رو دارد.
روز پنجشنبه کورکر و کاردین با ژنرال مک مستر مشاور امنیت ملی کاخ سفید دیدار و درباره این طرح اصلاح شده گفتگو کردند.
کورکر روز چهارشنبه در گفتگو با خبرنگاران گفت مهم است که ترامپ -در زمانی که می‌خواهد درباره توافق هسته‌ای تصمیم‌گیری کند- بداند در ارتباط با این طرح پیشرفت‌هایی حاصل شده است.

در انتهای این گزارش آمده است: مقامات اروپایی اعلام کرده‌اند چه آمریکا به برجام پایبند بماند یا نماند، آن‌ها همچنان به مفاد توافق هسته‌ای ایران پایبند باقی خواهند ماند. هر گونه اقدام آمریکا برای اعمال مجدد تحریم‌ها به این معناست که شرکت‌های اروپایی ممکن است به سبب مراودات تجاری با ایران با مجازات‌هایی مواجه شوند.

این گزارش در حالی منتشر شد که فایننشال تایمز در مطلبی نوشت رئیس جمهور آمریکا تصمیم خود را درباره برجام و تحریم‌های ایران از دوازدهم تا هفدهم ژانویه (۲۲ تا ۲۷ دی) اعلام می‌کند.


انتهای پیام

 

کد خبر 7723

 

    دیدگاه ها

    شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



    کد امنیتی کد جدید