هدر بالا
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ | ۰۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری | ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
شنبه, ۰۴ آذر ۱۳۹۶ ۱۵:۵۰
زمان مطالعه: 3 دقیقه
به عقیده تحلیلگران تمامی ریسک های عربستان در سیاست خارجی نتیجه مخالف با خواست عربستان داشته است

 عربستان بازیگری غیر منطقی در خاورمیانه است


 

به گزارش اتاق 24 وبسایت خبری آمریکایی سی ان بی سی نوشت: تحلیلگران می گویند: عربستان سعودی به بازیگری غیر منطقی در منطقه تبدیل شده است. به نوشته این وبسایت خبری یکی از تحلیگران ژئوپلتیک جهانی در Standard Chartered bank به نام  فیلیپ دوبا پانتانس معتقد است عربستان سعودی در خاورمیانه بسیار تهاجمی تر شده است، زیرا ایالات متحده از نقش سنتی خود در این منطقه عقب کشیده است. این تحلیگر به سی ان بی سی گفت: ما شاهد یک سری محاسبات نادرست هستیم  و  فکر کنیم که عربستان سعودی یک بازیگر غیر منطقی در خاورمیانه بوده است. 

بنا به عقیده این تحلیلگر، اقدامات سیاست خارجی پادشاهی سنی به طور فزاینده ای بی ثباتی را به ملت های کوچکتر تحمیل می کند، تا جایی که تحلیلگران معتقدند عربستان سعی دارد تقسیمات فرقه ای را تقویت کند. این حرکت ها در برابر رقابت فزاینده ای بین عربستان سعودی و رقیب شیعه آن ایران صورت می گیرد.

پانتانس می گوید: تمامی ریسک های عربستان در یمن، قطر و لبنان به نتایجی متفاوت از خواست عربستان رسیدند. در آخرین پیچیدگی ژئوپولیتیک خاورمیانه، سعد حریری، نخست وزیر لبنان، استعفای خود را  ظاهرا به منظور باز کردن دروازه جدید برای گفتگو مسئولانه معلق کرد. نخست وزیر لبنان پس از گذراندن دو هفته غیر منتظره در عربستان، جایی که به عقیده تحلیلگران به گروگان گرفته شده و مجبور به استعفا گشته بود به بیروت بازگشت.

به عقیده دوپانتاس آنچه عربستان سعودی مرتکب اشتباه محاسباتی شد، این بود که نخست وزیر لبنان را برخلاف میل او در عربستان نگاه داشت. این امر منجر به ایجاد یکپارچگی تمامی لبنانی ها علیه سعودی ها شد؛ موضوعی که برخلاف رویه درلبنان بود چرا که آنها بطور سنتی تمایل به عربستان داشتند.
وبسایت خبری سی ان بی سی نوشت: از آنجا که لبنان متشکل از 18گروه مختلف مذهبی بوده و باتوجه اینکه ساختار قدرت بین گروه های مسیحی، شیعه و سنی تقسیم می شود، از یک سیستم شکننده سیاسی برخوردار است و تلاش و محاسبات عربستان اشتباه درآمد چرا که بخشی از اقدامات عربستان منزوی و متوقف ساختن حزب الله از مداخله در مناقشات منطقه ای همچون یمن و سوریه بود که پادشاهی سعودی منافعی در آن می دید اما اقدام اخیر عربستان منجر به نگرانی لبنانی ها و یکپارچه ساختن این کشور در قبال سعودی شد.
دوبا پانتاس دراین زمینه به سی ان بی سی گفت: ما شاهد وقوع اتحاد در لبنان به خاطر نخست وزیر خود هستیم، چراکه لبنانی ها رفتار عربستان سعودی را تحقیری برای لبنان می بینند.
سی ان بی سی نوشت: دوبا پانتاس، شدت یافتن سیاست های تجاوزگرانه خارجی عربستان سعودی را به هیات حاکمه جدید این کشور که توسط محمد بن سلمان ولیعهد جوان هدایت می شود، نسبت داد؛ فردی که تلاش دارد هم از طریق مداخلات خارجی همچون تجاوز به یمن و هم از طریق اقدامات داخلی با عنوان مبارزه علیه فساد  و گرفتن مقامات دولتی، قدرت خود را تحکیم کند. این موارد نیز نتیجه کاهش نقش سنتی آمریکا در منطقه بوده که منجر به رشد نفوذ عربستان شده است.

 

کد خبر 7633

 

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید