هدر بالا
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ | ۰۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری | ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
یکشنبه, ۰۳ دی ۱۳۹۶ ۱۷:۴۳
زمان مطالعه: 2 دقیقه
یک سند (یا تلگرام) دیپلماتیک مربوط به سفارت انگلیس که اخیرا از طبقه بندی خارج شده بیانگر نکات هولناکی درباره کشتار دانشجویان است، ازجمله اینکه دست کم ده هزار نفر در این واقعه کشته شده اند

 

ابعاد جنایت میدان تیانانمن پکن
 

به گزارش اتاق 24یک سند (یا تلگرام) دیپلماتیک مربوط به سفارت انگلیس که اخیرا از طبقه بندی خارج شده بیانگر نکات هولناکی درباره کشتار دانشجویان است، ازجمله اینکه دست کم ده هزار نفر در این واقعه کشته شده اند. ابعاد جنایت میدان تیانانمن هیچگاه به درستی مشخص نشد که سانسور شدید دولت چین مهمترین دلیل لین امر بود اما بر اساس اسناد جدید این حادثه ابعاد بسیار وسیعی دارد.

ارتش چین در ژوئن 1989 در جریان سرکوب اعتراضات به طرفداری از دموکراسی در میدان تیانانمن پکن دست کم 10 هزار نفر را کشته است.

این سند که 28 سال بعد از این واقعه منتشر شده از دخترانی که با سرنیزه زخمی شده بودند ، اجسادی که زیر خودروهای زرهپوش له می شدند و بقایای اجسادی که با فشار آب به داخل دریچه های فاضلاب ریخته می شدند سخن می گوید.

در همین حال سایت بی بی سی انگلیسی نیز در خبری نوشت: آلن دونالد سفیر وقت انگلیس در چین در تلگرام محرمانه ای به لندن که خبرگزاری فرانسه در آرشیو ملی انگلیس موفق به رویت آن شد می گوید: حداقل تلفات غیرنظامیان 10 هزار نفر است.

این تخمین که در پنجم ژوئن سال 1989 یعنی یک روز بعد از این سرکوب صورت گرفته است تقریبا ده برابر بیش از ارقامی است که آن زمان اعلام شد یعنی از چند صد نفر تا بیش از یک هزار نفر.

در گزارش دونالد به جزئیات وحشتناکی در مورد خشونتهایی که در شامگاه سوم تا چهارم ژوئن صورت گرفت یعنی زمانی که ارتش وارد پکن شد تا به هفت هفته اعتراضات در میدان تیانانمن پایان دهد اشاره شده است. دونالد نوشته است نفربرهای زرهی ارتش در جریان پیشروی خود « به سمت جمعیت آتش گشودند و سپس آنها را زیر گرفتند.»

دونالد گفته است منبع او شخصی بود که این اطلاعات را که از ناحیه دوست نزدیکش به او داده شده بود به سفیر انگلیس منتقل می کرد.

در اواخر ژوئن سال 1989 دولت چین اعلام کرد در جریان سرکوب این « شورشهای ضدانقلابی » 200 غیرنظامی و دهها مامور پلیس و افراد نظامی کشته شده اند.

انتهای پیام

 

کد خبر 7703

 

    دیدگاه ها

    شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



    کد امنیتی کد جدید