هدر بالا
امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ | ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری | ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
  1. اخبار
چهارشنبه, ۰۴ خرداد ۱۴۰۱ ۱۲:۲۸
زمان مطالعه: 3 دقیقه

بایدن می گوید اظهارات او در تایوان نشان دهنده تغییر در سیاست ایالات متحده پس از برانگیختن خشم چین نیست

بایدن می گوید اظهارات او در تایوان نشان دهنده تغییر در سیاست ایالات متحده پس از برانگیختن خشم چین نیست

بایدن می گوید اظهارات او در تایوان نشان دهنده تغییر در سیاست ایالات متحده پس از برانگیختن خشم چین نیست
 

به گزارش اتاق 24 رئیس جمهور جو بایدن روز سه شنبه تاکید کرد که ایالات متحده سیاست استراتژیک خود را در مورد تایوان تغییر نداده است، یک روز پس از خشم پکن که گفت دولتش مایل است از نیروی نظامی برای دفاع از جزیره استفاده کند.

بایدن با رهبران ژاپن، هند و استرالیا در دومین نشست موسوم به چهار رهبر که روز سه شنبه در توکیو به پایان رسید، دیدار کرد.

رئیس جمهور ایالات متحده هنگامی که روز دوشنبه پیشنهاد کرد که در صورت حمله چین، ایالات متحده می تواند نیروهای آمریکایی را در جزیره مستقر کند، بسیاری از نمایندگان را شگفت زده کرد. بایدن در پاسخ به سوال خبرنگاری که آیا "مایل است برای دفاع از تایوان درگیر نظامی شود"، گفت: "بله".

این اظهارات به‌عنوان یک انحراف غافلگیرکننده از سیاست‌های دهه‌ها ایالات متحده است که به چین در مورد استفاده از زور در تایوان هشدار داده بود اما در مورد میزان دفاع آمریکا از جزیره مبهم بود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا اظهارات قبلی وی پایانی بر رویکرد ایالات متحده در مورد ابهامات استراتژیک که دیپلمات های آمریکایی برای دهه ها دنبال کرده اند است، گفت: سیاست اصلاً تغییر نکرده است. 

با وجود شفاف سازی بایدن، هنوز مشخص نیست که اظهارات رئیس جمهور گاف بوده یا عمدی. با این وجود، کاخ سفید به سرعت پیام تعدیل کننده ای را در ایمیلی به CNBC ارائه کرد. 

 یک مقام کاخ سفید در ایمیلی به CNBC گفت: او سیاست چین واحد و تعهد ما به صلح و ثبات در سراسر تنگه تایوان را تکرار کرد.

سیاست چین واحد معتقد است که جمهوری خلق کمونیستی چین تنها دولت قانونی چین است و روابط غیر رسمی با مردم تایوان را تایید می کند.

این مقام کاخ سفید افزود: وی همچنین بر تعهد ما تحت قانون روابط تایوان برای ارائه ابزار نظامی به تایوان برای دفاع از خود تاکید کرد.

رهبران کمونیست چین اما قانع نشدند.

وانگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجه چین روز دوشنبه هشدار داد که هیچکس نباید عزم و توانمندی مردم چین در حفاظت از حاکمیت ملی و تمامیت ارضی را دست کم بگیرد. هیچ کس نباید در مقابل 1.4 میلیارد مردم چین بایستد.

این اولین باری نیست که دستیاران کاخ سفید سعی می کنند اظهارات رئیس جمهور را تعدیل کنند.

بایدن در ماه مارس زمانی که در لهستان گفت که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه «نمی‌تواند در قدرت بماند» طوفانی سیاسی به راه انداخت. در اواخر همان روز، یکی از مقامات کاخ سفید تلاش کرد تا توضیح دهد که بایدن «درباره قدرت پوتین در روسیه یا تغییر رژیم صحبت نمی‌کرد.

دواردریک مک نیل یکی از منصوبان دوران اوباما به وزارت دفاع، اصرار دارد که اظهارات رئیس جمهور در مورد تایوان اشتباه نبوده است. او معتقد است این یک گاف یا اشتباه از سوی رئیس‌جمهور بایدن نبود – دیدگاه او ممکن است دیدگاه مشاورانش نباشد». این یک بیانیه بسیار عمدی بود که قرار بود سیگنالی را نه تنها به پکن، بلکه به تایپه، [پایتخت تایوان] ارسال کند.

مک نیل اضافه کرد: بایدن می‌خواهد به جهان بفهماند که تعهدات ایالات متحده معنایی دارد. وی افزود، در حالی که رئیس جمهور ایالات متحده ممکن است همچنان به سیاست چین واحد معتقد باشد، اظهارات بایدن ممکن است نشان دهنده تمایل به مدرن سازی سیاست ابهام استراتژیک باشد.

 

 

کد خبر 11889

 

مطالب مرتبط

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید