هدر بالا
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ | ۱۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری | ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
  1. اخبار
پنج شنبه, ۰۵ خرداد ۱۴۰۱ ۱۳:۵۴
زمان مطالعه: 4 دقیقه

خشن ترین شهرهای جهان: آمریکای لاتین در صدر لیست
 

هنگامی که پلیس پنج شنبه گذشته جسد مارسلا گراسیانو، دی جی 31 ساله کلمبیایی را پیدا کرد،  این جنایت حتی آنها را شوکه کرد. جسد او که در خانه‌ای در حومه مدلین - دومین شهر کلمبیا - پیدا شد، نشانه‌هایی از شکنجه را نشان داد و دست‌هایش از پشت بسته شده بود.

قتل وحشیانه گراسیانو بخشی از موج گسترده تر جنایت در سراسر آمریکای لاتین و کارائیب است. تحقیقات جدید نشان می دهد که نزدیک به دو سوم از خطرناک ترین شهرهای جهان در آمریکای لاتین هستند. کابل در افغانستان و موگادیشو در سومالی به عنوان خطرناک ترین مکان های جهان رتبه بندی شده اند.

در این تحقیق مشخص شد که نقش منطقه در قاچاق فراملی مواد مخدر و تداوم قدرت سازمان‌ها و باندهای پیچیده قاچاق مواد مخدر، عامل اصلی زیربنای ریسک آمریکای لاتین است.

این مطالعه که از داده‌های مربوط به جنایات (مانند قتل، سرقت و آسیب به اموال)، تروریسم، ناآرامی‌های داخلی و درگیری استفاده کرده، نشان داد که هشت شهر از 12 شهری که بدترین امتیاز ممکن را دریافت می‌کنند در آمریکای لاتین هستند.

اعتقاد بر این بود که مدلین پس از ارتباط با خشونت های دهه های 1980 و 90 زمانی که کارتل ترسناک مدلین پابلو اسکوبار بر بخش هایی از شهر حکومت می کرد و غیرنظامیان و پلیس را به وحشت انداخته بود، به حاشیه تبدیل شد. اما بالاترین امتیاز خطر ممکن را در تحلیل ها در کنار سن سالوادور در السالوادور و چیهواهوا در شمال غربی مکزیک ثبت کرد.

پدرو پیدراهیتا بوستامانت، استاد علوم سیاسی در دانشگاه مدلین گفت: مدلین هسته ای از شبکه های جرم و جنایت فراملی است و به همین دلیل است که در این نوع مطالعه نشان داده شده است. وی افزود اسلحه ها و افرادی که مایل به استفاده از آنها بودند، آماده عرضه بودند به همین دلیل است که علیرغم همه دگرگونی‌های دهه‌های گذشته، شاخص‌های منفی جرم و جنایت در شهر همچنان ادامه دارد.

پایتخت کلمبیا، بوگوتا نیز به عنوان یکی از سه شهر پرخطر در میان 30 شهر بزرگ جهان، در کنار ریودوژانیرو در برزیل و مکزیکوسیتی معرفی شد. 

خوانا سان مارتین که اخیراً در بوگوتا در خارج از خانه‌اش با چاقو مورد سرقت قرار گرفت، گفت: من الان این محله را به چشم دیگری می بینم. دوستی که در آن زمان با او بود مورد ضرب و شتم قرار گرفت و به زمین کوبیده شد. این شما را می ترساند. وقتی تمام  داستان هایی که در اخبار می شنوید در حال وقوع هستند، به واقعیت می پیوندد.

شهرهایی در ونزوئلا که توسط جنایات گسترده و بی‌ثباتی سیاسی درگیر شده‌اند، از جمله بارکیسیمتو، کاراکاس، ماراکایبو، ماراکای و والنسیا نیز در جایگاه بالایی قرار دارند.

همچنین پورتو پرنس، پایتخت هائیتی، که سال‌ها درگیر خشونت‌های گروه‌های تبهکار بوده، در رتبه‌های بالای فهرست قرار دارد. وضعیت در این کشور دریای کارائیب در سال گذشته وخیم تر شد، زمانی که جوونل مویس، رئیس جمهور، در خانه خود در شرایطی تیره و تار ترور شد و خلاء قدرتی باقی ماند که هنوز به شدت مورد مناقشه است.

در میان موجی از آدم ربایی ها، دزدی ها و جنگ، بسیاری از مردم خانه های خود را برای پناهگاه های موقت ترک کرده اند. 

نزدیک به 150 نفر در هفته های اخیر در درگیری های مسلحانه بین باندهای متخاصم در هائیتی کشته شده اند، در حالی که سازمان پزشکان بدون مرز (MSF) در اوایل ماه جاری اعلام کرد که بیش از 96 نفر را که با گلوله زخمی شده بودند در مراکز پزشکی خود در پورتو پرنس درمان کرده است. 

کوریولاند آگوست که از خشونت های فزاینده فرار کرد به گاردین گفت: هنگامی که خانه خود را ترک می کنید، ممکن است کشته یا ربوده شوید. 

 

 

کد خبر 11896

 

مطالب مرتبط

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید