هدر بالا
امروز: پنج شنبه, ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ | ۰۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری | ۱۸ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
  1. اخبار
یکشنبه, ۱۵ خرداد ۱۴۰۱ ۲۱:۲۹
زمان مطالعه: 5 دقیقه

آبله میمونی ممکن است قبل از ظهور ناگهانی آن در سراسر جهان بی سر و صدا در گردش بوده باشد
 

برخی از دانشمندان حدس می زنند که ویروس آبله میمون که اکنون در صدها نفر در 26 کشور تشخیص داده شده است، ممکن است سال ها قبل از ظهور ناگهانی آن در سراسر جهان بی سر و صدا در گردش بوده باشد.

متخصصان بیماری‌های عفونی و دانشمندان آزمایشگاه‌های ژنتیک به‌دنبال سرنخ‌هایی هستند تا توضیح دهند چرا ویروسی که نیم قرن است در غرب آفریقا یافت شده و معمولاً به آسانی از فردی به فرد دیگر سرایت نمی‌کند، در ماه گذشته چنین ظاهر چشمگیر و نگران‌کننده‌ای داشته است. 

دکتر روزاموند لوئیس، سرپرست فنی سازمان بهداشت جهانی برای آبله میمون در یک جلسه توجیهی در روز چهارشنبه گفت: ممکن است برای مدتی انتقال ناشناخته ای وجود داشته باشد. آنچه ما نمی دانیم این است که چه مدت ممکن است طول کشیده باشد. نمی دانیم هفته ها، ماه ها یا احتمالاً چند سال است.

در دانشگاه لوون بلژیک، استاد ویروس شناسی مارک ون رانست به NBC News گفت که توالی یابی آزمایشگاه او جهش های ژنتیکی ویروس را نشان داد که "محدود" بود. 

همه به ژنوم‌های کامل‌تر علاقه‌مند هستند تا درباره یک سوال بسیار مهم ایده بگیرند: چه مدت این ویروس‌ها در زیر رادار در گردش هستند؟ ون رانست گفت. فکر می‌کنم هیچ‌کس باور نمی‌کند که این چند هفته پیش از آفریقا بیرون پرید.

دانشمندان دانشگاه ادینبورگ اخیراً نمونه‌هایی از شیوع این بیماری را توالی‌یابی کردند و یافته‌های خود را در 30 مه منتشر کردند. نمونه‌هایی که آنها بررسی کردند از نسخه‌ای از آبله میمون که در سنگاپور، اسرائیل، نیجریه و بریتانیا بین سال‌های 2017 تا 2019 شناسایی شده بود، نشأت گرفت.

در حالی که محققان از آن زمان «تعداد غیرمنتظره زیادی» از تغییرات در کد ژنتیکی ویروس را شناسایی کردند، برخی از کارشناسان معتقد نیستند که چنین تغییراتی لزوماً گستردگی شیوع فعلی را توضیح دهد.

در آفریقا، اکثر موارد انسانی آبله میمون از طریق قرار گرفتن در معرض حیوانات آلوده مانند جوندگان و نه از طریق انتقال فرد به فرد رخ داده است.

 محقق ارشد مرکز امنیت سلامت جانز هاپکینز، گفت: آنچه احتمالاً اتفاق افتاده است این است که یک بیماری عفونی بومی از آفریقا راه خود را به یک شبکه اجتماعی و جنسی پیدا کرد و سپس توسط رویدادهای تقویتی بزرگ مانند جاروجنجال در بلژیک برای انتشار در سراسر جهان کمک زیادی به آن شد.

وی گفت: از آنجایی که آن از طریق تماس نزدیک در تماس های جنسی منتقل می شود، بسیاری از ضایعات با سایر عفونت های مقاربتی اشتباه گرفته می شوند، که ممکن است تشخیص را به تاخیر بیندازد.

افزایش هوشیاری مقامات بهداشت عمومی، ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی و افراد در سراسر جهان در هفته های اخیر به طور چشمگیری تشخیص را بهبود بخشیده است.

دکتر دیوید هیمن، استاد دانشکده بهداشت و پزشکی گرمسیری لندن که قبلاً برنامه سازمان بهداشت جهانی در مورد بیماری‌های نوظهور و سایر بیماری‌های واگیر را رهبری می‌کرد، گفت: هرگاه به دنبال بیماری جدیدی در یک جمعیت بگردید، موارد بسیار بسیار بیشتری پیدا می‌کنید.

هیمن از این نظریه حمایت می کند که ممکن است این بیماری برای چندین سال در برخی جمعیت ها در خارج از 11 کشور آفریقای مرکزی و غربی وجود داشته باشد که ویروس در آنها بومی شده است. او پیشنهاد کرد که ممکن است مواردی به طور مخفیانه در بین افراد خارج از جامعه همجنس گرایان جهانی در گردش باشد. نگرانی این است که به جای نگاه گسترده تر، فقط در یک جمعیت نگاه کنیم.

علائم آبله میمون بسیار خفیف

عفونت، که می‌تواند باعث ایجاد ضایعات دردناک در سراسر بدن شود و زخم‌های ماندگاری بر جای بگذارد، معمولاً در حدود سه هفته در یک فرد ادامه می‌یابد. اکثر موارد شناسایی شده در اروپا و شیوع ایالات متحده خفیف بوده اند - برخی از آنها به قدری نامحسوس هستند که با سایر عفونت های مقاربتی اشتباه گرفته شده اند - و در میان مردان همجنس گرا، دوجنسه و سایر مردانی که با مردان رابطه جنسی دارند، رخ داده است. با این حال، کارشناسان تاکید می کنند که تماس فیزیکی نزدیک جنسی که عامل کلیدی انتقال است.

برخلاف آنچه معمولاً در موارد آبله میمون در آفریقا دیده می‌شود، برخی از عفونت‌های اخیر منجر به علائم «بسیار بسیار خفیف» شده‌اند که شاید تنها شامل یک ضایعه باشد، دکتر سباستین پولن، متخصص بیماری‌های عفونی در بیمارستان سنت ژروم در مونترال که یکی از اولین موارد شیوع در کانادا را تشخیص داد، به NBC News گفت: پزشکان باید از آن آگاه باشند.

علاوه بر این، بیماری آبله میمون معمولاً با تب شروع می‌شود، اما برخی از موارد اخیر در ایالات متحده تب یا سایر علائم اولیه را قبل از ظاهر شدن ضایعات گزارش نکرده‌اند.

یک مطالعه که روز جمعه منتشر شد گزارش داد: «به همین دلیل، موارد ممکن است با عفونت‌های رایج‌تری مانند واریسلا زوستر یا عفونت‌های مقاربتی، مانند تبخال تناسلی یا سیفلیس اشتباه گرفته شود.

بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، در سال 2022 شصت و شش نفر در کشورهای آفریقایی بر اثر این عفونت جان خود را از دست داده اند. نیجریه از سال 2017 با شیوع آبله میمونی خود دست و پنجه نرم کرده است.

 

 

کد خبر 11940

 

مطالب مرتبط

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید