هدر بالا
امروز: پنج شنبه, ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ | ۱۶ شوّال ۱۴۴۵ قمری | ۲۵ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
  1. اخبار
دوشنبه, ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ ۲۱:۳۷
زمان مطالعه: 6 دقیقه

اگر کسی جرات جدا کردن تایوان را داشته باشد، ما در جنگ تردید نخواهیم کرد
 

وزیر دفاع چین روز یکشنبه یک روز پس از آنکه وزیر دفاع آمریکا، پکن را به فعالیت‌های خصمانه فزاینده در نزدیکی تایوان متهم کرد، هشدار داد که اگر تایوان گامی قاطع به سوی استقلال بردارد، چین از جنگ کوتاه نخواهد آمد و به اظهارات ایالات متحده مبنی بر مخالفت با استقلال این جزیره اعتماد ندارد.

«کریس باکلی» و «سوی لی وی» در گزارش ۱۲ژانویه در نیویورک تایمز نوشتند، ژنرال «وی فنگ» وزیر دفاع چین در آخرین روز از گفت‌وگوی شانگری‌لا (یک مجمع امنیتی منطقه‌ای در سنگاپور) که آستین، وزیر دفاع آمریکا نیز در آن حضور داشت، سخنرانی می‌کرد. در سخنرانی‌های متقابل این دو مقام در آخر هفته گذشته، این دو مرد تنش‌های بین پکن - واشنگتن بر سر اختلافات در سراسر آسیا، به‌ویژه بر سر تایوان را به‌صورت مینیاتوری به نمایش گذاشتند.

ژنرال «وی» در سخنرانی خود برای دیپلمات‌ها، مقامات دفاعی و کارشناسان امنیتی در یک هتل پنج‌ستاره گفت که چین صادقانه تمام تلاش خود را برای انجام «اتحاد مسالمت‌آمیز با تایوان» به‌کار خواهد بست؛ تایوان جزیره خودگردانی است که پکن آن را متعلق به خود می‌داند. اما او گفت: «هیچ‌کس نباید عزم و توانایی نیروهای مسلح چین را برای دفاع از ادعای حاکمیت خود دست کم بگیرد.»

این ژنرال ارشد چینی گفت: «ایالات متحده به خاطر اتحاد، جنگ بین شمال و جنوب را آغاز کرد. چین تمایلی ندارد که بار دیگر وارد جنگ داخلی مانند آن شود اما قاطعانه هر طرحی را برای استقلال تایوان را در هم خواهد شکست. اگر کسی جرات جدا کردن تایوان را داشته باشد، ما در جنگ تردید نخواهیم کرد، از هزینه آن برخواهیم آمد و تا پایان خواهیم جنگید.»

چین مدت‌هاست که می‌گوید در صورت لزوم، تایوان را به زور خواهد گرفت و اظهارات ژنرال «وی» ابهامات زیادی را درباره آنچه «شی جین‌‌پینگ» و دیگر رهبران در پکن به‌عنوان «رویداد استان‌های» در نظر می‌‌گیرند، ایجاد کرد. اما اظهارات ژنرال «وی»، آستین و دیگران در نشست سنگاپور نشان داد که تایوان همچنان بی‌ثبات‌ترین نقطه اختلاف بین چین و ایالات متحده و متحدانش است. مقامات و کارشناسان درباره احتمال قریب‌الوقوع بودن یک درگیری نظامی بر سر تایوان اختلاف نظر دارند. اما اکثر آنها معتقدند که خطر در حال افزایش است؛ زیرا «ارتش آزادی‌بخش خلق» به جمع‌آوری تجهیزات و مهارت‌های مورد نیاز برای تبدیل کردن حمله به یک گزینه محتمل، هر چند دلهره‌آور و بسیار پرهزینه، نزدیک‌تر می‌شود.

«ناتاشا کسام» دیپلمات سابق استرالیایی که اکنون پژوهشگر موسسه Lowy در سیدنی است، در مصاحبه ای در سنگاپور گفت: «شما نگرانی‌های بیشتری درباره تایوان می‌شنوید، افراد زیادی می‌گویند که درگیری درباره اگرها نیست، بلکه درباره زمان است؛ اینکه چه زمانی این درگیری رخ خواهد داد. ما در حال ورود به آب‌های خطرناک‌تر هستیم. اما برای چین، توانایی شروع یک تهاجم تمام‌عیار تنها بخشی از معادله خواهد بود. چگونه می‌خواهید یک جزیره ۲۴میلیون نفری را اشغال کنید؟» این ژنرال چینی و همتای آمریکایی‌اش روز جمعه گفت‌وگوهایی را انجام دادند که موضوعات منطقه‌ای و جنگ در اوکراین و همچنین تلاش برای تقویت ارتباطات بین نظامیان آمریکایی و چینی و جلوگیری از برخوردهای نادرست و خطرناک نظامی را پوشش داد. آستین روز شنبه در این مجمع گفت که چین درگیر فعالیت‌های نظامی «تحریک‌آمیز و بی‌ثبات‌کننده» در نزدیکی تایوان است.

او همچنین گفت که دولت بایدن از استقلال تایوان حمایت نمی‌کند و به اصل «چین واحد» متعهد است که اذعان به موضع پکن در قبال تایوان است؛ اما مورد تایید و تصدیق آمریکا نیست. به عبارت دیگر، آمریکا به این اصل روی کاغذ متعهد است؛ اما در عمل به فروش تسلیحات به تایوان ادامه می‌دهد. ژنرال «وی» روز یکشنبه، بدون نام بردن از ایالات متحده اشاره کرد که رهبران چین چنین اطمینان‌‌هایی را باور ندارند.

او در سخنرانی خود گفت: «کشوری خاص اصل و تعهد چین واحد را در رابطه با موضوع تایوان زیر پا گذاشته است. استقلال تایوان یک بن‌بست و یک توهم است. تکیه بر حامیان خارجی موفق نخواهد بود. تایوان را فراموش کنید.» از سال۱۹۷۹، زمانی که آمریکا به روابط رسمی با تایوان پایان داد و چین را به رسمیت شناخت، ایالات متحده به فروش تسلیحات به این جزیره ادامه داد. قوانین ایالات متحده همچنین ایجاب می‌کند که واشنگتن آماده «مقاومت در برابر هرگونه توسل به زور» علیه تایوان باشد و این احتمال را باز می‌گذارد که در صورت تلاش چین برای حمله، ارتش آمریکا وارد عمل شود.

آستین در سنگاپور گفت که ایالات متحده متعهد به «حفظ ظرفیت خود برای مقاومت در برابر هرگونه استفاده از زور یا سایر اشکال زور» است که می‌تواند تایوان را به خطر بیندازد. سیاستگذاران چینی، دولت بایدن و دولت ترامپ را متهم کرده‌اند که به‌طور پیوسته حمایت سیاسی و نظامی خود را از تایوان ارتقا می‌دهند. پکن نسبت به «تسای اینگ ون»، رئیس‌‌جمهور فعلی تایوان که پیش‌‌شرط‌‌های چین برای گفت‌وگو درباره آینده جزیره را رد کرده، تحقیر خاصی نشان داده است. انتخابات ریاست‌جمهوری بعدی تایوان، در سال ۲۰۲۴، می‌تواند نقطه اشتعال دیگری ایجاد کند. تعداد فزاینده‌‌ای از مردم تایوان این ایده را رد می‌‌کنند که از نظر فرهنگی و تاریخی بخشی از چین هستند و اکثریت قاطعی می‌گویند که چارچوب پکن برای اتحاد را قبول ندارند.

 

کد خبر 12002

 

مطالب مرتبط

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید