هدر بالا
امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ | ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری | ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
  1. اخبار
شنبه, ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ ۲۳:۰۷
زمان مطالعه: 5 دقیقه

قیمت جهانی مواد غذایی در حال افزایش است. برنج می تواند بعدی باشد
 

قیمت مواد غذایی در چند ماه گذشته افزایش یافته است. ناظران این صنعت گفتند برنج، غذای اصلی در بسیاری از آسیا، می تواند در رتبه بعدی قرار گیرد.

قیمت بسیاری از غذاها، از گندم و سایر غلات گرفته تا گوشت و روغن، افزایش یافته است. عوامل متعددی از جمله افزایش هزینه کود و انرژی در سال گذشته و همچنین جنگ روسیه و اوکراین باعث این امر شده است.

ممنوعیت صادرات مواد غذایی یا اختلالات جدی شامل مواردی از هند (گندم)، اوکراین (گندم، جو و شکر، در میان دیگران) و اندونزی (روغن نخل) شده است.

برنج می تواند در ردیف بعدی باشد. بر اساس آخرین داده های ماه می که در هفته گذشته منتشر شد، شاخص قیمت مواد غذایی سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد نشان می دهد که قیمت های بین المللی برنج برای پنجمین ماه متوالی افزایش یافته و به بالاترین حد خود در 12 ماه گذشته رسیده است.

کارشناسان گفتند که مطمئناً تولید برنج همچنان پربار است. اما افزایش قیمت گندم و به طور کلی هزینه های بیشتر کشاورزی باعث می شود قیمت برنج ارزش نظارت داشته باشد.

سونال وارما، اقتصاددان ارشد بانک ژاپنی Nomura گفت: ما باید قیمت برنج را در آینده زیر نظر داشته باشیم، زیرا افزایش قیمت گندم می‌تواند منجر به جایگزینی برنج، افزایش تقاضا و کاهش ذخایر موجود شود.

او به CNBC گفت: اقدامات حمایتگرانه در واقع به دلایل مختلف فشار قیمت ها را در سطح جهانی بدتر می کند. او افزود که هزینه های خوراک و کود برای کشاورزی در حال افزایش است و قیمت انرژی بر هزینه حمل و نقل افزوده است. بنابراین این خطر وجود دارد که ما شاهد حمایت بیشتر کشورها باشیم.

با این وجود، او اظهار داشت که خطرات برای برنج همچنان کم است زیرا موجودی برنج جهانی فراوان است و انتظار می‌رود برداشت در هند در تابستان امسال خوب باشد.

جنگ روسیه با اوکراین قیمت گندم را افزایش داده است. هر دو کشور صادرکنندگان عمده گندم هستند و تهاجم روسیه کشاورزی را مختل کرده و صادرات غلات از این کشور را مسدود کرده است. قیمت گندم از یک سال قبل بیش از 50 درصد افزایش یافته است.

به گزارش رویترز به نقل از مقامات اوکراینی، تنها در روز دوشنبه هفته گذشته، پس از اینکه ارتش روسیه یکی از بزرگترین پایانه های صادرات غلات اوکراین را تخریب کرد، جهش 4 درصدی داشت.

بر اساس گزارش رویترز به نقل از یک مقام دولت تایلند در اواخر ماه مه، تایلند و ویتنام در حال مذاکره برای افزایش قیمت برنج صادراتی خود بودند.

بر اساس گزارش 6 ژوئن، چهار صادرکننده به رویترز گفتند که تاجران برنج در دو هفته گذشته برنج هندی بیشتری خریداری کرده‌اند.

دیوید لابورد، پژوهشگر ارشد موسسه تحقیقات سیاست بین‌المللی غذایی، به  CNBC گفت: در حال حاضر، من بیشتر نگران این خواهم بود که هند در هفته‌های آینده ممنوعیت صادرات برنج را اعمال کند، زیرا آنها به فکر گندم و شکر بودند.

بر اساس گزارش مجمع جهانی اقتصاد، هند و چین دو تولید کننده برتر برنج در جهان هستند که بیش از نیمی از کل تولید جهانی برنج را تشکیل می دهند. ویتنام پنجمین و تایلند در رتبه ششم قرار دارد.

هند در ماه مه ممنوعیت صادرات گندم را به دلیل نیاز به "مدیریت امنیت غذایی کلی کشور" اعمال کرد. این کشور همچنین تنها چند روز پس از ممنوعیت گندم، محدودیت هایی را برای شکر اعمال کرد.

لابورد گفت که افزایش قیمت نسبت به ممنوعیت صادرات بسیار ارجحیت دارد.

او گفت که ما واقعاً باید بین افزایش قیمتی که هزینه‌های بالاتر را جبران می‌کند و به نفع کشاورزان است (و به تولید آنها کمک می‌کند) نسبت به ممنوعیت صادرات که قیمت‌ها را در بازارهای جهانی بالا می‌برد اما قیمت‌ها را در بازارهای داخلی پایین می‌آورد تفاوت قائل شویم.

نافیس میه، نماینده منطقه ای جنوب آسیا در موسسه تحقیقات بین المللی برنج، افزود که هزینه های انرژی که در سطح جهانی در حال افزایش است، بخش بزرگی از هزینه های تولید برنج است. پس بحثی وجود دارد که بگوییم اگر بازار حکایت از افزایش قیمت دارد پس چرا کشاورزان نباید از افزایش قیمت سود ببرند؟

نافیس گفت: اما افزایش قیمت برنج بر بسیاری در آسیا که بزرگترین مصرف کننده برنج است تأثیر بدی خواهد گذاشت. بنابراین در منطقه جنوب شرقی آسیا و اقیانوسیه، کشورهایی مانند تیمور شرقی، لائوس، کامبوج و البته مکان‌هایی مانند اندونزی که [دارای] جمعیت بسیار زیادی هستند و بسیاری از آنها ناامنی غذایی دارند، با ادامه افزایش قیمت‌ها به شدت تحت تأثیر قرار خواهند گرفت.

شاخص قیمت مواد غذایی سازمان ملل متحد نشان داد که قیمت ها اکنون 75 درصد بالاتر از سطح قبل از همه گیری است. کمبود نیروی کار مرتبط با بیماری همه گیر و تهاجم روسیه به اوکراین با محدود کردن عرضه مواد غذایی و افزایش بیشتر قیمت انرژی وضعیت را بدتر کرده است. حدود یک سوم هزینه های تولید مواد غذایی مربوط به انرژی است. کود مخصوصاً برای تولید بسیار انرژی بر است و قیمت ها از سال گذشته افزایش یافته است.

 

کد خبر 12030

 

مطالب مرتبط

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید