هدر بالا
امروز: جمعه, ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ | ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری | ۲۶ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
  1. اخبار
شنبه, ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ ۲۳:۳۵
زمان مطالعه: 4 دقیقه

محصول ما، قوانین ما: روسیه زنگ خطر را بر سر عرضه گاز زمستانی اروپا به صدا در می آورد
 

یک هشدار شوم از سوی غول انرژی روسیه، گازپروم، ترس از زمستان متلاطم دیگری برای عرضه گاز اروپا را برانگیخته است.

همزمان با موج گرمای پیش از تابستان در اروپای غربی در این هفته، سیاستگذاران این منطقه در تلاش هستند تا انبارهای زیرزمینی را با ذخایر گاز طبیعی پر کنند تا برای خانوارها سوخت کافی برای روشن نگه داشتن چراغ ها و گرم نگه داشتن خانه ها قبل از بازگشت سرما فراهم کنند.

ترس از کمبود شدید گاز در زمستان ناشی از خطر قطع کامل عرضه به اتحادیه اروپا است - که تقریباً 40 درصد گاز خود را از طریق خطوط لوله روسیه دریافت می کند. این بلوک در تلاش است تا به سرعت وابستگی خود به هیدروکربن های روسیه را در پاسخ به حمله تقریباً چهار ماهه کرملین به اوکراین کاهش دهد.

نگرانی برای بسیاری این است که با ادامه درگیری ها و تحریم های اقتصادی، جریان گاز روسیه به اروپا چقدر قابل اعتماد است.

در واقع، مسکو در حال حاضر عرضه گاز به فنلاند، لهستان، بلغارستان، Orsted دانمارکی، شرکت هلندی GasTerra و غول انرژی شل را به دلیل قراردادهای آلمانی خود به دلیل اختلاف پرداخت گاز به روبل کاهش داده است.

اخیراً، گازپروم روسیه تصمیم گرفت تا عرضه را از طریق خط لوله نورد استریم 1 که از روسیه به آلمان در زیر دریای بالتیک می رود، محدود کند و جریان به ایتالیا را کاهش دهد.

گازپروم روز چهارشنبه به یک مشکل فنی برای کاهش عرضه اشاره کرد. اتریش و اسلواکی نیز کاهش عرضه از روسیه را گزارش کرده اند.

علاوه بر این، الکسی میلر، مدیرعامل گازپروم، در اظهاراتی آتشین که احتمالاً زنگ خطر را در سراسر اروپا به صدا درآورده است، روز پنجشنبه گفت که روسیه طبق قوانین خودش عمل خواهد کرد پس از اینکه این شرکت عرضه‌های این شرکت به آلمان را به نصف رساند.

او گفت: محصول ما، قوانین ما. به گزارش مسکو تایمز، میلر در طی یک جلسه میزگردی در مجمع بین المللی اقتصاد سن پترزبورگ گفت: ما با قوانینی که خودمان ایجاد نکرده ایم بازی نمی کنیم.

میلر گفته است که بازگشت تجهیزات در ایستگاه کمپرسور پورتووایا - بخشی از خط لوله نورد استریم 1 که گاز روسیه را به آلمان منتقل می‌کند - به دلیل سیل بی‌سابقه تحریم‌های اقتصادی با مشکل مواجه شده است. وی افزود که هیچ راه حلی برای این مشکل نمی بینم.

رابرت هابک، وزیر اقتصاد آلمان، این ادعا را که تحریم‌های غرب مقصر هستند را رد کرد و محدودیت‌های عرضه روسیه را یک «تصمیم سیاسی» خواند که برای ایجاد آشوب در منطقه و افزایش قیمت گاز طراحی شده است.

قیمت عمده فروشی گاز هلند، یک معیار اروپایی برای تجارت گاز طبیعی، در معاملات صبح روز جمعه، قبل از افزایش قیمت، تا 9 درصد افزایش یافت.

هشدار سهمیه بندی انرژی در اروپا

به نظر می‌رسد که اختلاف اخیر مجدداً بر مخاطرات کشورهای اروپایی که به شدت به گاز روسیه وابسته هستند، تأکید می‌کند، به‌ویژه در بحبوحه نگرانی‌های فزاینده مبنی بر اینکه مسکو می‌تواند در ماه‌های آینده فشار بیشتری بر عرضه گاز اعمال کند.

فاتح بیرول مدیر اجرایی آژانس بین المللی انرژی هفته گذشته با تاکید بر جدی بودن این نگرانی‌ها هشدار داد که کشورهای اتحادیه اروپا ممکن است در معرض خطر سهمیه‌بندی انرژی در زمستان باشند، اگر کشورهای عضو گام‌های بیشتری برای بهبود بهره‌وری انرژی برندارند.

کمیسیون اروپا، بازوی اجرایی اتحادیه اروپا، روز جمعه اعلام کرد که از اعلامیه های گازپروم مبنی بر کاهش جریان از طریق نورد استریم 1 و همچنین تحویل به چندین شرکت در سراسر اتحادیه اروپا آگاه است.

 سخنگوی این اتحادیه این اقدام را «نمونه دیگری از استفاده گازپروم و روسیه از منابع انرژی خود به عنوان ابزاری برای باج‌خواهی» توصیف کرد. او اضافه کرد: هیچ نشانه ای از خطر امنیتی فوری عرضه وجود ندارد، اما ما وضعیت را بسیار دقیق رصد خواهیم کرد و با مقامات ملی کشورهای آسیب دیده در تماس خواهیم بود.

 

کد خبر 12031

 

مطالب مرتبط

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید