هدر بالا
امروز: پنج شنبه, ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ | ۱۶ شوّال ۱۴۴۵ قمری | ۲۵ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
  1. اخبار
پنج شنبه, ۰۹ تیر ۱۴۰۱ ۰۰:۴۱
زمان مطالعه: 3 دقیقه

سازمان ملل می گوید اگر کمک های فرامرزی به سوریه متوقف شود، مردم خواهند مرد
 

یک مقام امدادرسانی روز چهارشنبه گفت، اگر روسیه مجوز سازمان ملل برای کمک های فرامرزی را وتو کند، افرادی که در شمال غرب آسیب دیده سوریه زندگی می کنند ممکن است بر اثر سوء تغذیه یا کمبود آب بمیرند.

حکم شورای امنیت سازمان ملل متحد برای اجازه ورود کامیون های حامل کمک به سوریه از طریق ترکیه در 10 جولای به پایان می رسد اما متحد سوریه روسیه اشاره کرده است که ممکن است وتو کند و ترس از قطع ارتباط در حالی که سوری ها با خشکسالی و ناامنی فزاینده غذایی دست و پنجه نرم می کنند را برانگیخته است. 

مارک کاتز، معاون هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه منطقه‌ای سازمان ملل متحد، به رویترز گفت که «چشم‌های جهان از سوریه دور شده است» دقیقاً زمانی که سوریه به کمک خارجی بیشتر نیاز دارد.

او گفت: اگر قطعنامه تمدید نشود، می دانیم که بسیاری از مردم رنج خواهند برد، مردم خواهند مرد.

سازمان ملل می‌گوید حدود 4.4 میلیون سوری در منطقه شمال غربی تحت کنترل گروه‌های تحت حمایت ترکیه و شبه‌نظامیان اسلام‌گرای تندرو زندگی می‌کنند و تقریباً همه آنها به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند.

او گفت که از هر سه کودک یک کودک دچار سوءتغذیه است و بسیاری از آنها به تغذیه درمانی متکی هستند که با کمک های مرزی امکان پذیر شده است.

بسیاری در بیمارستان‌هایی هستند که دیگر کمک‌های پزشکی مورد نیاز خود را دریافت نخواهند کرد و برنامه‌های واکسیناسیون تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

از زمانی که شورای امنیت برای اولین بار در سال 2014 مجوز کمک های فرامرزی را صادر کرد، روسیه بارها تهدید کرده است که تمدیدها را وتو می کند، با این استدلال که این کمک ها حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه را نقض می کند و کمک های بیشتری باید از داخل کشور ارائه شود.

کاتز گفت: امسال با جنگ در اوکراین و تنش‌ها در شورای امنیت خطرات بیشتر شده است.

در همین حال، نیازها به بالاترین حد خود رسیده است و خانواده های آواره بیشتری به این منطقه سرازیر شده اند. اقتصاد سوریه در حال بدتر شدن از همه‌گیری COVID-19 و افزایش قیمت مواد غذایی در سراسر جهان است.

گروه‌های امدادی هشدار داده‌اند که عملیات نظامی فرامرزی که از سوی ترکیه برای بیرون راندن نیروهای تحت رهبری کردها از برخی مناطق در شمال تهدید می‌شود، تنها بر درد و رنج می‌افزاید.

منابع مالی نیز به دلیل بحران‌های اوکراین، افغانستان، اتیوپی، میانمار و یمن کاهش یافته است. سازمان ملل می گوید که تنها یک چهارم از 4.4 میلیارد دلار مورد نیاز برای ادامه عملیات کمک رسانی را دریافت کرده است.

کاتز گفت: بحران اکنون بدتر از همیشه است.

 

کد خبر 12089

 

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید