هدر بالا
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ | ۱۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری | ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
  1. اخبار
جمعه, ۲۴ تیر ۱۴۰۱ ۱۹:۲۵
زمان مطالعه: 5 دقیقه

تهاجم روسیه و کاهش 45 درصدی اقتصاد اوکراین
 

آخرین به‌روزرسانی اقتصادی بانک جهانی می‌گوید که جنگ علیه اوکراین و تحریم‌های روسیه به اقتصادهای سراسر جهان ضربه می‌زند و انتظار می‌رود که بازارهای نوظهور و کشورهای در حال توسعه در منطقه اروپا و آسیای مرکزی بیشترین آسیب را متحمل شوند.

پیش‌بینی می‌شود که اقتصاد منطقه در سال جاری به میزان 4.1 درصد در مقایسه با پیش‌بینی رشد 3 درصدی قبل از جنگ، کاهش یابد، زیرا شوک‌های اقتصادی ناشی از جنگ اثرات مداوم همه‌گیری COVID-19 را تشدید می‌کند. این دومین انقباض در چند سال اخیر و دو برابر بزرگتر از انقباض ناشی از بیماری همه گیر COVID-19 در سال 2020 خواهد بود.

انتظار می‌رود اقتصاد اوکراین در سال جاری به میزان 45.1 درصد کوچک شود، اگرچه بزرگی این انقباض به مدت و شدت جنگ بستگی دارد. اقتصاد روسیه که تحت تاثیر تحریم‌های بی‌سابقه قرار گرفته است، با کاهش 11.2 درصدی تولید در سال 2022، وارد یک رکود عمیق شده است.

وسعت بحران انسانی ناشی از جنگ حیرت آور است. آنا بجرد، معاون بانک جهانی در منطقه اروپا و آسیای مرکزی گفت: تهاجم روسیه ضربه بزرگی به اقتصاد اوکراین و آسیب زیادی به زیرساخت‌ها وارد کرده است.

اوکراین در حالی که در تلاش است تا اقتصاد خود را حفظ کند و دولت برای حمایت از شهروندان اوکراینی که رنج می‌برند و با یک وضعیت شدید دست و پنجه نرم می‌کنند، تلاش می کند، فوراً به حمایت مالی عظیم نیاز دارد.

این جنگ به نگرانی‌های فزاینده در مورد کاهش شدید رشد جهانی، افزایش تورم و بدهی و افزایش سطح فقر افزوده است. تأثیر اقتصادی از طریق کانال‌های متعددی از جمله بازارهای کالایی و مالی، تجارت، مهاجرت و تأثیر نامطلوب بر اعتماد بازتاب یافته است.

این جنگ همچنین به اقتصادهای نوظهور و در حال توسعه اروپا و آسیای مرکزی ضربه سختی می‌زند، منطقه‌ای که در سال جاری به دلیل تأثیرات مداوم همه‌گیری به سمت کاهش رشد اقتصادی پیش می‌رفت.

علاوه بر روسیه و اوکراین، بلاروس، جمهوری قرقیزستان، مولداوی و تاجیکستان نیز پیش بینی می شود در سال جاری دچار رکود شوند.

در حالی که پیش بینی های رشد در همه اقتصادها کاهش یافته، به دلیل سرریزهای ناشی از جنگ، رشد ضعیف تر از پیش بینی ها در منطقه یورو و شوک های کالایی، تجاری و مالی انتظار می رود. 

روسیه و اوکراین حدود 40 درصد از واردات گندم در منطقه و حدود 75 درصد یا بیشتر در آسیای مرکزی و قفقاز جنوبی را تشکیل می دهند. روسیه همچنین یک مقصد صادراتی عمده برای بسیاری از کشورها است، در حالی که وجوه ارسالی از روسیه نزدیک به 30 درصد تولید ناخالص داخلی در برخی از اقتصادهای آسیای مرکزی است (جمهوری قرقیزستان، تاجیکستان).

آسلی دمیرگوچ کونت، اقتصاددان ارشد بانک جهانی در اروپا و آسیای مرکزی گفت: جنگ اوکراین و همه‌گیری یک بار دیگر نشان داد که بحران‌ها می‌توانند آسیب‌های اقتصادی گسترده‌ای را به همراه داشته باشند و سال‌ها درآمد سرانه و دستاوردهای توسعه را به عقب برگردانند.

دولت‌های منطقه باید سپرهای کلان اقتصادی و اعتبار سیاست‌های خود را برای مهار ریسک‌ها و مقابله با تکه تکه شدن کانال‌های تجاری و سرمایه‌گذاری تقویت کنند. شبکه های ایمنی اجتماعی خود را برای محافظت از آسیب پذیرترین قشر از جمله پناهندگان قوی تر نمایند و تمرکز خود را بر بهبود بهره وری انرژی برای تضمین آینده ای پایدار از دست ندهید

بحران عمیق انسانی ناشی از جنگ بارزترین موج شوک اولیه جهانی بوده و احتمالاً در میان ماندگارترین میراث درگیری خواهد بود. پیش‌بینی می‌شود که موج پناهندگان از اوکراین به کشورهای همسایه، بحران‌های قبلی را بی اهمیت کند.

در نتیجه، حمایت از کشورهای میزبان و جوامع پناهنده حیاتی خواهد بود و بانک جهانی در حال تدارک برنامه‌های حمایت عملیاتی از کشورهای همسایه است تا نیازهای مالی افزایش یافته از جریان پناهندگان را برآورده کند.

افزایش قیمت‌های جهانی نفت ناشی از جنگ همچنین بر نیاز به امنیت انرژی از طریق افزایش عرضه انرژی از منابع تجدیدپذیر و بر افزایش طراحی و اجرای اقدامات بازده انرژی در مقیاس بزرگ تأکید می‌کند.

واکنش گروه بانک جهانی به جنگ اوکراین

گروه بانک جهانی در حال انجام اقدامات سریع برای حمایت از مردم اوکراین است. از زمان شروع تهاجم روسیه به اوکراین در 24 فوریه، گروه بانک یک بسته مالی اضطراری 925 میلیون دلاری را برای حمایت از اوکراین بسیج کرده است. این حمایت سریع برای کمک به پرداخت دستمزد کارکنان بیمارستان، مستمری سالمندان و برنامه های اجتماعی برای افراد آسیب پذیر خواهد بود.

تامین مالی سریع بخشی از بسته حمایتی 3 میلیارد دلاری است که گروه بانک در ماه های آینده برای اوکراین آماده می کند. این تهاجم در حال حاضر بزرگترین بحران پناهجویان در اروپا از زمان جنگ جهانی دوم را ایجاد کرده است. گروه بانک به دنبال چگونگی حمایت از پناهندگان در کشورهای میزبان است.

 

 

 

 

کد خبر 12107

 

مطالب مرتبط

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید