هدر بالا
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ | ۱۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری | ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
  1. اخبار
جمعه, ۳۱ تیر ۱۴۰۱ ۱۹:۲۷
زمان مطالعه: 3 دقیقه

افزایش تنش های بی سابقه بین چین و تایوان
 

از دهه 1950، چین و تایوان از نظر سیاسی با یکدیگر مخالفت کردند و هر دو کشور علیه ادعاهای دیگری مبنی بر حق حاکمیت قانونی مبارزه کردند.

با این حال، با قدرت نظامی بیشتر، چین اقدامات بیشتری را هم از نظر اقتصادی و هم از نظر نظامی برای وادار کردن تایوان به تسلیم شدن در برابر قدرت چین انجام داده است. با توسعه اخیر در تنگه بین چین و تایوان، وعده های قبلی و فعلی تهاجم، خط مقدم مسائل را در هند و اقیانوس آرام گرفته است.

این مختصر تاریخچه درگیری بین چین و تایوان را با تأکید بر دموکراسی‌سازی و جدایی‌طلبی تایوان از سرزمین اصلی چین نشان می‌دهد. این جزئیات نقش‌هایی را که ایالات متحده اخیراً ایفا کرده است، و همچنین نحوه برخورد ایالات متحده با تعاملات آینده در داخل هند و اقیانوس آرام بدون تحریک درگیری‌های آینده در منطقه را شرح می‌دهد.

در اواخر ماه مه 2022، وزارت دفاع تایوان گزارش داد که 30 هواپیمای نظامی چین، دو سوم آنها جت های جنگنده، وارد بخش جنوب غربی منطقه شناسایی دفاع هوایی این کشور (ADIZ) شدند.  این تهاجم دومین حمله بزرگ سال بود. از آن زمان، پکن هواپیماهای متعددی را به ADIZ تایوان فرستاده است، که تایوان بارها با هواپیماهای جنگنده خود و استقرار سامانه های موشکی دفاع هوایی به آنها پاسخ داده است.

در حالی که رویارویی بین چین و تایوان هنوز به طور قابل توجهی تشدید نشده است، تهاجمات هوایی فعلی چین به تایوان تهدیدات بیشتری را برای اقدامات نظامی ایجاد کرده است.

دخالت چین در تایوان از زمان پیدایش تایوان رایج بوده است. با این حال، نگرانی های بین المللی در مورد تهاجم چین به تایوان با تهاجمات نظامی اخیر به حریم هوایی تایوان همراه با پیامدهای جنگ روسیه و اوکراین به اوج خود رسیده است. در پاسخ، ایالات متحده بر حمایت خود از کمک به تایوان در تلاش‌هایش برای دفاع نظامی از خود تأکید کرد.

با این حال وزیر دفاع چین به افسران آمریکایی هشدار داد که از «درهم شکستن هر گونه تلاشی برای استقلال تایوان» دریغ نخواهد کرد. با چنین ادعاهایی، همراه با خواسته های قبلی برای اتحاد مجدد، احتمال جنگ به طور فزاینده ای محتمل به نظر می رسد. با این حال، برای درک کامل این درگیری، مهم است که به آغاز تایوان نگاه کنیم.

وزارت دفاع چین هنگامی که در مورد نیات آن پس از اقدام نظامی مکرر در داخل تنگه سؤال شد، اظهار داشت که تهاجم هواپیماها به ADIZ تایوان صرفاً تمرینات نظامی ارتش آزادیبخش خلق چین (PLA) بوده است. با این حال، اندکی پس از آن در اوایل ژوئن 2022، وزیر دفاع چین، وی فنگه ادعا کرد که «اگر کسی جرات کند تایوان را از چین جدا کند، ارتش چین بدون توجه به هزینه‌ای که داشته باشد، قطعاً در آغاز جنگ تردید نخواهد کرد».  تهدیدها در راستای این واقعیت است که پکن استفاده از زور را به عنوان روشی برای کنترل جزیره رد نکرده است.

وزارت دفاع تایوان گفت که حمله هواپیماهای چینی «به صلح و ثبات منطقه‌ای آسیب جدی وارد کرده است.» با افزایش فشارها، ایالات متحده به صراحت اعلام کرده است که قصد دارد در صورت لزوم به تایوان در دفاع از خود کمک کند.

 

کد خبر 12116

 

مطالب مرتبط

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید