هدر بالا
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ | ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری | ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
  1. اخبار
یکشنبه, ۰۹ مرداد ۱۴۰۱ ۲۳:۲۶
زمان مطالعه: 3 دقیقه

دستیار ارشد اقتصادی زلنسکی توضیح داد

بانک‌ها و جنایات جنگی در اوکراین

بانک‌ها و جنایات جنگی در اوکراین
 

به گفته یکی از دستیاران ارشد ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، بانک‌های بزرگ آمریکایی و اروپایی باید به دلیل «ارتکاب جنایات جنگی» به دلیل تأمین مالی تجارت با رژیم روسیه تحت پیگرد قانونی قرار گیرند.

اولگ اوستنکو، مشاور اقتصادی زلنسکی، گفت که دولت اوکراین معتقد است بانک‌هایی مانند جی‌پی مورگان، اچ‌اس‌بی‌سی و سیتی از طریق تامین مالی شرکت‌هایی که با روسیه نفت تجارت می‌کنند، به تلاش‌های جنگی کرملین در اوکراین کمک می‌کنند.

او گفت: هرکسی که این جنایتکاران جنگی را تأمین مالی می کند، که این کارهای وحشتناک را در اوکراین انجام می دهند، در منطق ما نیز مرتکب جنایات جنگی می شوند.

اوستنکو در پاسخ به این سؤال که آیا می‌خواهد این بانک‌ها را به دلیل جنایات جنگی تحت پیگرد قانونی قرار دهد، گفت: دقیقاً.

اوستنکو گفت زلنسکی معتقد است که این بانک ها باید به دلیل طولانی شدن درگیری و جنگ با اوکراین پاسخگو باشند.

اظهارات او در پاسخ به گزارش هفته گذشته FT بود که در آن گفته شد دولت اوکراین به روسای بانک های آمریکایی و اروپایی  مانند جیمی دیمون از جی پی مورگان و نوئل کوین از اچ‌اس‌بی‌سی نامه نوشت و از آنها خواست که روابط خود را با گروه هایی که در حال معامله  نفت روسیه هستند قطع کنند.

اوستنکو در نامه‌هایی که توسط FT مشاهده شد، به بانکداران نوشت و از آن‌ها خواست تا تامین مالی شرکت‌هایی را که نفت روسیه را معامله می‌کنند و سهام خود را به گازپروم و روس‌نفت، دو شرکت نفت و گاز روسیه، می‌فروشند، قطع کنند.

به گزارش FT، این نامه‌ها سیتی‌گروپ و کردیت آگریکول را متهم کرده‌اند که با تأمین مالی شرکت‌هایی که نفت روسیه را حمل می‌کنند، جنگ را «طولانی» کرده‌اند. در این نامه‌ها همچنین هشدار داده شده است که بانک‌ها پس از پایان جنگ اجازه مشارکت در بازسازی اوکراین را نخواهند داشت.

اوستنکو به CNBC گفت که دولت اوکراین در حال جمع آوری تمام شواهد برای ارسال آن به دادگاه کیفری بین المللی است.

او گفت: ما در حال جمع آوری تمام این اطلاعات درباره شرکت هایی هستیم که روسیه را تامین مالی می کنند. وزارت دادگستری و سرویس امنیتی ما در اوکراین در حال جمع آوری مدارک هستند و بعداً آنها به دیوان بین‌المللی کیفری منتقل می‌شود.

این اولین بار نیست که اوکراین به دلیل داشتن معاملات تجاری با روسیه، شرکت های غربی را متهم می کند.

در ماه مارس، دولت به شدت از شرکت‌های بزرگ نفتی به دلیل تجارت با روسیه انتقاد کرد و هشدار داد که برخی از این شرکت‌ها ممکن است خود را در سمت اشتباه تاریخ بیابند.

 

کد خبر 12127

 

مطالب مرتبط

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید