هدر بالا
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ | ۱۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری | ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
  1. اخبار
شنبه, ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ ۲۱:۵۸
زمان مطالعه: 3 دقیقه

فرستاده ویژه ایالات متحده در امور یمن

آمریکا جایی نمی رود

آمریکا جایی نمی رود
 

دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا روز جمعه ادعای اینکه سفر آتی شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین به عربستان سعودی نشان‌دهنده کاهش نفوذ آمریکا در خاورمیانه است، رد کرد و تاکید کرد که ایالات متحده «به جایی نمی‌رود».

تیم لندرکینگ، فرستاده ویژه ایالات متحده در امور یمن، گفت که انتظار می رود دیگر قدرت های جهانی دیدارهای دیپلماتیک داشته باشند، اما گفت که ایالات متحده تعهد خود را به منطقه پس از دیدار بایدن در ماه ژوئیه اعلام کرده است.

لندرکینگ به CNBC گفت: پیام اصلی رئیس جمهور به منطقه این است که ایالات متحده به جایی نمی رود.

گزارش‌هایی روز پنجشنبه منتشر شد مبنی بر اینکه شی هفته آینده برای دیدار با ولیعهد محمد بن سلمان - اولین سفر خارجی رسمی نخست‌وزیر چین از سال 2020 - در حالی که پکن و ریاض به دنبال تحکیم روابط هستند، وارد عربستان سعودی می‌شود.

وزارت خارجه چین روز پنجشنبه این گزارش ها را نه تایید و نه رد کرد.

انتظار می رود که شی جین پینگ با تمام تجمل و هیاهویی که به دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق ایالات متحده در سفر سال 2017 داده شده بود، مواجه شود، این دیدار باعث بهبود چشم‌انداز دیدار بایدن نمی‌شود، دیداری که به گفته منتقدان در میان تیره‌شدن روابط شخصی بین دو رهبر به دست نیامد.

با این حال، لندرکینگ اصرار داشت که ایالات متحده حضور "حیاتی" خود را حفظ می کند. وی گفت: ایالات متحده نه تنها برای عربستان سعودی بلکه برای هر یک از کشورهای منطقه شریک حیاتی است. می توان روی آمریکا برای ماندن در همسایگی به عنوان پشتیبان کشورها و امنیت آنها حساب کرد. این یک اولویت آمریکاست.

درگیری یمن

لندرکینگ گفت که در این میان، یمن - که از سال 2014 توسط یک جنگ داخلی ویران شده است - کانون اصلی ایالات متحده است که بایدن سال گذشته او را به عنوان فرستاده ویژه در این کشور منصوب کرد.

لندرکینگ گفت که پیشرفت در جهت حل و فصل مناقشه دستاورد بزرگی برای بایدن در سفر ماه گذشته خود بوده است. این شامل متقاعد کردن عربستان سعودی برای تمدید و تقویت آتش بس با میانجیگری سازمان ملل و شرکت در مذاکرات برای پایان دادن به جنگ بود.

لندرکینگ گفت که در نتیجه، مناقشه اکنون در نیمه راه حل و فصل است. 

لندرکینگ با اشاره به نقش فعلی پکن به عنوان رئیس شورای امنیت سازمان ملل گفت: چین می‌خواهد در دوران ریاست‌ خود در شورای امنیت شاهد پیشرفت در یمن باشد. من فکر می‌کنم این عنصر مهمی است که در آن می‌توانیم مشترکاتی بین چین، روسیه و ایالات متحده پیدا کنیم که با هم برای حل سیاسی درگیری یمن کار می‌کنند.

 

 

کد خبر 12139

 

مطالب مرتبط

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید