هدر بالا
امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ | ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری | ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
  1. اخبار
یکشنبه, ۱۰ مهر ۱۴۰۱ ۱۱:۴۲
زمان مطالعه: 3 دقیقه

رشد قیمت‌ها در اروپا دو‌رقمی شد
 

افزایش هزینه انرژی و مواد خوراکی بار دیگر سبب شد تورم منطقه یورو شیب صعودی به خود بگیرد و با ثبت نرخ دو رقمی، بحث داغ روز‌های اخیر را به خود اختصاص دهد. بر این اساس تورم منطقه یورو در ماه اخیر با رشد ۹/ ۰ درصدی خود نسبت به ماه اوت، برای نخستین بار وارد فصل جدیدی از تورم دو رقمی شد.

تا قبل از انتشار گزارش تورمی اروپا برخی از تحلیل‌گران تورم این منطقه را 7/ 9 درصد تخمین زدند، اما با انتشار گزارش اتحادیه اروپا مبنی بر تورم 10 درصدی و با رد پیش‌بینی آنها قاره سبز برای نخستین بار تورم دو رقمی را در 30 سپتامبر 2022 تجربه کرد.

به دنبال این امر تورم هسته در این منطقه با رشد 6/ 0 درصدی خود از 5/ 5 درصد در ماه اوت به 1/ 6 درصد در ماه سپتامبر رسید. در این میان سوال این است که بازارهای اروپایی پس از ثبت رکورد تاریخی تورم، چگونه حرکت خواهند کرد؟

اثر تورمی

گزارش‌ها حاکی از آن است که تورم اروپا در ماه سپتامبر برای پنجمین ماه متوالی با شیب صعودی مواجه شده و تورم ماه اخیر را با نرخ 10 درصدی به پایان رسانده است. بر این اساس مواد خوراکی و انرژی در این منطقه صعود بی‌سابقه‌ای را در سال جاری تجربه کرده است. به دنبال این موضوع باید گفت قیمت گاز که در پی جنگ روسیه و اوکراین افزایش یافته بود در نهایت سبب شد تورم انرژی در منطقه یورو رشد 2/ 2 درصدی را تجربه کند و از 6/ 38 درصد در ماه اوت به 8/ 40 درصد در ماه سپتامبر برسد.

در میان این بحبوحه نیز باید به افزایش بی‌سابقه تورم مواد خوراکی در یک‌سال اخیر نیز اشاره کرد. این موضوع بیانگر رشد 5/ 12 درصدی مواد خوراکی نسبت به آوریل 2021 است، این رقم در سال گذشته برابر با صفر درصد بود. همچنین هزینه خدمات در اروپا نیز از 8/ 3 درصد در ماه اوت به 3/ 4 درصد در ماه سپتامبر رسید. به دنبال این موضوع برخی از تحلیل‌گران معتقدند که با توجه به ضربه متحمل بر خانوار‌ها که ناشی از افزایش تورم مواد خوراکی و انرژی در ماه اخیر است، بانک مرکزی اروپا باید اقدامات خود را از جمله افزایش نرخ بهره سیاستی در جهت کاهش تورم این منطقه در ماه‌های آتی آغاز کند.

تورم در سایر نقاط قاره سبز

علاوه بر افزایش بی‌سابقه تورم در منطقه یورو، باید به رکورد تاریخی تورم آلمان در 72سال اخیر نیز اشاره کرد. بر این اساس تورم آلمان با نرخ 9/ 10 درصدی در ماه سپتامبر بزرگ‌ترین جهش تورمی خود را در ماه اخیر به ثبت رساند. همچنین علاوه بر مناطق مذکور تورم فزاینده به ایتالیا نیز سرایت کرده است. بر این اساس ایتالیا از تورم 1/ 9 درصدی در ماه اوت به 5/ 9 درصد در سپتامبر رسیده است. اما در مقابل ایتالیا و فرانسه توانست کاهش اندکی را در تورم تجربه کند.

 

کد خبر 12162

 

مطالب مرتبط

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید