هدر بالا
امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ | ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری | ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
  1. اخبار
یکشنبه, ۰۸ آبان ۱۴۰۱ ۲۱:۵۷
زمان مطالعه: 3 دقیقه

افزایش خروج سرمایه شرکت های آمریکایی از چین
 

اتاق بازرگانی آمریکا در شانگهای در آخرین نظرسنجی خود که روز جمعه منتشر شد، اعلام کرد نزدیک به دو برابر شرکت‌های آمریکایی سرمایه‌گذاری خود را در چین در سال جاری کاهش دادند.

در این گزارش آمده است که برای سال 2022، 19 درصد از پاسخ دهندگان گفتند که سرمایه گذاری در چین را کاهش می دهند، در حالی که این میزان در سال 2021، 10 درصد بود.

پاسخ دهندگان به نظرسنجی گفتند که مهمترین دلایل انجام این کار، تعطیلی های مرتبط با کووید، محدودیت های سفر و اختلالات زنجیره تامین است. 

اتاق بازرگانی آمریکا در شانگهای گفت: اعتماد متزلزل شده است.

کلانشهر شانگهای در اوایل سال جاری یکی از سخت‌ترین قرنطینه‌ها را در چین متحمل شد و اقتصاد ملی را در سه ماهه دوم با رشدی ناچیز به سمت پایین کشید. جهش 3.9 درصدی در سه ماهه سوم، رشد تولید ناخالص داخلی سالانه را به 3 درصد رساند که بسیار کمتر از هدف رسمی حدود 5.5 درصد است.

صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی می‌کند که رشد اقتصادی چین از 3.2 درصد در سال جاری به 4.4 درصد در سال آینده برسد، در حالی که اقتصاد ایالات متحده از 1.6 درصد در سال جاری به 1 درصد در سال آینده کاهش خواهد یافت.

نظرسنجی AmCham شانگهای نشان داد که پتانسیل رشد چین مهمترین دلیلی بود که 30 درصد از پاسخ دهندگان گفتند که سرمایه گذاری در این کشور را افزایش می دهند. اما این رقم از 38 درصد در سال گذشته کاهش یافته است.

این نظرسنجی نشان داد که یک سوم از پاسخ دهندگان، سرمایه گذاری های خود در چین را به مقاصد دیگر هدایت کردند. 

در این گزارش آمده است که این تقریباً دو برابر رقم سال گذشته است و اشاره می‌کند که آسیای جنوب شرقی محبوب‌ترین مقصد بوده و پس از آن ایالات متحده قرار دارد.

این نظرسنجی نشان داد که آسیای جنوب شرقی اکثریت سرمایه گذاری های تغییر مسیر داده شده را به خصوص در حوزه فناوری، لجستیک و خرده فروشی جذب کرده است.

در مجموع، این نظرسنجی نشان داد که 9 شرکت بیش از 30 درصد از ظرفیت تولید خود را به خارج از چین منتقل کردند.

در این گزارش آمده است که اکثریت قریب به اتفاق شرکت ها در صنایع شیمیایی، دارویی، تجهیزات پزشکی و علوم زیستی قصد دارند فعالیت خود را در چین ادامه دهند.

پکن تاکید کرده است که می‌خواهد این کشور بیشتر بر تولیدات پیشرفته تمرکز کند، در حالی که کارخانه‌های صنایع با نیروی کار بیشتر به کشورهای دیگری نقل مکان کرده‌اند که دستمزدها پایین‌تر است.

 

 

 

 

 

 

کد خبر 12184

 

مطالب مرتبط

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید