هدر بالا
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ | ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری | ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
  1. اخبار
یکشنبه, ۱۵ آبان ۱۴۰۱ ۲۱:۱۴
زمان مطالعه: 3 دقیقه

نگرانی شورای رقابت از بسته حمایت از کسب و کارهای اینترنتی
 

به دنبال انتشار بسته ۲ هزارمیلیاردتومانی حمایت وزارت صمت از کسب و کارهای آسیب دیده از قطع و فیلترینگ اینترنت، شورای رقابت از این وزارتخانه خواست تا مستندات مبالغ تخصیصی به مشاغل اینترنتی را اعلام کند.

بسته دوهزارمیلیاردتومانی شورای رقابت شامل یک هزار میلیارد تومان حمایت تبلیغاتی از اپلیکیشن‌های بومی و یک هزارمیلیارد تومان تبلیغ در صدا و سیماست. برخی صاحب نظران معتقدند این بسته حمایتی نه حمایت از کسب و کارهای آسیب دیده که حمایت از برخی پلتفرمهای بومی و صدا و سیماست. 

شورای رقابت طی نامه‌ای خواستار اطلاعات دقیق‌تر وزارت صمت در خصوص طرح تخصیص بسته ۲۰۰۰ میلیارد تومانی حمایت از کسب و کارهای متضرر از قطع دسترسی به فضای مجازی به دلیل شبهه ارتکاب رویه ضدرقابتی و ضرورت تبعیت از مقررات توسعه رقابت و ضد انحصار در فصل نهم قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی شد.

مرکز ملی رقابت اعلام کرد: این حمایت که در قالب بسته تبلیغاتی انجام خواهد شد، مشمولین متعددی دارد. از یک سو کسب و کارهای کوچک، متوسط و بزرگ متعددی وجود دارند که هریک به نوعی از قطعی دسترسی به فضای مجازی متضرر شده‌اند و از سوی دیگر علاوه بر سازمان صدا و سیما، بسترهای متعدد دیگری برای انجام تبلیغات فعال هستند؛ از همین رو احتمال ارتکاب برخی رویه‌های ضدرقابتی در اجرای تبعیض‌آمیز این حمایت وجود داشته و ضرورت دارد ضوابط رقابتی مطرح در فصل نهم قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ به ویژه موضوع ماده ۵۲ این قانون رعایت شود و هرگونه کمک دولتی به کسب و کارها از طریق فرآیندی شفاف و مبتنی بر ضوابط و معیارهای متعارف، متوازن و رقابتی به مشمولین بسته حمایتی تعلق گیرد.
حمایت وزارت ارتباطات با تمهید افزایش فالوور

در همین حال وزارت ارتباطات هم دیروز از طرح حمایت از کسب وکارهای مجازی در ۱۴ ماهده و ۳۰ بسته حمایتی رونمایی کرد. هدف این بسته حمایتی که ظاهرا تجمیع حمایت‌های وزارت ارتباطات، اقتصاد، صمت و اطلاعات است تشویق کسب وکارهایی است که بر فضای اینستاگرام حضور داشته‌اند به حضور در پلتفرمهای بومی است.

بر اساس این طرح، پلتفرم ها مکلف هستند لااقل نصف تعداد دنبال کننده در پلتفرم های خارجی را برای کسب و کار فراهم بیاورد: «ما مکلف کردیم تا برای آنها فالوور بگیرند، با پین کردن و تبلیغ کردن و... که این روزها شاهد بودیم با چند دقیقه پین کردن برخی کسب و کارها در یک پلتفرم بومی، هزاران فالوور و خریدار واقعی به آن اضافه شده چرا که میلیون‌ها کاربر در این بسترها فعال هستند.»

دیگر حمایت این طرح دادن تیک آبی به کسب و کارهایی است که در پلتفرمهای بومی فعالیت می‌کنند. بر اساس این طرح کسب و کارهای فعال در پلتفرم های داخلی یک تیک ویژه کسب و کار می‌گیرند که آنها را با سایر اکانت‌ها متمایز می‌کند و مانند تیک آبی پلتفرم های خارجی است. البته اعلام شده عموم کاربران هم می‌توانند اعتبار تایید شده دریافت کنند و تیک آبی خواهند گرفت.

کارشناسان معتقدند تشویق به حضور کسب وکارها در پلتفرمهای بومی بدون اینکه کاربران نهایی از آنها استفاده کنند بی نتیجه است. پشوتن پورپزشک بنیانگذار پادرو در گفت و گو با برنامه تک شاخ  پلاس فردای اقتصاد گفته است:  اگر می‌خواهیم شبکه‌ای داشته باشیم که مورد پسند فروشندگان باشد ابتدا باید کاربران نهایی آن شبکه را بپسندند و تقدم حضور با کاربران نهایی است.

 

کد خبر 12193

 

مطالب مرتبط

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید