هدر بالا
امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ | ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری | ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
  1. اخبار
چهارشنبه, ۲۵ آبان ۱۴۰۱ ۲۲:۴۹
زمان مطالعه: 3 دقیقه

"تقصیر اوکراین نیست": ناتو می گوید روسیه مسئول انفجار لهستان است
 

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو روز چهارشنبه گفت که انفجار مرگبار در لهستان احتمالاً نتیجه آتش ضدهوایی اوکراین بوده است، اما روسیه "مسئولیت نهایی" را بر عهده دارد زیرا مسکو پشت این جنگ است.

در انفجار روز سه‌شنبه در شرق لهستان، در نزدیکی مرز با اوکراین، در حادثه‌ای که نگرانی‌ها از تشدید تنش را برانگیخت، دو نفر کشته شدند.

استولتنبرگ پس از ریاست نشست سفیران ناتو گفت: «تحقیقات درباره این حادثه ادامه دارد و ما باید منتظر نتیجه آن باشیم... اما هیچ نشانه‌ای نداریم که این نتیجه یک حمله عمدی بوده است».

«تحلیل اولیه ما نشان می دهد که این حادثه احتمالاً ناشی از یک موشک پدافند هوایی اوکراینی است که برای دفاع از خاک اوکراین در برابر حملات موشکی کروز روسیه شلیک شده است.

او ادامه داد: «اما اجازه دهید واضح بگویم، این تقصیر اوکراین نیست. روسیه در ادامه جنگ غیرقانونی خود علیه اوکراین مسئولیت نهایی را بر عهده دارد.

بیانیه ناتو آن را یک "حادثه غم انگیز" خواند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در ابتدا این انفجار را تشدید بسیار مهمی توصیف کرد و بایدن را بر آن داشت تا نشست اضطراری سران گروه هفت و ناتو را تشکیل دهد.

یک حمله عمدی و خصمانه به لهستان عضو ناتو می‌تواند باعث واکنش نظامی جمعی از سوی ائتلاف شود.

اما پرسش‌ها در مورد موشک باقی ماند، به‌ویژه از آنجایی که این حادثه در جریان یک سری حملات موشکی روسیه در سراسر مرز اوکراین رخ داد.

روسیه هرگونه دخالت در انفجار لهستان را رد کرد و کاردار لهستان را احضار کرد.

ارزیابی‌های اولیه حاکی از آن است که این موشک توسط نیروهای کی‌یف به سمت موشک ورودی روسی در حمله به زیرساخت‌های الکتریکی اوکراین در روز سه‌شنبه شلیک شده است.

بلافاصله پس از انفجار، بیانیه ای از سوی وزارت خارجه لهستان نشان داد که این سلاح در روسیه ساخته شده است. رئیس جمهور آندری دودا محتاط تر بود و گفت که "به احتمال زیاد" ساخت روسیه است، اما منشا آن هنوز در حال بررسی است.

تا چهارشنبه، او مسیر را به کلی تغییر داد و گفت که موشک احتمالا بخشی از مکانیسم دفاعی اوکراین است.

کرملین برخی از کشورهای غربی، به ویژه لهستان را به واکنش "هیستریک" متهم کرد، اما بایدن را به دلیل خویشتن داری ستایش کرد.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت: «ما شاهد یک واکنش هیستریک و دیوانه‌وار دیگر بودیم که بر اساس هیچ داده واقعی نبود.

وی گفت: می خواهم از شما دعوت کنم به واکنش نسبتاً محدود آمریکایی ها که در تضاد با واکنش کاملاً هیستریک طرف لهستان و تعدادی از کشورهای دیگر است، توجه کنید.

وزارت دفاع روسیه مدعی شد که عکس‌های لاشه ای که شامگاه سه‌شنبه منتشر شد، «به صراحت توسط متخصصان صنایع دفاعی روسیه به‌عنوان عناصری از موشک هدایت‌شونده ضد هوایی سامانه پدافند هوایی اس-300 نیروی هوایی اوکراین شناسایی شده است».

زلنسکی گفت که معتقد است انفجار روز سه‌شنبه توسط یک موشک روسی انجام شده است و او نتیجه‌گیری‌های خود را بر اساس گزارش‌های ارتش اوکراین استوار کرد.

به گزارش خبرگزاری اینترفکس اوکراین، او گفت: شکی ندارم که این موشک ما نبوده است.

او استدلال کرد که اوکراین باید قبلاً به محل انفجار دسترسی پیدا می کرد. او گفت آیا ما حق حضور در تیم تحقیق را داریم؟ البته.

 

 

 

 

کد خبر 12219

 

مطالب مرتبط

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید