هدر بالا
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ | ۱۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری | ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
  1. اخبار
جمعه, ۲۷ آبان ۱۴۰۱ ۲۱:۰۰
زمان مطالعه: 3 دقیقه

کووید-19 بهانه کره شمالی برای سرکوب
 

بر اساس گزارش یک گروه حقوق بشری، کره شمالی به طور قابل توجهی محدودیت‌های مرزی را در طول همه‌گیری کووید افزایش داده است که کمبود شدید غذا، دارو و سایر ملزومات را تشدید کرده است.

تحلیل تصاویر ماهواره ای دیده بان حقوق بشر (HRW) نشان می دهد که مقامات کره شمالی از ژانویه 2020 اقدامات مرزی "بیش از حد و غیر ضروری" از جمله نرده های تقویت شده، پست های نگهبانی و مسیرهای گشت زنی را اعمال کرده اند.

امنیت تقویت شده شامل اضافه شدن 169 پست نگهبانی و نزدیک به 20 کیلومتر (12 مایل) حصارکشی جدید در مجاورت شهر مرزی هوریونگ، یک نقطه ترانزیتی محبوب برای قاچاق و تجارت، بین نوامبر 2020 تا آوریل 2022 است.

دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرد با پنج فراری کره شمالی که در قاچاق کالا به داخل یا خارج از این کشور منزوی دست داشتند و از فوریه 2020 قادر به انجام فعالیت‌های خود نبوده‌اند، صحبت کرده است.

لینا یون، محقق ارشد کره ای در دیده بان حقوق بشر گفت: دولت کره شمالی از اقدامات ادعایی COVID-19 برای سرکوب بیشتر و به خطر انداختن مردم کره شمالی استفاده می کند. دولت باید انرژی خود را به سمت بهبود دسترسی به غذا، واکسن و دارو و احترام به آزادی رفت و آمد و سایر حقوق هدایت کند.

یون گفت تجربه گذشته نشان داده است که تکیه بر توزیع دولتی غذا و کالاهای ضروری تنها سرکوب را تقویت می کند و می تواند به قحطی و فجایع دیگر منجر شود.

هانا سونگ، مدیر همکاری های بین المللی در مرکز پایگاه داده حقوق بشر کره شمالی که در این گزارش دخالتی نداشت، گفت: این یافته ها منعکس کننده داده های دیگری از جمله کاهش شدید فراریان به کره جنوبی است که از 1047 نفر در سال 2019 به تنها 42 مورد در این سال کاهش یافته است. 

سونگ به الجزیره گفت: استفاده از کووید-19 بهانه بزرگی برای رژیم کیم جونگ اون بود تا به مردمش بگوید که از آنها محافظت می‌کنند، در حالی که در واقع فقط به اهداف خود در انزوا نگه داشتن مردم کره شمالی می‌رسند.

کره شمالی تحت حاکمیت رهبر نسل سوم کیم جونگ اون اولین کشوری بود که در واکنش به کووید-19 در ژانویه 2020 مرزهای خود را مسدود و تقریباً تمام سفرهای بین المللی را ممنوع کرد و فعالیت های اقتصادی با کشور همسایه چین را که منبع بیش از 90 درصد  تجارت آن است، به شدت محدود کرد.

بر اساس برنامه جهانی غذا، این کشور مخفی یکی از فقیرترین کشورهای آسیایی است که بیش از 40 درصد از جمعیت آن دچار سوءتغذیه هستند و به کمک های بشردوستانه نیاز دارند.

در ماه آگوست، پیونگ یانگ پس از مقصر دانستن کره جنوبی در شیوع کووید-19 پیروزی بر این ویروس را اعلام کرد.

مقامات ادعا کردند با وجود گزارش بیش از 4.7 میلیون عفونت، تنها 74 نفر بر اثر این ویروس جان خود را از دست داده اند. 

کارشناسان پزشکی با توجه به سیستم بهداشتی ضعیف کره شمالی و کمبود واکسن و تأثیر ویروس در جاهای دیگر، در مورد میزان مرگ و میر تردید دارند.

 

کد خبر 12221

 

مطالب مرتبط

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید