هدر بالا
امروز: سه شنبه, ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ | ۰۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری | ۱۶ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
  1. اخبار
چهارشنبه, ۰۲ آذر ۱۴۰۱ ۱۰:۴۲
زمان مطالعه: 4 دقیقه

در حالی که اقتصاد با درد مواجه است، موارد کووید در چین رکورد می‌زند
 

موارد کووید-19 چین به سمت بالاترین رکوردها در حال افزایش است که نشان دهنده درد بیشتری برای دومین اقتصاد بزرگ جهان است زیرا امیدها برای خروج سریع از سیاست های سختگیرانه صفر کووید پکن کمرنگ می شود.

کمیسیون ملی بهداشت روز چهارشنبه ۲۹۱۵۷ مورد ابتلا را در سراسر کشور را در روز گذشته گزارش داد که نزدیک به اوج ماه آوریل است.

تعداد موارد روزانه چین در 13 آوریل به 29411 مورد رسید، زمانی که شانگهای چندین هفته در قرنطینه بود که باعث کمبود مواد غذایی و نمایش نادر ناآرامی اجتماعی شد.

در پکن، جایی که مقامات مدارس را تعطیل کرده‌اند، الزامات آزمایش را تقویت و رفت‌وآمدهای داخل و خارج از شهر را محدود کرده‌اند، عفونت‌ها به اوج جدیدی از 1486 رسیده است.

شانگهای و ژنگژو که هر دو با شیوع های کوچکتر مبارزه می کنند نیز شاهد افزایش موارد ابتلا بودند.

پس از اعلام برنامه‌های جداگانه برای کاهش محدودیت‌ها و احیای بخش بیمار املاک و مستغلات که برای مدت کوتاهی سر و صدای مثبتی در وال استریت ایجاد کرد، این محدودیت‌ها ضربه جدیدی به بهبود اقتصادی چین است و انتظارات دور شدن از کرونا صفر را پررنگ می‌کند.

انتظار می‌رود اقتصاد چین در سال 2022 برای رسیدن به رشد 3 درصدی تلاش کند که یکی از ضعیف‌ترین نمایش‌های آن در دهه‌های اخیر خواهد بود. تولید ناخالص داخلی (GDP) پس از رشد 0.4 درصدی در سه ماهه دوم، رسماً در دوره جولای تا سپتامبر 3.9 درصد رشد کرد.

رشد صادرات در ماه اکتبر نیز منفی بود و 0.3 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافت که برای اولین بار از ژوئن 2020 به دلیل محدودیت های COVID-19 و همچنین تقاضای ناکافی در خارج از چین بود.

بهبود اقتصادی این کشور مستلزم افزایش تحرک است، اما کاهش محدودیت ها منجر به افزایش مرگ و میر به ویژه در میان افراد مسن خواهد شد.

این کشور برای واکسینه کردن جمعیت مسن خود با مشکل مواجه شده است، به طوری که تنها 66 درصد از افراد 80 سال به بالا واکسینه شده اند که در میان آنها فقط 40 درصد واکسن تقویت کننده دریافت کرده اند.

واکسن داخلی Sinovac چین نیز در مطالعات نشان داده است که نسبت به همتایان mRNA خود در پیشگیری از بیماری های شدید موثر نیست.

حتی اگر چین بتواند نرخ واکسیناسیون خود را افزایش دهد مشکلات اقتصادی چین را یک شبه حل نخواهد شد.

تا زمانی که محدودیت‌های COVID-19 وجود داشته باشد، تولید را مختل می‌کند، اختلال در زنجیره تأمین ایجاد می‌کند و فروش خرده‌فروشی را دچار اختلال می نماید. زمانی که محدودیت‌های کووید در نهایت برداشته می‌شوند، اقتصاد چندین چرخه تعدیل را طی می‌کند که منجر به اختلالات و بی‌ثباتی بیشتر می‌شود. در این میان، برخی از تقاضاهای خارجی نیز ممکن است برای همیشه از PRC [جمهوری خلق چین] خارج شده باشد.

نیک مارو، تحلیلگر ارشد تجارت جهانی در واحد اطلاعات اکونومیست، گفت: بسیاری از رشد اخیر کشور توسط بخش دولتی و نه مصرف خصوصی انجام شده است، زیرا اعتماد بین شرکت‌های خارجی و خصوصی به دلیل عدم ایجاد کووید به صفر از هم پاشیده است.

شایان ذکر است، غول تجارت الکترونیک چینی علی‌بابا، که رشد درآمد خود را در ماه‌های اخیر ثابت بوده است، در این ماه ارقام فروش مربوط به تعطیلات خرید روز 11 نوامبر خود را اعلام نکرد.

تامین کننده اپل، فاکس کان، پس از افزایش آلودگی ها که این شرکت را مجبور به تعطیلی کارخانه خود در اوایل ماه جاری میلادی کرد، برای تولید آیفون 14 پرو و پرو مکس در کارخانه عظیم ژنگژو خود با مشکل مواجه شده است.

مارو به الجزیره گفت: اگر به دو سال گذشته نگاه کنید، بسیاری از رشدها از سرمایه‌گذاری و صادرات حاصل شده است و واقعاً از مصرف خصوصی حاصل نشده است، زیرا کووید فعالیت خرده‌فروشی را از بین برده و مصرف خصوصی را کاهش داده است.

فکر می‌کنم این یک نمونه عالی از این واقعیت است که دولت کاری انجام نداده است که نشان دهد کووید به اندازه گذشته ترسناک نیست. حتی اگر دولت بخواهد پروتکل‌های کووید صفر را لغو کند، خود جمعیت ممکن است هنوز در پذیرش آن بسیار مردد باشند و خودشان به سمت این همزیستی با ویروس حرکت کنند.

 

 

کد خبر 12228

 

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید