هدر بالا
امروز: جمعه, ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ | ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری | ۲۶ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
  1. اخبار
چهارشنبه, ۱۵ شهریور ۱۳۹۶ ۱۱:۴۳
زمان مطالعه: 3 دقیقه

عدم تایید پایبندی ایران به توافق هسته‌ای، به معنای خروج آمریکا از برجام نیست
 

به گزارش اتاق ۲۴ به نقل از ایلنا،  نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد اعلام کرد که اگر رئیس‌جمهور این کشور تصمیم بگیرد که در گزارش بعدی پایبندی ایران به برجام را تایید نکند، به معنی خروج ایالات متحده از برجام نیست.

«نیکی هیلی» نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد -سه‌شنبه- در موسسه «آمریکن انترپرایز» اعلام کرد که تایید پایبندی ایران به توافق هسته‌ای توسط آمریکا، جزو الزامات برجام نیست و مربوط به قوانین داخلی آمریکا است.

نیکی هیلی افزود: «نمی‌دانم که ترامپ پایبندی ایران به برجام را تایید می‌کند یا نه. این تصمیمی است که خود او باید به تنهایی بگیرد.»

وی ادامه داد: «قرار بود برجام، برنامه هسته‌ای ایران را متوقف کند اما تنها یک وقفه در آن ایجاد کرد. قرار بود بازرسی‌ها به صورت "هر زمان و هر مکان" باشد، اما ساختار کنونی به ایران برای بازرسی‌ها تا ۲۴ روز زمان می‌دهد.»

نماینده آمریکا در سازمان ملل مدعی شد: «ایران دو بار از سقف مجاز آب سنگین عبور کرد و هر بار دولت اوباما به آن‌ها کمک کرد به سطح مجاز بازگردند. توافق هسته‌ای با ایران طوری طراحی شده که آنقدر بزرگ باشد که نتوان آن را لغو کرد. ایران قصد دارد با برجام جهان را گروگان بگیرد.»

هیلی در ادامه به برنامه موشکی ایران اشاره کرد و گفت: «می‌توانید بگویید که برنامه موشکی جزئی از برجام نیست، اما به هر حال نمی‌توان فناوری موشکی را از مساله تسلیحات هسته‌ای جدا کرد. توافق ایران دارای کاستی‌های زیادی است. رعایت برجام از سوی ایران منوط به رعایت توافق و همچنین قطعنامه ٢٢٣١ شورای امنیت است.»

نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد مدعی شد که پایبندی ایران به محدودیت‌های غنی‌سازی و سانتریفیوژ به معنی پایبندی به برجام نیست.

وی مدعی شد: «اگر بازرسان آژانس نتوانند به همه سایت‌ها دسترسی داشته باشند ما از کجا بفهمیم ایران به توافق عمل کرده است؟ تنبیه ایران بابت تخلفاتش در توافق  آمده است و دولت اوباما تخلفات ایران را نادیده گرفت.»

نیکی هیلی تاکید کرد: «اگر رئیس‌جمهور آمریکا تصمیم بگیرد که در گزارش بعدی پایبندی ایران به برجام را تایید نکند، به معنی خروج ایالات متحده از برجام نیست. اگر رئیس‌جمهور پایبندی ایران را تایید نکند، آن زمان مسئله در اختیار کنگره خواهد بود و نمایندگان ۶۰ روز فرصت خواهند داشت در صورت نیاز علیه ایران تحریم تصویب کنند.

انتهای پیام

 

کد خبر 6776

 

مطالب مرتبط

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید