هدر بالا
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ | ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری | ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
  1. اخبار
سه شنبه, ۲۱ شهریور ۱۳۹۶ ۱۰:۳۸
زمان مطالعه: 4 دقیقه

شورای امنیت قطعنامه تحریم کره‌شمالی را تصویب کرد

به گزارش اتاق ۲۴ به نقل از ایسنا، شورای امنیت سازمان ملل متحد قطعنامه جدیدی را با هدف اعمال تحریم‌های شدید علیه کره‌شمالی با اکثریت آرا به تصویب رساند. شورای امنیت سازمان ملل متحد با تصویب این قطعنامه که پیش‌نویس آن از سوی آمریکا پیشنهاد شده بود، با اعمال شدیدترین تحریم‌ها علیه پیونگ‌یانگ موافقت کرد.

نماینده فرانسه در سازمان ملل متحد در این باره گفت: هر اندازه تحریم‌های قوی‌تری علیه کره‌شمالی اعمال کنیم، دست بالاتری در تحقق راهکار سیاسی خواهیم داشت. بر اساس گزارش روزنامه واشنگتن پست، تحریم‌های جدید عرصه را بر پیونگ‌یانگ تنگ‌تر نموده و محدودیت‌هایی شدید برای صادرات و واردات این کشور ایجاد می‌کند.

این در حالی است که کره‌شمالی پیش از این در بیانیه‌ای اعلام کرده بود، اگر پیشنهاد مورد نظر واشنگتن برای اعمال تحریم‌های شدیدتر علیه پیونگ‌یانگ در جلسه شورای امنیت تصویب شود، ایالات متحده بهای سنگینی پرداخت خواهد کرد.

البته دیپلمات‌ها گفته‌اند که آمریکا پیش‌نویس اصلاح شده قطعنامه‌ها تحریم‌های سازمان ملل علیه کره شمالی را ارائه داده است. این اصلاحیه برای جلب موافقت روسیه و چین از قطعنامه تحریم‌ها صورت گرفته است. به گفته دیپلمات‌ها در قطعنامه جدید بخش‌های سخت ملایم‌تر شده و بخش مربوط به تحریم‌های فلج کننده نفتی کره شمالی کمتر شده است.  گفته می شود که آمریکا از جمله خواهان منع کامل واردات نفتی کره شمالی و انسداد دارایی ها و منع سفرهای خارجی کیم جونگ اون بود که در قطعنامه تصویب شده به آن اشاره‌ای نمی‌شود.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، دیپلمات‌های شورای امنیت سازمان ملل که نامشان فاش نشده، گفته‌ بودند، آمریکا و چین تا دقیقه نود مشغول مذاکره در مورد این قطعنامه بوده‌اند.

بر اساس گزارش شبکه خبری ای.بی.سی، نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد درباره قطعنامه جدید گفت: ما تلاش برای ترغیب کره‌شمالی برای انجام کار درست را به اتمام رسانده‌ایم و اکنون برای جلوگیری از انجام کار غلط توسط این کشور اقدام می‌کنیم.

وی با بیان این که آمریکا در صدد جنگ با کره‌شمالی نیست، تصریح کرد، پیونگ‌یانگ هنوز از نقطه غیرقابل‌بازگشت عبور نکرده است.

هیلی اظهار کرد، قطعنامه امروز بدون روابط مستحکمی که میان روسای جمهوری آمریکا و چین برقرار شده، به تصویب نمی‌رسید.

نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد پس از تصویب قطعنامه کره شمالی گفت: امروز جامعه بین‌المللی نشان داد که برنامه هسته‌ای کره شمالی را بر نمی‌تابد و اگر این کشور نخواهد به این مسأله پایان دهد، این جامعه دست به کار خواهد شد.

وی از این که تحریم‌های بسیار بیشتری بر کره‌شمالی اعمال خواهد شد، ابراز خرسندی کرد و گفت، این تحریم‌های بی سابقه این شانس را به جهان می‌دهد که بتواند این کشور را از ادامه اعمال تحریک‌آمیزش بر حذر دارد و تنها این اقدامات در زمانی نتیجه‌بخش خواهد بود که تمامی کشورها به اجرای این تحریم ها اهتمام ورزند.

هیلی تصریح کرد، تحریم‌های جدید علیه پیونگ‌یانگ می تواند حدود ۸۰۰ میلیون دلار از درآمد سالانه کره‌شمالی بکاهد.

به گزارش ایسنا، قطعنامه‌ مصوب شورای امنیت واردات نفتی کره شمالی را محدود می‌کند و صادرات محصولات صنایع نساجی این کشور را ممنوع می‌کند. هدف از این تحریم‌ها ضربه زدن به درآمد مالی دولت کره شمالی است که برای پیشبرد برنامه اتمی و موشک‌های بالستیک خود به آن نیاز دارد.

صنایع نساجی بعد از صادرات زغال سنگ و سایر مواد معدنی دومین منبع در آمد مهم کره شمالی است.

این قطعنامه همچنین میزان صادرات نفت خام، گاز مایع و محصولات پالایش شده نفتی به کره شمالی را محدود می‌کند. بیشتر نفت خام کره شمالی را چین تامین می کند.

یک مقام آمریکایی که با مذاکرات پیرامون این قطعنامه آشناست، به واشنگتن پست گفت که به این ترتیب اکنون بیش از ۹۰ درصد صادرات گزارش شده کره شمالی در معرض تحریم است.

این نهمین مجموعه تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل علیه کره شمالی از سال ۲۰۰۶ به این سو است.

انتهای پیام

 

کد خبر 6859

 

مطالب مرتبط

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید