هدر بالا
امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ | ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری | ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
  1. دیدگاه
شنبه, ۰۴ تیر ۱۴۰۱ ۱۱:۳۹
زمان مطالعه: 3 دقیقه

مجید بهرامی: مالیات بر دستگاه های کارتخوان با واقعیات اقتصادی اصناف هماهنگی ندارد
 

مجید بهرامی نایب رئیس صنف فروشندگان فرش ماشینی، موکت و تزئینات داخلی اصفهان از تعیین مالیات بر دستگاه های کارتخوان اصناف انتقاد کرد.

بهرامی بیان داشت: وضع مالیات بر عملکرد سال 1400 دستگاههای کارتخوان اصناف در حالی که مشکلات اقتصادی زیادی در این سال به دلیل همه گیری کرونا و کاهش شدید فروش گریبان اصناف را گرفته بود و حتی برخی در پرداخت اجاره بها مشکل داشتند با واقعیات اقتصادی هماهنگی ندارد.

وی همچنین بیان داشت: اخذ مالیات از تراکنشهای دستگاههای کارتخوان واحدهای صنفی بدون هیچ اطلاع رسانی و آموزش درباره آن صورت گرفته است.

وی افزود: در بسیاری موارد تراکنش های کارتخوان های اصناف مربوط به فروش نمی شود و به عنوان مثال ممکن است فردی خودرو خود را فروخته باشد و مبلغ آن را درحساب مربوط به دستگاه کارتخوان که در واحد صنفی خود دارد، واریز کند که وضع مالیات بر این مبلغ اجحاف در حق این افراد می باشد.

بهرامی در ادامه گفت: اصناف مخالف پرداخت مالیات و یا خواستار مالیات گریزی نیستند اما باید قوانین در این زمینه با توجه به واقعیت های فعالیت های اقتصادی آنها و بر اساس محاسبات درست و عادلانه صورت گیرد.

وی گفت: سازمان امور مالیاتی در رویه متفاوتی نسبت به سال های قبل به جای آنکه سود فروشنده را مبنای محاسبات خود قرار دهد، تورم را ملاک قرار داده که این امر با اعتراض اصناف مختلف مواجه شده است.
بهرامی ادامه داد: در سال های قبل سازمان امور مالیاتی از طریق توافق با اصناف و یا اجرای ماده ۹۷ قانون مالیاتهای مستقیم، از مودیان مالیات می گرفت. اما امسال این رویه تغییر کرده است و سازمان درصدی از گردش مالی اصناف را به عنوان مالیات تعیین کرد که تراکنش های کارتخوان ها نیز بخشی از آن می باشد.

وی با انتقاد ار رویه موجود بیان داشت: بر اساس اشتباه تصور می شود که اصناف مختلف از جمله صنف فروشندگان فرش ماشینی، موکت و تزئینات داخلی به دلیل نوسانات تورمی ماه های اخیر سود زیادی داشته اند اما باید توجه داشت به همان میزان که قیمت کالا و خدمات زیاد شد، هزینه تامین آن هم برای فروشندگان افزایش پیدا کرده و حتی درآمدهای آن ها در مقایسه با سال های قبل به دلیل همین نوسانات تورمی کاهش یافته است. برای همین غالب اصناف توانایی پرداخت مالیات های جدید را ندارند.

بهرامی همچنین اصناف را یکی از مهم ترین ارکان اشتغالزایی دانست و گفت بر اساس این قانون ممکن است اصنافی که توان پرداخت مالیات را ندارند نیروی کار خود را تعدیل کنند یا از استخدام نیروهای جدید خودداری کنند.

بهرامی نایب رئیس صنف فروشندگان فرش ماشینی، موکت و تزئینات داخلی گفت: اعضای این صنف هم با مشکلات اصناف دیگر مواجه هستند و مشکلات اقتصادی به شدت بر کسب و کار آنها نیز تاثیر گذاشته است.

وی خاطر نشان کرد رکود حاکم بر اقتصاد کشور صنف فروشندگان فرش ماشینی، پرده و تزئینات داخلی را نیز بی نصیب نگذاشته است و بسیاری از آنها با معضل پرداخت هزینه های خود مواجه هستند.
 

 

کد خبر 12073

 

مطالب مرتبط

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید