هدر بالا
امروز: شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ | ۱۱ شوّال ۱۴۴۵ قمری | ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
  1. اتاق های بازرگانی
سه شنبه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۰ ۱۱:۴۵
زمان مطالعه: 6 دقیقه

رئیس اتاق کرمان می‌گوید: مسیر توسعه متوازن و پایدار در همه ابعاد اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و... از صادرات به‌عنوان محور اصلی اقتصاد می‌گذرد.


رئیس اتاق کرمان می‌گوید: مسیر توسعه متوازن و پایدار در همه ابعاد اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و... از صادرات به‌عنوان محور اصلی اقتصاد می‌گذرد.


رئیس اتاق کرمان گفت: باید مدل مفهومی برای توسعه صادرات استان در نظر گرفت زیرا صادرات تنها راه نجات تولید و تولید تنها ناجی استان و کشور است.

سیدمهدی طبیب زاده، در شصتمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان افزود: صادرات به معنای رقابت، بهره‌وری، روابط، تکنولوژی و... است و لازمه شکل‌گیری جامعه توسعه‌یافته از محل صادرات تأمین می‌شود.

رئیس اتاق کرمان، با تأکید بر اینکه همه قوای نظام باید برای تحقق شعار امسال تلاش کنند، ادامه داد: تولید، پشتیبانی‌ها، مانع زدایی ها، موضوعات جدی مورد بررسی در نشست‌های شورای گفت‌وگو در سال جاری خواهد بود تا بتوان با استفاده از این ظرفیت فضای کسب‌وکار و شاخص‌های اقتصاد کلان را بهبود بخشید.

طبیب زاده، اظهار کرد: بزرگ‌ترین مانع برای تولید در ذهن‌هاست و باید ذهن‌ها به سمت مانع زدایی فیزیکی در مسیر تولید هدایت شوند.

استاندار کرمان نیز در ادامه این نشست از اتاق کرمان به دلیل برگزاری نشست‌های عملیاتی و منظم شورای گفت‌وگو، فعالیت‌های مؤثر در زمینه‌های راهبردی، شناسایی نیازهای استان و تلاش برای توسعه متوازن قدردانی کرد و گفت: در حال حاضر مهم‌ترین مشکل جدی کشور مسائل اقتصادی است که باید با بسیج امکانات، تمرکز تصمیم‌گیری‌ها و هدایت منابع کشور به سمت تحقق شعار سال حرکت کرد.

علی زینی وند، با اشاره به اینکه برای تحقق تولید، پشتیبانی‌ها، مانع زدایی ها باید ابتدا موانع فرهنگی را برطرف کرد، افزود: هنوز بزرگ‌ترین مانع توسعه برخی قوانین و مقررات مزاحم است که باید در مجلس و یا دولت اصلاح شوند.

او با بیان اینکه در سال جاری چند موضوع اساسی محورهای راهبردی شورا قرار گیرد، ادامه داد: کارگروه تقویت زیرساخت‌ها باید با قدرت کار خود را ادامه دهد و قوانین دست و پاگیر در حوزه آب کشاورزی با حفظ میزان تولید و درآمد حاصل از محصولات کشاورزی استان، با همت مجلس اصلاح شود.

زینی وند، خاطرنشان کرد: توسعه خطوط ریلی استان به‌ویژه خط ایرانشهر- ریگان- کرمان- رفسنجان و نی‌ریز و همچنین خط بم- جیرفت- جاسک در دستور کار برنامه‌های توسعه‌ای استان است

 استاندار کرمان با تأکید بر اینکه محور تصمیم‌گیری‌ها باید شرکت‌های دانش‌بنیان باشند، اظهار کرد: در این رابطه مدیریت مستقل پارک علم و فناوری استان، راه‌اندازی پردیس‌های سیرجان، رفسنجان و کرمان، تعیین تکلیف راه‌اندازی کارخانه نوآوری و راه‌اندازی پژوهشگاه‌ها و اندیشکده‌ها در صنایع بزرگ ضروری است.

او ادامه داد: باید به توسعه تجارت خارجی توجه و از ظرفیت شرق و سواحل مکران برای افزایش مبادلات تجاری و همچنین راهکارهای تأمین مالی از طریق بازار سرمایه توجه داشت.

در ادامه این نشست، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز از اقدامات شورای گفت‌وگوی استان تقدیر کرد و گفت: نظم و انضباط برگزاری جلسات با دستور کار پیگیری مصوبات و نگاه علمی و تخصصی به موضوعات در شورای گفت‌وگوی استان کرمان نمونه است.

محمدرضا پورابراهیمی، افزود: اتاق ایران و شورای گفت‌وگوی کشور از پیشنهادات کارشناسی شده اتاق کرمان استقبال می‌کند و خروجی‌های بسیاری از شورای کرمان در سطح ملی منجر به نتیجه شده است.

او با تأکید بر اینکه تأثیر اقدامات استانی بسیار بیشتر از اقدامات ملی است، ادامه داد: بسیاری از شاخص‌های استان مطلوب نیست که باید برای بهبود این شاخص‌ها برنامه‌ریزی و تلاش کرد.

پورابراهیمی، با اشاره به اینکه می‌توان به بهبود شرایط اقتصادی و معیشتی کمک کرد، خاطرنشان کرد: خنثی‌سازی تحریم‌ها با توانمندشدن داخل ممکن می‌شود.

دبیر اجرایی شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان نیز در ادامه این نشست گزارشی از عملکرد نشست‌های شورا در سال 99 ارائه داد و گفت: در سال گذشته 10 نشست شورای گفت‌وگو با 23 مصوبه ملی و 37 مصوبه استانی برگزار شده که درمجموع 4 مصوبه ملی و 20 مصوبه استانی اجرایی شده و سایر مصوبات در دست پیگیری است.

فاطمه مهرابی، به دستاوردهای شورا در سال گذشته اشاره کرد و افزود: کارگروه بانکی ذیل شورای گفت‌وگو و دبیرخانه مربوطه فعالیت خود را از نیمه دوم اردیبهشت‌ماه سال 1393 آغاز و در این راستا تا پایان نیمه اول سال گذشته 213 جلسه برگزار و تعداد هزار و 157 پرونده در این جلسات رسیدگی شده است که از این تعداد 767 پرونده نیز تا حصول نتیجه پیگیری و از این تعداد نیز مشکلات 320 پرونده حل شده و همچنین 311 پرونده به دلیل عدم همکاری بانک‌ها و 136 پرونده هم به دلیل عدم همکاری متقاضیان معوق مانده است.

او ادامه داد: از سایر مصوبات اجرا شده شورا می‌توان به جلوگیری از شیوع کرونا در زمان فصل برداشت خرما با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در زمینه برداشت و بسته‌بندی سنتی محصول خرما، تقویت فرهنگ کار و ثروت آفرینی، برنامه راهبردی- فرهنگی بهبود فضای کسب‌وکار استان، استفاده از پتانسیل خدمات فنی و مهندسی و توسعه بازار آن در راستای جهش تولید، پیگیری مشکلات ارزی و تولید بذور هیبرید سبزی و صیفی در استان کرمان اشاره کرد.

مهرابی، ادامه داد: همچنین پیشنهادات بهبود محیط کسب‌وکار به تفکیک دستگاه‌های اجرایی مالیات، کار و تأمین اجتماعی در جلسه 57 شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی مصوب و به دستگاه‌های مربوطه ابلاغ شد که نتیجه آن را می‌توان در نتایج پایش محیط کسب‌وکار پاییز 99 مشاهده کرد به‌طوری‌که محیط کسب‌وکار استان کرمان در پاییز 99، با 4 درصد بهبود نسبت به تابستان 99، در جایگاه 27 کشور (4 پله بهبود) قرار گرفته است.

او تصریح کرد: در ارزیابی 6 ماهه نخست سال 1399 که توسط وزارت کشور و شورای گفت‌وگوی ملی انجام شد، شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان با کسب امتیاز 88/75 رتبه دوم را در بین شوراهای استانی کسب کرد.


 

کد خبر 11376

 

مطالب مرتبط

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید