هدر بالا
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ | ۱۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری | ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
  1. اتاق های بازرگانی
سه شنبه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۰ ۱۳:۱۵
زمان مطالعه: 7 دقیقه

در نشست شورای گفت‌وگوی استان کردستان با اشاره به الزامات تحقق شعار سال 1400، بر لزوم حمایت ویژه از حوزه تولید برای غلبه بر محدودیت‌های جنگ اقتصادی تأکید شد.


در نشست شورای گفت‌وگوی استان کردستان با اشاره به الزامات تحقق شعار سال 1400، بر لزوم حمایت ویژه از حوزه تولید برای غلبه بر محدودیت‌های جنگ اقتصادی تأکید شد.


رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج با تأکید بر ضرورت اجرای فرامین مقام معظم رهبری گفت: فرامین معظم له ریشه در تدابیر حکیمانه برای اداره کشور در شرایط سخت دارد، بر همه مسئولان و فعالان اقتصادی واجب است تا این دستورات را نصب العین خود قرار داده و هر آنچه برای اجرای آنها لازم را انجام دهند.

سید کمال حسینی در چهل و پنجمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان کردستان افزود: در این سال باید تولیدکنندگان کالای با کیفیت روانه بازار کنند، مردم تولیدات داخل را بر کالای خارجی ترجیح دهند و مسئولان تمام نیازهای تولیدکننده را تأمین نمایند تا بتوان به مقصد رسید.

او تصریح کرد: بخش خصوصی با تمام توان آماده حضور در عرصه است اما در انتظار رفع موانع توسط مسئولین است که برای رسیدن به نقطه مطلوب نیاز به بسیج قوای سه‌گانه داریم.

حسینی در خصوص حوزه‌های مشکل‌دار و مانع ساز اقتصادی گفت: حوزه‌های مالیات، تأمین اجتماعی، گمرک و نظام بانکی باید در اولویت ورود به تحقق شعار سال باشند زیرا این نهادها بیشترین ارتباط با تولید و تجارت دارند.

او در ادامه اظهار کرد: کردستان در نقطه آغازین توسعه قرار دارد و صنایع فعال در استان به سبب کوچک بودن بیش از سایر استان‌ها نیاز به حمایت دارند.

 نگاه مقام معظم رهبری به اقتصاد نگاهی آسیب شناسانه است

معاون سازمان امور مالیاتی کردستان با اعلام آمادگی برای همکاری با فعالان اقتصادی گفت: سال 99 سالی سخت برای مجموعه اقتصادی بود که این سختی در کردستان بیش از سایر استان‌ها خود را نشان داد، اما با تدابیر مدیریت ارشد کشور، مسئولین استان و همکاری فعالان اقتصادی توانستیم از موانع عبور کنیم و با افتخار اعلام می‌کنم که در زمینه اخذ مالیات و کاهش فشار بر مؤدیان جزو استان‌های موفق هستیم.

مجید ذبیح الهی افزود: دستور مقام معظم رهبری در قالب نام‌گذاری امسال به نام «تولید، پشتیبانی‌ها، مانع زدائی‌ها» اهمیت تولید را بر همه نمایان می‌سازد زیرا تولید منشأ اشتغال است و نگاه به دستورات مقام معظم رهبری نگاهی آسیب شناسانه به اقتصاد و تدوین راهکارهای حضور مقتدرانه در معادلات اقتصادی دنیاست.

او اظهار کرد: جنگ اقتصادی آمریکا و هم‌پیمانانش سبب بروز پدیده‌هایی مانند بیکاری، تورم و گرانی در کشور شد که با اصلاح قوانین، رویکردها و ساختار اقتصادی می‌توان از این مرحله عبور نمود، سال گذشته گفتمان حمایت از تولید در استان شکل گرفت و امسال با سرعت بیشتری در این راستا حرکت می‌کنیم.

ذبیح الهی خاطرنشان کرد: سال گذشته سازمان مالیاتی با درک زیان‌های ناشی از تحریم و کرونا، اقدامات حمایتی رضایت بخشی انجام داد که اهم این موارد عبارت‌اند از تمدید تسلیم اظهارنامه ارزش‌افزوده، بخشودگی ارزش‌افزوده، تعلیق اخذ بدهی مؤدیان، تقسیط بدهی‌های قطعی شده و توقیف عملیات اجرایی احکام صادر شده.

او اعلام کرد: برنامه‌های سال 1400 هم عبارت‌اند از تقویت سازوکار مبارزه با پولشوئی، وصول مطالبات کارت‌های بازرگانی اجاره‌ای، مقابله با فرار مالیاتی، اخذ مالیات از سوداگری در بازار ارز، سکه، طلا و زمین، تداوم تقسیط بدهی بنگاه‌های اقتصادی، افزایش حمایت از واحدهای اقتصادی زیان‌دیده در قالب بخشودگی، تقسیط، تخفیف و تعلیق بدهی، ارائه مشاوره به فعالان اقتصادی و تسریع در استرداد مالیات ارزش‌افزوده.

 تأمین اجتماعی بخشنامه بخشودگی جرائم واحدهای اقتصادی را اعلام کرد

مدیرکل سازمان تأمین اجتماعی کردستان با اشاره به برنامه‌های حمایتی این نهاد در سال جاری گفت: سازمان تأمین اجتماعی در ابتدای صدور فرمان مقام معظم رهبری قانون بخشودگی جرائم واحدهای اقتصادی را اعلام کرد که از تمام واحدهای اقتصادی استان درخواست داریم تا در راستای استفاده از این بخشنامه اقدام کنند.

سید صلاح قریشی افزود: سازمان برای تسریع در انجام امور مراجعه‌کنندگان، کاهش امکان ابتلا به بیماری کرونا در فضای ادارات و جلوگیری از اتلاف وقت فعالان اقتصادی اقدام به غیرحضوری نمودن 30 مورد از خدمات خود کرده و در آینده نزدیک تمام خدمات غیرحضوری می‌گردد.

سال گذشته برای جبران کسری منابع از منابع استان‌های دیگر استفاده کردیم

رئیس شورای هماهنگی بانک‌های کردستان خبر از آمادگی نظام بانکی برای همکاری با واحدهای اقتصادی جهت تحقق فرامین مقام معظم رهبری داد و اظهار کرد: بانک‌ها شتاب‌دهنده اقتصاد هستند زیرا در حفظ و افزایش اشتغال، تولید و خدمات مؤثرند تا جایی که بدون حضور بانک‌ها فعالیت اقتصادی غیرممکن است.

علی‌اشرف یوسفی افزود: امسال با توجه به فرامین مقام معظم رهبری بانک‌ها با تمام توان و منابع آماده ارائه خدمت هستند.

او تصریح کرد: در 10 سال اخیر مقام معظم رهبری در ابتدای هر سال شعار را در راستای تولید و اشتغال تعریف می‌فرمایند و نظام بانکی خود را موظف به اجرای فرامین معظم له دانسته که برای اثبات این ادعا کافی است اشاره کنم به پرداخت 95 هزار و 500 ریال تسهیلات در سال گذشته که با حجم پرداخت شده در سال‌های 96، 97 و 98 برابری می‌کند.

یوسفی اعلام کرد: امسال بانک‌ها تصمیم دارند تا کمیته‌ای ویژه برای مانع زدایی تشکیل دهند تا بتوان در سریع‌ترین زمان مشکلات متقاضیان حل‌وفصل گردد که این مورد در بانک ملی تحقق یافته و در حال فعالیت است.

مدیر امور شعب بانک ملی کردستان در ادامه گفت: سال گذشته بانک‌های استان پرداخت تسهیلات به واحدهای فعال و نیمه فعال برای افزایش اشتغال را در دستور کار داشتند که در حوزه تسهیلات تبصره 18 تا 8 برابر برخی استان‌ها وام پرداخت شد که برای جبران کسری منابع از منابع استان‌های دیگر استفاده کردیم.

او از آمادگی بانک‌های استان برای مشارکت در احیای واحدهای راکد خبر داد.

 ضرورت حمایت ویژه از تولید

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان با تأکید بر عملیاتی کردن شعار، حمایت از تولید را رمز پیروزی در جنگ اقتصادی موجود دانست.

خالد جعفری با بیان اینکه در سال جاری باید گفتگوی دولت و بخش خصوصی جدی‌تر و کاربردی‌تر باشد، گفت: رهبر معظم انقلاب شعار سال را تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی ها عنوان کردند و باید همه همت ما عملیاتی و اجرایی شدن کامل این شعار باشد.

او اضافه کرد: اولین جلسه گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان به بررسی چگونگی عملیاتی شدن شعار سال و با هدف مانع زدایی از تولید برگزار شد تا با راهکارهای روشن و شفاف بتوانیم در سل پیش رو عملکرد بهتری داشته باشیم.

جعفری با بیان اینکه بیش از ۱۴ ماه است که استان و کشور درگیر بیماری کرونا است و جدای از این بیماری با یک جنگ تمام‌عیار اقتصادی و تحریم‌ها نیز روبرو بودیم، تصریح کرد: تنها راه پیروزی در جنگ اقتصادی و غلبه بر تحریم‌های دشمنان حمایت از تولید و فعالیت‌های اقتصادی است.

معاون اقتصادی استاندار کردستان حمایت دستگاه‌های نظیر امور مالیاتی، بیمه و بانک‌ها از تولید را ایجاد کننده رونق اقتصادی عنوان کرد و افزود: اقدام امور مالیاتی در بستن گلوگاه‌های فرار مالیاتی و دریافت مالیات از فعالیت‌های سودآور غیر تولیدی می‌تواند برخی سرمایه‌ها را به سمت تولید سوق دهد.

او در پایان از تلاش و همراهی بانک‌ها با تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی در سال گذشته گفت: در سال گذشته بانک‌ها تعامل بسیار خوبی با تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران داشتند که امیدواریم امسال نیز این روند با قدرت بیشتری تداوم داشته باشد.


 

کد خبر 11378

 

مطالب مرتبط

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید