هدر بالا
امروز: جمعه, ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ | ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری | ۲۶ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
  1. اتاق های بازرگانی
یکشنبه, ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ ۱۴:۴۵
زمان مطالعه: 6 دقیقه

علی یگانه فرد، رئیس اتاق زنجان از اعلام آمادگی تجار بنگلادشی برای سرمایه‌گذاری در صنعت نساجی این استان خبر داد و بر ضرورت استفاده از این فرصت تأکید کرد.


علی یگانه فرد، رئیس اتاق زنجان از اعلام آمادگی تجار بنگلادشی برای سرمایه‌گذاری در صنعت نساجی این استان خبر داد و بر ضرورت استفاده از این فرصت تأکید کرد.


شصت و پنجمین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان زنجان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و به‌صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد.

رئیس اتاق زنجان در ابتدای این جلسه با اشاره به برنامه‌های اتاق در رابطه با تحقق شعار سال، گفت: نظرات بخش خصوصی پس از جمع‌بندی در رابطه با موانع تحقق شعار سال به سازمان صمت و دادستانی ارائه شده است.

علی یگانه فرد با اشاره به تدوین برنامه عملیاتی اتاق برای سال جاری، گفت: در بخش آموزشی بالغ‌بر ۶۰ عنوان دوره در بخش‌های مختلف برای امسال برنامه‌ریزی شده، در وب‌سایت اتاق قرار گرفته و در طول سال جاری برگزار می‌شود.

رئیس اتاق زنجان با بیان اینکه دوره‌های آموزشی اتاق زنجان به‌صورت رایگان برای عموم علاقه‌مندان برگزار می‌شود، تصریح کرد: امید است تا با برگزاری این دوره‌ها، به اهداف موردنظر که آموزش کارکنان بخش دولتی و خصوصی و هدف‌گذاری جهت آموزش و تربیت تجار و به‌خصوص نسل جوان است، دست پیدا کنیم.

رئیس اتاق زنجان با اشاره به اینکه متأسفانه شیوع ویروس منحوس کرونا مانع از اعزام و پذیرش هیات های تجاری در کشور ایران و همچنین کشورهای دیگر شده است، خاطرنشان کرد: برنامه اعزام و پذیرش‌ها از سوی اتاق زنجان آماده و به سازمان صمت ارائه شده که در جلسه کارگروه توسعه صادرات مطرح و امیدواریم پس از تصویب ذیل نقشه راه تجارت خارجی جنبه عملیاتی به خود گیرد.

یگانه فرد با اشاره به استقرار رایزنان بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در کشورهای چین، ارمنستان، عمان، آذربایجان و روسیه و همچنین مقدمات حضور در کشورهای ترکیه پاکستان و هند، گفت: امیدواریم سازمان صمت هماهنگی‌های لازم را در این زمینه صورت داده و جلساتی با رایزنانی که اعزام شده و می‌شوند، برگزار شود، ظرفیت‌های استانی توضیح داده شده تا رایزن‌ها به‌عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران زمینه را برای حضور در آن کشور جهت بهره‌مندی‌های لازم اقتصادی تجار انجام دهند.

او در ادامه با تأکید بر اینکه جلسات کارشناسی پیش از جلسات اصلی شورا برگزار می‌شود تا با احصای موارد و مشکلات و ارائه پیشنهادات، این جلسات خروجی لازم را داشته باشد، گفت: در صنعت نساجی استان ۸۱ واحد با بیش از ۵ هزار نفر شاغل فعالیت دارند که با افتتاح ۶ واحد جدید میزان شاغلان در این بخش بالغ‌بر 10 هزار و 945 نفر خواهد شد.

یگانه فرد با بیان اینکه میزان صادرات بخش نساجی در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ کاهش داشته است و در واردات مواد اولیه و صادرات مشکلاتی وجود داشته است، اظهار کرد: سرمایه‌گذاران بنگلادشی آمادگی خود را جهت حضور و سرمایه‌گذاری در بخش نساجی استان زنجان اعلام کرده‌اند که امید است با رفع موانع در این بخش شاهد حضور سرمایه‌گذاران خارجی این بخش نیز در استان باشیم.

در ادامه این جلسه محمود ضرابی، نایب‌رئیس اتاق زنجان با بیان اینکه بحث قاچاق موجب ایجاد مشکلات در صنعت نساجی شده است، اظهار کرد: متأسفانه 2 میلیارد دلار واردات قاچاق در این بخش صورت گرفته است، یک‌چهارم تجارت داخلی که رقمی بین ۸ تا ۱۰ میلیارد تومان است به‌صورت قاچاق از مناطق آزاد و ویژه اقتصادی صورت می‌گیرد کارکرد این مناطق چیز دیگری است.

نایب‌رئیس اتاق زنجان با اشاره به اینکه موضوع قاچاق موجب می‌شود تا ۷۰۰ هزار اشتغال در این بخش مورد مخاطره قرار گیرد که باید به این موضوع توجه ویژه شود، افزود: تفسیر قانون ارزش‌افزوده دریافت مستقیم از مصرف‌کننده است که این مورد ازجمله مشکلاتی است که در بخش نساجی پیش آمده است.

ضرابی با اشاره به اینکه مالیات بر درآمد برای تولیدکنندگان نساجی و پوشاک از ۲۵ درصد به ۱۵ درصد کاهش پیدا کند، خاطرنشان کرد: کمبود مواد اولیه در این صنعت، فعالان را با مشکلات عدیده‌ای روبرو کرده است.

نایب‌رئیس اتاق زنجان با بیان اینکه مشکلات ارزی صادرکنندگان و تولیدکنندگان ازجمله موضوع تخصیص ارز همچنان وجود دارد، ابراز کرد: کمیته‌ای برای پیگیری مصوبات تشکیل شود تا اگر درجایی کوتاهی صورت می‌گیرد خاطیان به دستگاه‌های نظارتی معرفی شوند.

در ادامه این جلسه فعالان بخش خصوصی مشکلات مربوط به این صنعت و دیگر موارد خود را مطرح کردند که از آن جمله می‌توان به مشکلات در واردات مواد اولیه نساجی از سه کشور چین، کره و هند و میزان مرغوبیت آن، مشکلات مربوط به مشاغل سخت و زیان‌آور، مشکلات مربوط به قطع برق واحدهای تولیدی در ماه‌های پیش روی، پیشنهاد ایجاد و تدریس رشته‌ی نساجی در دانشگاه‌های زنجان و غیره اشاره کرد.

لزوم ادامه رایزنی‌های دیپلماتیک برای مراودات تجاری و سرمایه‌گذاری در استان

در انتهای این جلسه فتح‌الله حقیقی استاندار زنجان با اشاره به پیک جدید کرونا در سطح کشور و دنیا، گفت: فعالان صنعت نساجی کشور در حوزه کرونا خوش درخشیدند و اگر صادرات کاهش داشته اما فعالان این بخش قوت قلبی برای کشور بودند.

او با بیان اینکه جهت تحقق شعار سال کمیته‌ای در استان در جهت احصا مشکلات دست‌وپا گیر و رصد فرصت‌های ایجاد شده جهت عملیاتی کردن آنها ایجاد شده است، اظهار کرد: رئیس اتاق زنجان نیز ازجمله اعضای حاضر در این کمیته است.

او ادامه داد: تحقق شعار سال باید به‌گونه‌ای با برنامه و طراحی باشد که در صورت تصویب به دنبال ضمانت اجرایی آن نباشیم و هر دستگاهی که مسئولیت اجرا دارد در جهت عملیاتی کردن آن گام بردارد.

استاندار زنجان با تأکید بر اینکه اگر به دنبال ایجاد توان رقابت و تولید بوده باید جلوی قاچاق گرفته شود، خاطرنشان کرد: واردات مواد اولیه مرغوب خواسته به‌حق بخش خصوصی است چراکه مواد اولیه مرغوب موجب ایجاد رقابت می‌شود.

حقیقی با تأکید بر ادامه رایزنی‌های دیپلماتیک با کشور بنگلادش و ترکمنستان جهت مراودات تجاری و سرمایه‌گذاری در استان، خاطرنشان کرد: سازمان جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت از توان همدیگر استفاده کنند، تفاهم‌نامه جهت این موضوع امضا شود تا مشکلات این بخش خود مانعی برای ادامه کار نباشد.

او در بخش دیگری از سخنان خود با تقدیر و تمجید از اصناف استان زنجان در همراهی با ستاد کرونا، خاطرنشان کرد: کرونا کلاً شاخص‌های کشور و استان را به هم ریخته و شاخص‌های کرونایی وضعیت مطلوبی ندارد، ویروس جهش‌یافته شیوع پیدا کرده، به‌گونه‌ای که در تست گیری‌هایی انجام شده، افراد فاقد ماسک همگی بدون استثنا دچار کرونا شده‌اند.

او با اشاره به اینکه علیرغم میل باطنی مجبور به تعطیلی‌ها برای مهار این ویروس شده‌ایم، خاطرنشان کرد: امید است با رعایت مطلق همه پروتکل‌ها در روزهای پیش‌رو، شاهد کاهش پیک بیماری و گشایش‌ها در کسب‌وکارها باشیم.


 

کد خبر 11397

 

مطالب مرتبط

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید