هدر بالا
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ | ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری | ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
  1. اتاق های بازرگانی
  2. اخبار
دوشنبه, ۲۵ فروردين ۱۳۹۹ ۲۱:۰۹
زمان مطالعه: 4 دقیقه
وزیر انرژی روسیه اعلام کرد: توافق اوپک پلاس برای کاهش تولید نفت، مانع از وقوع فاجعه در صنعت نفت بسیاری از کشورها شد

توافق اوپک پلاس برای کاهش تولید نفت، مانع از وقوع فاجعه شد
 

پایگاه خبری اتاق 24

به گزارش ایرنا وزیر انرژی روسیه اعلام کرد: توافق اوپک پلاس برای کاهش تولید نفت، مانع از وقوع فاجعه در صنعت نفت بسیاری از کشورها شد.

 «الکساندر نوواک» به خبرگزاری دولتی تاس گفت: توافق کشورهای تولید کننده نفت برای کاهش تولید، امکان حفظ بهای نفت از سقوط و جلوگیری از فروپاشی صنعت نفت کشورها را فراهم کرد.

وی با بیان اینکه دو حالت را برای وضعیت بازار نفت درنظر گرفته بودیم، افزود: حالت اول این بود که هیچ اقدام هماهنگی بین کشورهای تولید کننده نفت صورت نگیرد و بهای آن با کاهش تقاضا دربازار تعادل پیدا کند اما این سناریو باعث سقوط بیش از پیش بهای نفت شد و ادامه آن برای صنایع نفت بسیاری از کشورها فاجعه به بار می آورد.

به گفته نوواک، در شرایط کاهش شدید تقاضا برای خرید نفت و عدم وجود توافق بین کشورهای تولیدکننده، انبارهای نفت در آینده نزدیک پر می‌شد. انبارها پس از یک و نیم ماه با مازاد تولید روزانه ۲۰ میلیون بشکه پر می شود و این به صنعت نفت ضربه می‌زند.

 وزیر انرژی روسیه گفت: ماهیت بلندمدت توافق اوپک پلاس (تا آوریل سال ۲۰۲۲) عزم کشورهای تولیدکننده نفت برای تثبیت اوضاع بازار را نشان می‌دهد.

نوواک در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد که تماس‌های سران روسیه، آمریکا و عربستان سعودی کمک کرد تا مکزیک هم به توافق اوپک پلاس بپیوندد.

 وی گفت که مکزیک در سطح قانونگذاران خود مساله کاهش تولید نفت در چارچوب توافق اوپک پلاس در نیمه دوم سال ۲۰۲۰ را تنظیم می کند.

 وزیر انرژی روسیه در ادامه صحبت خود به کاهش روزانه ۶۰۰ هزار بشکه تولید نفت آمریکا اشاره کرد و افزود: بر اساس پیش بینی ها روزانه تا ۳ میلیون بشکه تولید نفت آمریکا کاهش می یابد و این مساله در هرصورت بر توازن عرضه و تقاضا تاثیر می‌گذارد.

وی افزود: بنابراین ما این موضوع را در کاهش روزانه ۹.۷ میلیون بشکه که اوپک پلاس برعهده گرفته است، مورد توجه قرار می‌دهیم. 

گفتنی است، کشورهای عضو اوپک پلاس پنجشنبه شب در نشست ویدئویی به توافقی برای کاهش تولید نفت خام و کمک به بهبود بازار متلاطم آن دست یافتند اما مکزیک در برابر نهایی شدن آن مانع ایجاد کرد در نتیجه این توافق مشروط به رضایت این کشور شد.
عصر روز جمعه برخی رسانه های بین المللی به نقل از رئیس‌جمهوری مکزیک اعلام کردند که این کشور بر سر کاهش تولید نفت با آمریکا و کشورهای عضو اوپک پلاس به توافق رسیده است تا آخرین مانع بر سر راه رسیدن به توافق برداشته شود.

بامداد شنبه وزیر انرژی روسیه از رسیدن به توافق میان اعضا خبرداد.

براساس گزارش رسانه های روسی، اعضای اوپک پلاس توافق کردند که از اول می تا پایان ژوئن (۱۲ اردیبهشت تا دهم تیر) تولید نفت خام را به میزان ۱۰ میلیون بشکه در روز کاهش دهند.  
این رقم از اول ماه ژوئیه (یازدهم تیر) به هشت میلیون بشکه کاهش یافته و تا پایان سال جاری ۲۰۲۰ این روال ادامه خواهد داشت.  
طبق این توافق، همچنین از اول ژانویه ۲۰۲۱ تا پایان آوریل ۲۰۲۲ این رقم تغییر خواهد کرد و به شش میلیون بشکه خواهد رسید.

عربستان و روسیه توافق کرده اند که هر دو کشور مجموعا پنج میلیون بشکه در روز و سایر کشورهای اوپک پلاس نیز پنج میلیون بشکه از تولید خود بکاهند.

روسیه در زمان حاضر روزانه بیش از ۱۲ میلیون بشکه نفت تولید می‌کند که بیش از نصف این مقدار به صورت نفت خام یا فرآورده‌های نفتی به کشورهای دیگر صادر می‌شود.

این توافق شامل ۲۳ کشور است. ۱۰ کشور الجزایر، آنگولا، کنگو، گینه استوایی، گابن، عراق، کویت، نیجریه، عربستان سعودی و امارات عضو اوپک هستند و جمهوری آذربایجان، بحرین، برونئی، قزاقستان، مالزی، مکزیک، عمان، روسیه،سودان و سودان جنوبی ۱۰ کشور غیر اوپکی این توافق به حساب می آیند.

سه کشور ایران، لیبی و ونزوئلا اگر چه عضو این سازمان هستند اما به دلیل تحریم های آمریکا همچنان از کاهش تولید معاف هستند.

انتهای پیام

 

کد خبر 9640

 

مطالب مرتبط

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید