هدر بالا
امروز: شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ | ۱۱ شوّال ۱۴۴۵ قمری | ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
چهارشنبه, ۰۲ تیر ۱۴۰۰ ۱۴:۰۰
زمان مطالعه: 4 دقیقه

رئیس اتاق کرمان، یکی از چالش‌های حوزه صنایع دستی را بی‌توجهی به صادرات می‌داند و معتقد است برای توسعه بیشتر این حوزه باید تجاری‌سازی، برندینگ و مارکتینگ تولیدات تقویت شود.


رئیس اتاق کرمان، یکی از چالش‌های حوزه صنایع دستی را بی‌توجهی به صادرات می‌داند و معتقد است برای توسعه بیشتر این حوزه باید تجاری‌سازی، برندینگ و مارکتینگ تولیدات تقویت شود.


رئیس اتاق کرمان گفت: برای توسعه بیشتر صنایع دستی استان باید تجاری سازی، برندینگ و مارکتینگ تولیدات انجام شده تقویت شود و با حضور در بازارهای جهانی، ارزش افزوده بیشتری را ایجاد کرد.

سیدمهدی طبیب زاده، در آئین گرامیداشت روز جهانی صنایع دستی ضمن تبریک این روز به فعالان این حوزه، افزود: شاید آنچه تا کنون باعث شده صنایع دستی استان با وجود قدمت و تنوع، نتواند چندان حرکت رو به جلویی داشته باشد توجه نکردن به افزایش صادرات است.

او ادامه داد: کمیسیون گردشگری و صنایع دستی اتاق  و انجمن صنایع دستی استان بسیار فعال مباحث مربوط به صنایع دستی را پیگیری می کنند و امیدواریم این صنعت بزودی جایگاه خود را باز یابد.

طبیب زاده، اظهار کرد: در همه گفت و گوها و مذاکرات خود با نمایندگان سفارت های خارجی و میهمانان خارجی، ظرفیت های کرمان را معرفی کرده‌ایم اما تنها با همت مدیران و دست اندرکاران می توان از این معرفی ها برای استان استفاده کرد.

رئیس اتاق کرمان با اشاره به اینکه صنایع دستی یکی از مشاغل خانگی محسوب می شود، گفت: به تازگی تصمیم گرفته شده 12 هزار شغل طی دو سال با همکاری شبکه بانکی و معین های اقتصادی منطقه ایجاد شود تا اقتصاد استان طبق اقتصاد مبتنی بر دانش پیش رود.

او خاطرنشان کرد: جمعه گذشته با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت تفاهم نامه‌ای برای احداث 6 پایگاه صادراتی در کشورهای ارمنستان، هندوستان، روسیه، اندونزی، مالزی و افغانستان منعقد شد که مراکز عرضه خدمات برای بازاریابی خواهند بود.

طبیب زاده، تصریح کرد: حفظ کیفیت، تنوع، کمیت و توجه به سلایق روز دنیا می تواند به رشد صنایع دستی کمک کند که در این زمینه ها دوره های آموزشی برگزار خواهد شد.

در ادامه این آئین مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کرمان با اشاره به فعالیت ۷۰ هزار هنرمند در 101 رشته صنایع دستی در استان، گفت: براساس گزارش‌ های موجود، ۲۸۲ هزار دلار صادرات چمدانی صنایع دستی از استان داشته‌‌ایم که از کانال ‌های گمرکی سایر استان‌ها انجام شده و به ‌عنوان صادرات کرمان به ثبت نرسیده است.

فریدون فعالی خاطرنشان کرد: از همراهی اتاق کرمان و شهرداری در حوزه آموزش صنایع دستی و مشارکت در انعقاد تفاهم ‌نامه‌‌های مؤثر در حوزه حمایت و توسعه صنایع دستی قدردانی می‌کنیم.

همچنین در ادامه این آئین شهردار کرمان ضمن تبریک روز صنایع دستی به فعالان این حوزه گفت: صنعتگران باید از تجارب مفید در دنیا استفاده کنند و همچنین هنر در قالب بروز خلاقیت فردی و صنایع دستی در قالب استفاده از ابزارها در این حوزه معرفی شوند.

مهران عالم زاده، افزود: صنایع دستی نقش هویتی، فرهنگی و هنری دارد که باید به آن توجه کرد و عدم نیاز به سرمایه گذاری کلان در ایجاد مشاغل مربوط به صنایع دستی می تواند به افزایش اشتغال بیشتری منجر شود.

او ادامه داد: 100 رشته صنایع دستی در 25 مرکز فرهنگی شهرداری آموزش داده می شوند که با هدف کاربردی و ایجاد اشتغال صورت می گیرند.

شهردار کرمان با اشاره به راه‌ اندازی بازارچه‌ های محلی و راه‌اندازی بازارچه صنایع دستی "قلعه‌محمود" با همکاری شهرداری و میراث فرهنگی استان، بیان کرد: یکی از بزرگ‌ ترین فروشگاه ‌های صنایع دستی کشور با عنوان "دست‌ آفرین" با همکاری صندوق ملی کارآفرینی و شهرداری کرمان، ظرف روزهای آینده به بهره‌برداری می‌رسد که راه‌اندازی این فروشگاه به فروش بیشتر تولیدات صنایع دستی و تبادل آثار در سطح ملی و تقویت بازار صنایع دستی کرمان کمک خواهد کرد.

در ادامه، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمان در این نشست با اشاره به همکاری های مشترک اتاق بازرگانی، میراث فرهنگی و شهرداری در حوزه گردشگری و صنایع دستی، اظهار کرد: یکی از این موارد، تلاش ها برای احیای بازار قلعه ‌محمود است که اقدامات مؤثری در این زمینه انجام شد.

سیدمصطفی آیت‌اللهی موسوی افزود: هدف از احیای این بازار در اختیار قرار دادن این فضا به فعالان صنایع دستی استان برای عرضه و فروش تولیدات آنهاست.

گفتنی است در آئین گرامیداشت روز جهانی صنایع دستی از پیشکسوتان و فعالان حوزه صنایع دستی استان کرمان تجلیل شد.


 

کد خبر 11636

 

مطالب مرتبط

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید