هدر بالا
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ | ۱۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری | ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
  1. اخبار
سه شنبه, ۰۷ تیر ۱۴۰۱ ۲۳:۴۲
زمان مطالعه: 3 دقیقه

سفر ولیعهد سعودی به ترکیه نشان از تغییر موضع «کاملاً چشمگیر» اردوغان دارد
 

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی برای اولین بار پس از سال ها به ترکیه سفر کرده است که نشان دهنده نزدیکی بین دو بازیگر مهم سیاسی، نظامی و اقتصادی منطقه پس از یک دوره پرتنش روابط است.

روابط دو کشور پس از قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار در داخل کنسولگری عربستان در استانبول در سال 2018 قطع شد.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در آن زمان شاهزاده سعودی را به سازماندهی قتل متهم کرد، چیزی که او و دولتش قویا آن را رد کردند.

از سال 2020، تحریم غیررسمی کالاهای ترکیه در عربستان سعودی اعمال شده است و پادشاهی برای مدتی سفر و پرواز به ترکیه را ممنوع کرد. 

ولیعهد و اردوغان اکنون به دنبال عادی سازی کامل روابط خود هستند. بیانیه مشترکی که پس از گفتگوهای رهبران منتشر شد، دوره جدیدی از روابط دوجانبه از جمله حذف محدودیت های تجاری، مذاکرات برنامه ریزی شده بیشتر و سوآپ احتمالی ارز را تشریح کرد.

این در حالی رخ می دهد که ترکیه با یک بحران اقتصادی مواجه است، تورم بیش از 70 درصد در بالاترین حد خود قرار دارد و ارزش پول آن به شدت کاهش یافته است. لیر ترکیه در سال گذشته بیش از نیمی از ارزش خود را از دست داده است.

اردوغان علاوه بر عربستان سعودی، تلاش هایی را برای عادی سازی روابط با امارات متحده عربی و اسرائیل انجام داده است و گفته می شود مذاکرات با مصر نیز در حال پیشرفت است.

عربستان سعودی بازار مهمی برای کالاها و گردشگری ترکیه است و پایان دادن به ممنوعیت غیررسمی عربستان سعودی در تجارت بین کشورها به کاهش فشار اقتصادی بر ترکیه کمک خواهد کرد. در ماه مه، پادشاهی پروازهای خود به ترکیه را پس از دو سال وقفه از سر گرفت.

برای برخی از ناظران منطقه‌ای که تحولات را تماشا می‌کنند، تغییر موضع اردوغان، یک ملی‌گرای غالباً مبارز و سرسخت متحد با اسلام‌گرایان اخوان‌المسلمین که کشورهای خلیج‌فارس آن را تهدید می‌دانند، خیره‌کننده است.

این واقعاً نشان می دهد که اردوغان در چه وضعیت مالی تنگی قرار دارد و او اکنون چقدر مستاصل پول نقد است و همچنین از نظر سیاسی چقدر برای اردوغان دشوار است.

مقامات ترکیه در حال حاضر با همتایان روسی خود در تلاش برای یافتن راه حلی برای محاصره بنادر اوکراین توسط مسکو، که کل مناطق را از واردات غلات به شدت مورد نیاز محروم کرده است، گفتگو می کنند. به گفته تحلیلگران، ترکیه همچنین تنها عضو ناتو است که در حال حاضر با الحاق فنلاند و سوئد به ائتلاف دفاعی مخالف است و از اهرم های خود برای به دست آوردن امتیازات بالقوه استفاده می کند.

و یک نتیجه کلیدی از بهبود روابط با عربستان سعودی، اسرائیل و امارات می تواند گامی فراتر در تحکیم اردوگاه ضد ایران در منطقه باشد، زیرا آنکارا به محور عرب-اسرائیل در حال ظهور علیه ایران نزدیک تر می شود.

 

 

کد خبر 12085

 

مطالب مرتبط

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید