هدر بالا
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ | ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری | ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
  1. اخبار
سه شنبه, ۲۸ تیر ۱۴۰۱ ۱۹:۲۵
زمان مطالعه: 3 دقیقه

روسیه به تعطیلی گاز در اروپا نزدیک می شود
 

غول انرژی روسیه تهدید می کند که گاز کمتری به اروپا ارسال می کند - اما آلمان، یکی از واردکنندگان اصلی آن، این ایده را رد کرده است.

شرکت دولتی گازپروم روز دوشنبه اعلام کرد که به دلیل شرایط غیرقابل پیش بینی در موقعیتی نیست که به قراردادهای گاز در اروپا پایبند باشد.

شرکت انرژی آلمانی Uniper به CNBC تایید کرد که گازپروم ادعای فورس ماژور در عرضه‌های خود کرده است. فورس ماژور، یک اصطلاح قانونی، زمانی اتفاق می‌افتد که شرایط غیرقابل پیش‌بینی یکی از طرفین را از انجام وظایف قراردادی خود باز می‌دارد و در تئوری آن‌ها را از مجازات مبرا می‌کند.

درست است که نامه‌ای از گازپروم اکسپورت دریافت کرده‌ایم که در آن این شرکت به‌طور عطف به ماسبق برای کمبودهای گذشته و فعلی در تحویل گاز ادعای فورس ماژور دارد. لوکاس وینتگنز، سخنگوی Uniper، به CNBC گفت: ما این را غیر قابل توجیه می دانیم و ادعای فورس ماژور را رسما رد کرده ایم.

RWE، یکی دیگر از شرکت های انرژی آلمان، به CNBC تایید کرد که یک اخطار فورس ماژور نیز از گازپروم دریافت کرده است.

مقامات آلمان و سایر نقاط اروپا به طور فزاینده ای در مورد احتمال قطع کامل گاز از روسیه نگران شده اند. این نگرانی ها پس از آن تشدید شد که نورد استریم 1 - یک خط لوله گاز کلیدی از روسیه به آلمان - در اوایل ماه جاری به دلیل تعمیر و نگهداری بسته شد و برخی تردید داشتند که جریان به طور کامل پس از پایان کار در 21 جولای بازیابی شود.

کشورهای اروپایی قبل از حمله روسیه به اوکراین، حدود 40 درصد از واردات گاز خود را از روسیه دریافت می کردند. مقامات اروپایی در تلاش برای پایان دادن به این وابستگی بوده‌اند، اما این فرآیندی پرهزینه است و رسیدن به آن یک شبه دشوار است.

کمیسیون اروپا، بازوی اجرایی اتحادیه اروپا، به عنوان مثال، در حالی که به دنبال تامین کنندگان جدید سوخت های فسیلی است، قراردادهای گاز تازه با ایالات متحده و آذربایجان را اعلام کرده است.

آندریاس شرودر، رئیس بخش تجزیه و تحلیل انرژی در شرکت تحقیقاتی ICIS، روز سه‌شنبه به CNBC گفت: این به وضوح یک قلمرو ناشناخته است و در این شکل بی‌سابقه است.

در حالی که اتحادیه اروپا موفق به کاهش حجم واردات هیدروکربن ها در روسیه شده است، آنها موفق به کاهش قیمتی که می پردازند نشدند.

قیمت گاز اروپا در نتیجه کاهش جریان گاز از روسیه افزایش یافته است. اما این قیمت‌های بالاتر به این معنی است که روسیه می‌تواند گاز کمتری به اروپا بفرستد و درآمدی مشابه یا حتی بیشتر از قبل داشته باشد. شرودر این را «اثر جبرانی» نامید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

کد خبر 12113

 

مطالب مرتبط

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید