هدر بالا
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ | ۱۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری | ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
  1. اخبار
جمعه, ۰۷ مرداد ۱۴۰۱ ۲۰:۱۹
زمان مطالعه: 3 دقیقه

گفتگوهای اقتصادی آمریکا و ژاپن برای عقب راندن چین و روسیه
 

متحدان دیرینه، ایالات متحده و ژاپن روز جمعه گفت‌وگوی جدید اقتصادی در سطح بالا را با هدف عقب راندن چین و مقابله با اختلال ناشی از حمله روسیه به اوکراین آغاز کردند.

رسانه‌های ژاپنی گفتند که انتظار می‌رود نشست وزیران اقتصادی «دو بعلاوه دو» در واشنگتن بر سر تحقیقات مشترک برای نیمه‌رساناهای نسل بعدی به منظور ایجاد منبع مطمئنی از اجزای حیاتی به توافق برسد.

این نشست به ریاست آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا و جینا ریموندو وزیر بازرگانی و یوشیماسا هایاشی وزیر امور خارجه ژاپن و کویچی هاگیودا وزیر تجارت برگزار شد.

بلینکن در جلسه افتتاحیه گفت: به عنوان اولین و سومین اقتصادهای بزرگ جهان، بسیار مهم است که برای دفاع از نظم اقتصادی مبتنی بر قوانین، که همه کشورها بتوانند در آن شرکت و رقابت و پیشرفت کنند، با هم کار کنیم.

بلینکن گفت رویدادهای اخیر جهانی، از جمله کووید-19 و جنگ در اوکراین، آسیب پذیری زنجیره های تامین حیاتی را نشان داده است، در حالی که تعداد فزاینده ای از کشورها به دلیل شیوه های وام دهی ناپایدار و غیر شفاف، با بار بدهی دست و پنجه نرم می کنند.

او گفت: اقدامات اقتصادی اجباری و تلافی جویانه جمهوری خلق چین کشورها را مجبور به انتخاب هایی می کند که امنیت، مالکیت معنوی و استقلال اقتصادی آنها را به خطر می اندازد.

نیمه هادی ها
هایاشی ژاپنی، تهاجم روسیه به اوکراین را چالشی جدی برای نظم بین‌المللی خواند و - در اشاره آشکار به چین، اگرچه مستقیماً نامی از آن نبرد - به تلاش‌هایی برای «استفاده ناعادلانه و غیر شفاف از نفوذ اقتصادی برای تحقق منافع استراتژیک و...» برای اصلاح نظم بین المللی موجود اشاره کرد.

هایاشی گفت: برای مقابله موثر با این موضوع، ضروری است که سیاست خارجی و سیاست اقتصادی به عنوان یک واحد مورد بحث قرار گیرد نه اینکه سیاست خارجی و سیاست اقتصادی به صورت جداگانه مورد بحث قرار گیرند.

روزنامه نیکی شیمبون ژاپن اعلام کرد مرکز توسعه نیمه هادی تا پایان سال جاری در ژاپن راه اندازی خواهد شد تا بر روی تراشه های نیمه هادی 2 نانومتری تحقیق کند.

این شرکت شامل یک خط تولید نمونه خواهد بود و باید تا سال 2025 تولید نیمه هادی ها را آغاز کند، و افزود که توافق برای راه اندازی این مرکز در بیانیه ای که پس از این نشست منتشر می شود، گنجانده خواهد شد.

تایوان در حال حاضر اکثریت قریب به اتفاق نیمه هادی های زیر 10 نانومتر را تولید می کند که در محصولاتی مانند تلفن های هوشمند استفاده می شود و نگرانی در مورد ثبات عرضه در صورت بروز مشکل در تایوان و چین وجود دارد که این جزیره را به عنوان یک استان مرتد می بیند.

نشست روز جمعه در زمان تشدید تنش ها بر سر تایوان برگزار می شود.

روز پنجشنبه، شی جین پینگ، رهبر چین در تماسی با جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، نسبت به بازی با آتش بر سر تایوان هشدار داد و نگرانی های پکن در مورد سفر احتمالی نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به این جزیره مورد ادعای چین را برجسته کرد.

 

کد خبر 12124

 

مطالب مرتبط

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید