هدر بالا
امروز: سه شنبه, ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ | ۰۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری | ۱۶ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
  1. اخبار
یکشنبه, ۰۹ مرداد ۱۴۰۱ ۲۳:۱۱
زمان مطالعه: 4 دقیقه

سفر پلوسی به تایوان هنوز بلاتکلیف است
 

به گزارش اتاق 24 به نقل از CNBC به گفته دو منبع، نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان، روز جمعه در راس یک هیئت رسمی کنگره به آسیا می‌رود، هرچند مشخص نیست که آیا این سفر شامل توقف در تایوان نیز می‌شود یا خیر.

یکی از منابعی که بعدازظهر پنجشنبه برنامه سفر را بررسی کرد، گفت که سفر تایوان را آزمایشی ذکر کرده است. این سفر شامل بازدید از متحدان آسیایی ژاپن، کره جنوبی، مالزی و سنگاپور خواهد بود.

خبرگزاری بلومبرگ برای اولین بار گزارش داد که هیئت پلوسی روز جمعه، آخرین روزی که مجلس در جلسه قبل از تعطیلات ماه اوت برگزار می شود، سفر می کند.

در تحولی دیگر، ریک لارسن، نماینده واشنگتن، گفت که مقامات چینی او را تحت فشار قرار داده اند تا سفر پلوسی به تایوان را متوقف کند. وی در مصاحبه ای گفت که یکی از مقامات سفارت چین با دفتر وی تماس گرفته و از وی خواسته است که به رئیس مجلس بگوید که سفر را لغو کند.

روز دوشنبه، سرکنسول چین در سانفرانسیسکو پیام مشابهی را شخصاً در طی یک جلسه برنامه ریزی شده طولانی در منطقه سیاتل خود به لارسن ارائه کرد.

لارسن، رئیس مشترک گروه کاری دو حزبی ایالات متحده و چین، گفت: من فکر می‌کنم این یک اشتباه محاسباتی فاحش از سوی چینی‌ها است که تلاش می‌کنند هر عضوی از کنگره را برای هر سفری در هر کجا تحت فشار قرار دهند، حتی اگر این سفر اتفاق بیفتد.

درو همیل، سخنگوی پلوسی نیز از اظهارنظر در این باره خودداری کرد. سیاست دفتر رئیس مجلس مبنی بر عدم بحث در مورد سفرهای بین المللی توسط قانونگذاران از قبل به دلیل نگرانی های امنیتی است.

گزارش‌های قبلی مبنی بر اینکه پلوسی ممکن است به تایوان سفر کند، سرفصل‌های بین‌المللی و هشدارهای شدیدی را ایجاد کرد مبنی بر اینکه پکن در صورت پا گذاشتن او به جزیره دموکراتیک ۲۴ میلیون نفری که چین آن را تحت کنترل خود می‌داند، واکنشی «قاطعانه» انجام خواهد داد.

برخی از تهدیدها متوجه خود پلوسی بوده است. هو ژجین، سردبیر سابق روزنامه دولتی چین، گلوبال تایمز، در توییتی نوشت: اگر ایالات متحده نمی تواند او را مهار کند، اجازه دهید چین او را مهار و مجازات کند. نیروی هوایی PLA مطمئناً دیدار او را مایه شرمساری برای خود و ایالات متحده خواهد کرد. (PLA ارتش آزادیبخش خلق چین است.)

یکی از این منابع گفت پلوسی در طول هفته میزبان جلساتی در دفتر خود در مورد سفر آسیایی و جنجال تایوان بوده است. این منبع گفت که با توجه به احتمال تشدید تنش نظامی، بحث در مورد یک دیدار احتمالی بسیار حساس بود.

رئیس جمهور جو بایدن که روز پنجشنبه با شی جین پینگ، رئیس جمهور چین صحبت کرد، نگرانی های خود را در مورد سفر احتمالی پلوسی به تایوان مطرح کرده بود. او در آخر هفته گفت که مقامات نظامی ایالات متحده به او گفته اند که بازدید از تایوان «در حال حاضر ایده خوبی نیست.

تنش‌ها بر سر تایوان از جمله موضوعاتی بود که بایدن و شی در تماس تلفنی با یکدیگر گفتگو کردند.

در بازخوانی این تماس دو ساعته، چینی ها از لفاظی های سختی برای هشدار نسبت به هرگونه حمایت ایالات متحده از استقلال تایوان استفاده کردند.

چینی‌ها در بیانیه‌ای گفتند: «کسانی که با آتش بازی می‌کنند، از بین خواهند رفت.» "امید است که ایالات متحده در این مورد شفاف باشد."

با این حال، قانونگذاران هر دو حزب از پلوسی حمایت کردند و از او خواستند که این سفر را انجام دهد و بر حمایت ایالات متحده از جزیره خودگردان تأکید کند.

 

کد خبر 12126

 

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید