هدر بالا
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ | ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری | ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
  1. اخبار
دوشنبه, ۱۰ مرداد ۱۴۰۱ ۲۲:۲۸
زمان مطالعه: 4 دقیقه

افزایش سرسام آور قیمت نان در لبنان
 

با توجه به اینکه لبنان در حال حاضر با بزرگترین بحران اقتصادی خود مواجه است، تأثیر جنگ روسیه در اوکراین شرایط زندگی وخیم را برای این کشور نزدیک به 7 میلیون نفری دریای مدیترانه تشدید کرده است.

لبنان بیشتر غذا و تمام سوخت خود را وارد می کند و بیش از 80 درصد گندم این کشور از اوکراین و روسیه تامین می شود.

از زمان شروع جنگ، محاصره کرملین بر صادرات غلات اوکراین از طریق دریای سیاه باعث افزایش سرسام آور قیمت نان شده است. هفته گذشته، دو طرف توافقنامه ای را با حمایت سازمان ملل امضا کردند که هدف آن از سرگیری صادرات غلات در منطقه است.

با این حال، حمله روسیه به شهر بندری اودسا اوکراین، کمتر از 24 ساعت پس از امضای توافق، مشروعیت این قرارداد را زیر سوال برده و قیمت گندم را افزایش داده است. اگر این توافق با موفقیت اجرا شود، صادرات غلات مهم از طریق یک کریدور دریایی در دریای سیاه ترانزیت خواهد شد که به طور بالقوه باعث رهایی از بحران فزاینده غذایی در سراسر جهان می شود.

تیم تجزیه و تحلیل بحران لبنان در مرسی کورپس روز دوشنبه به CNBC گفت که قیمت آرد گندم از زمان شروع حمله روسیه به اوکراین 209 درصد و از آغاز بحران اقتصادی 2019 330 درصد افزایش یافته است.

بر اساس داده‌های دولت، تورم سالانه مواد غذایی و آشامیدنی در ژوئن به 332 درصد رسید و تورم گسترده‌تر در همان ماه به 210 درصد افزایش یافت.

سیلوهای گندم لبنان دو سال پیش در انفجار بندر بیروت ویران شدند و ذخایر حیاتی را از بین بردند. 

امین سلام، وزیر اقتصاد و تجارت لبنان به هادلی گمبل از CNBC گفت: که دولت موقت لبنان اکنون به شدت در تلاش است تا منابع گندم را تضمین کند، از جمله صحبت مستقیم با روس ها.

من می دانم که دولت از طریق وزیر امور خارجه چندین بار در مورد حمایت از لبنان و باز کردن برخی از خطوط حمل و نقل که مسدود شده اند، صحبت کرده است، زیرا ما واقعاً برای دریافت محموله هایی که قبلاً 10 روز طول می کشید و اکنون سه هفته طول می کشد با مشکل مواجه هستیم. 

سلام گفت که دولت او "هیچ بازخورد مثبتی" از این گفتگوها دریافت نکرده است. 

راه نجات بانک جهانی

بانک جهانی در ماه می 150 میلیون دلار وام به لبنان اعطا کرد که پارلمان روز سه شنبه آن را تصویب کرد. بانک جهانی از طریق ایمیل به CNBC گفت: هدف این وام تامین مالی واردات فوری گندم برای جلوگیری از اختلال در عرضه در کوتاه مدت و کمک به تامین نان مقرون به صرفه برای خانواده های فقیر و آسیب پذیر از جمله جمعیت آواره و پناهندگان در لبنان است.

سلام می گوید که وام بانک جهانی بسته به قیمت جهانی گندم بین شش تا نه ماه طول خواهد کشید. 

سلام به CNBC گفت: «تاکنون قیمت در حال کاهش بوده است. تخمین زده می شود که این وام برای تامین حدود هشت ماه به کشور خدمت کند.

سلام افزود که امیدوار است تا هشت ماه دیگر، وضعیت لبنان بهبود یابد و شاید دولت یک وام 3 میلیارد دلاری از صندوق بین‌المللی پول نیز دریافت کند - بسته حمایتی که مدت‌ها وعده داده شده بود و هنوز تصویب نشده است. 

وام صندوق بین المللی پول مشروط به اصلاحات سیاسی و مالی است که دولت هنوز اکثر آنها را انجام نداده است.

سلام افزود: ما چاره ای جز کمک گرفتن از جامعه بین المللی نداشتیم. بانک جهانی بسیار سریع پاسخگو بود.

سلام به CNBC گفت که این گفتگوها حدود 25 روز طول کشید و این وام "سریعترین و اولین وام اعطایی به هر کشوری در سطح جهان بود که با امنیت غذایی از بانک جهانی مرتبط است.

بر اساس گزارش بانک جهانی، فروپاشی اقتصادی لبنان یکی از 10 بحران بزرگ جهان از قرن نوزدهم است.

لبنان نیز بار دیگر به عنوان یک اقتصاد با درآمد متوسط پایین توسط بانک جهانی طبقه بندی شده است. این اولین سقوط بیروت در چنین طبقه بندی هایی از سال 1998 است.

بر اساس برنامه جهانی غذا، 22 درصد از خانوارها در لبنان دچار ناامنی غذایی هستند، و تعداد پناهندگان سوری که به شدت یا در حد متوسط در ناامنی غذایی هستند 1.3 میلیون نفر است که 1 میلیون نفر از آنها کمک دریافت می کنند.

 

کد خبر 12129

 

مطالب مرتبط

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید