هدر بالا
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ | ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری | ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
  1. اخبار
جمعه, ۲۱ مرداد ۱۴۰۱ ۲۱:۳۹
زمان مطالعه: 4 دقیقه

نیروگاه اتمی اوکراین و هشدارها
 

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بحبوحه گلوله باران جدید نیروگاه زاپوریژژیا، در حالی که منطقه به خط مقدم جدید تبدیل می‌شود هشدار داد.

روسیه درخواست های سازمان ملل برای ایجاد منطقه غیرنظامی در اطراف بزرگترین نیروگاه هسته ای اروپا را که از اوایل ماه مارس توسط نیروهای مسکو اشغال شده و در منطقه ای از اوکراین قرار دارد که قرار است به خط مقدم جنگ تبدیل شود، رد کرده است.

نماینده دائم روسیه در این سازمان، واسیلی نبنزیا، روز جمعه به اینترفاکس گفت که مسکو باید از زاپوریژژیا محافظت کند. 

او گفت که خروج نیروهای روسی این تأسیسات را آسیب پذیر... در برابر تحریکات و حملات تروریستی می کند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، پیشتر خواستار خروج تمامی پرسنل و تجهیزات نظامی شده بود و گفته بود که این نیروگاه "نباید به عنوان بخشی از هیچ عملیات نظامی مورد استفاده قرار گیرد" و منطقه غیرنظامی باید مورد توافق قرار گیرد.

هم ایالات متحده و هم فرانسه از درخواست گوترش حمایت کردند. رافائل گروسی، رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) گفت که مقامات باید در اسرع وقت از این نیروگاه بازدید کنند.

گروسی به شورای امنیت سازمان ملل گفت: این یک ساعت جدی است، یک ساعت سخت.

اوکراین و روسیه روز جمعه یکدیگر را به خطر فاجعه هسته ای در نیروگاه متهم کردند که در ساحل کنار چندین شهرک و شهر تحت کنترل اوکراین واقع شده است که مورد گلوله باران شدید طرف تحت کنترل روسیه قرار گرفته اند. 

دیمیتری مدودف، رئیس جمهور سابق روسیه روز جمعه گفت که اوکراین خود نیروگاه را گلوله باران می کند. او در تلگرام نوشت: «می‌گویند روسیه است. این واضح است که 100٪ مزخرف است، حتی برای مردم احمق روس هراس. 

آژانس Energoatom اوکراین که کارگران آن هنوز این نیروگاه را تحت اشغال روسیه اداره می کنند، گفت که پنج بار در روز پنجشنبه از جمله در نزدیکی محل نگهداری مواد رادیواکتیو مورد حمله قرار گرفت.

کیف گفت که سربازان روسی خودشان به نیروگاه حمله کردند و از این نیروگاه به عنوان سپری برای تأمین پوشش استفاده می‌کردند در حالی که شهرک ها و شهرهای نزدیک تحت کنترل اوکراین را بمباران می‌کردند.

ناتالیا هومنیوک، سخنگوی ارتش به تلویزیون ملی گفت: نیروهای مسلح اوکراین به زیرساخت های [این نیروگاه] آسیب نمی رسانند. به جایی که ممکن است خطری در مقیاس جهانی وجود داشته باشد، حمله نکنید. ما درک می کنیم که مهاجمان پشت چنین سپری پنهان شده اند زیرا امکان ضربه زدن به آنجا وجود ندارد.

اوایل این هفته، اوکراین روسیه را به شلیک راکت از اطراف نیروگاه تصرف شده متهم کرد که منجر به کشته شدن حداقل 13 نفر و زخمی شدن 10 نفر شد، زیرا می دانست که پاسخ دادن به آتش برای اوکراین بسیار خطرناک است.

رئیس جمهور اوکراین، ولودیمیر زلنسکی، از روسیه خواست نیروگاه را به کنترل اوکراین بازگرداند. وی در آخرین سخنرانی ویدئویی خود گفت: تنها خروج کامل روس‌ها و بازگرداندن کنترل کامل اوکراین بر اوضاع اطراف نیروگاه می‌تواند تضمین کننده ازسرگیری امنیت هسته‌ای برای تمام اروپا باشد.

پترو کوتین، رئیس Energoatom قبلاً در مورد خطر برخورد گلوله ها به کانتینرهای سوخت هسته ای مصرف شده با رادیواکتیو بالا هشدار داده بود. او گفت که اگر دو یا چند کانتینر شکسته شوند، ارزیابی مقیاس فاجعه ناشی از آن غیرممکن است و افزود که چنین اقدامات جنون آمیزی می تواند منجر به ... فوکوشیما یا چرنوبیل شود.

گروسی گفت که آماده رهبری یک ماموریت تخصصی بین المللی برای بازرسی سایت در جنوب شرقی اوکراین است و از روسیه و اوکراین خواست تا هر چه سریعتر به سفر بروند. 

او اواخر روز پنجشنبه به شورای امنیت گفت که زمان بسیار مهم است، و افزود که آژانس می‌تواند کار فوری در زمینه پادمان‌ها انجام دهد و یک تاثیر پایدار برای جلوگیری از یک حادثه هسته‌ای ایجاد کند.

وزارت دفاع بریتانیا روز جمعه اعلام کرد که انفجارهای اوایل این هفته در فرودگاه نظامی ساکی در غرب کریمه که توسط روسیه اداره می‌شود، تقریباً به طور قطع نتیجه انفجار چهار انبار مهمات بوده است.

گفته نشده علت دقیق این انفجارها چه بوده است، اما گفته می شود که حداقل پنج جنگنده بمب افکن Su-24 و سه جت چندمنظوره  Su-30 منهدم شده یا آسیب جدی دیده اند. این گزارش می افزاید که خود فرودگاه اگرچه آسیب جدی دیده است، اما احتمالاً قابل استفاده است.

کیف مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفته و نحوه انجام آن را توضیح نداده است. روسیه صدمه دیدن هواپیماها را رد کرده و گفته است که انفجارهای این پایگاه تصادفی بوده است.

 

کد خبر 12136

 

مطالب مرتبط

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید