هدر بالا
امروز: چهارشنبه, ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ | ۱۵ شوّال ۱۴۴۵ قمری | ۲۴ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
  1. اخبار
شنبه, ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ ۱۳:۳۳
زمان مطالعه: 3 دقیقه

حذف غول‌های دولتی چین از بورس آمریکا
 

سه غول شرکت دولتی چینی روز جمعه اعلام کردند که قصد دارند سهام خود را از بورس نیویورک حذف کنند و به جدایی فزاینده مالی بین بزرگترین اقتصادهای جهانی در میانه مناقشه در مورد بررسی دقیق حسابرسی شرکت ها افزود.

PetroChina Ltd، China Life Insurance Ltd و China Petroleum & Chemical Co هیچ اشاره ای به اختلاف حسابرسی یا تنش های ایالات متحده و چین بر سر تایوان، امنیت، فناوری و حقوق بشر نکردند.

این شرکت‌ها در بیانیه‌های مشابهی که در فاصله 30 دقیقه از یکدیگر منتشر کردند، به حجم کم معاملات سهام خود در نیویورک اشاره کردند. آنها گفتند که سهام همچنان در هنگ کنگ معامله می شود که برای سرمایه گذاران غیر چینی باز است.

واشنگتن به شرکت‌های چینی از جمله گروه علی‌بابا، بزرگ‌ترین شرکت تجارت الکترونیک جهان، هشدار داده است که در صورت امتناع پکن از مشاهده سوابق حسابرسان شرکت‌هایشان، ممکن است مجبور به ترک بورس‌های آمریکا شوند.

مقامات آمریکایی گفته‌اند که دولت‌های دیگر با این گام موافقت کرده‌اند که طبق قوانین آمریکا الزامی است و چین و هنگ کنگ تنها بازدارنده‌ها هستند. چین گفت که مذاکرات در حال پیشرفت است اما مقامات آمریکایی گفتند که مسائل مهم حل نشده است.

آمریکایی ها همچنین بر اساس دستور نوامبر 2020 رئیس جمهور وقت دونالد ترامپ از سرمایه گذاری در سهام، اوراق قرضه و سایر اوراق بهادار ده ها شرکتی که به گفته پنتاگون احتمالاً از توسعه نظامی چین حمایت می کنند، منع شده اند. سه شرکتی که روز جمعه خروج خود از بازارهای ایالات متحده را اعلام کردند در این لیست سیاه نیستند.

اعلامیه روز جمعه به دنبال اقدامات شرکت های چینی است که نقش هنگ کنگ را در ارتباط آنها با سرمایه گذاران خارجی افزایش می دهد.

Didi Chuxing بزرگترین سرویس سواری چین، در 10 ژوئن بورس نیویورک را ترک کرد و به بورس هنگ کنگ پیوست. علی بابا در ماه جولای اعلام کرد که قصد دارد وضعیت سهام معامله شده در هنگ کنگ خود را ارتقا دهد تا آنها را برای سرمایه گذاران سرزمین اصلی در دسترس قرار دهد.

تنظیم کننده  اوراق بهادار چین گفت تصمیم آنها برای خروج از بازار سهام ایالات متحده "بر اساس ملاحظات تجاری خودشان" است. در بیانیه‌ای کوتاه، این کشور قول داده است که «ارتباطات» را با تنظیم‌کننده‌های خارجی حفظ کند تا «به طور مشترک از حقوق و منافع مشروع شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران محافظت کند».

در بیانیه PetroChina Ltd آمده است که مبادلات در هنگ کنگ و شانگهای "جایگزین های قوی" هستند که می توانند "نیازهای جذب سرمایه شرکت را برآورده کنند".

شرکت های خصوصی از جمله علی بابا میلیاردها دلار از مبادلات ایالات متحده به دست آودند، زیرا آنها تا حد زیادی از سیستم مالی چین که به شرکت های دولتی خدمت می کند، بسته شده بودند.

 بورس های خارجی برای شرکت های دولتی اهمیت کمتری دارند. سهام معامله شده در چین یا هنگ کنگ معمولاً بخش عمده ای از ارزش بازار آنها را نشان می دهد. 

بورس اوراق بهادار نیویورک در ژانویه 2021 برنامه هایی را برای پایان دادن به معاملات سهام سه شرکت اصلی مخابراتی دولتی چین به دستور ترامپ اعلام کرد. بورس به طور موقت طرح را پس گرفت اما بعداً اعلام کرد که اخراج ادامه خواهد یافت.

 

کد خبر 12137

 

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید