هدر بالا
امروز: چهارشنبه, ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ | ۱۵ شوّال ۱۴۴۵ قمری | ۲۴ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
  1. اخبار
چهارشنبه, ۱۸ آبان ۱۴۰۱ ۲۲:۵۳
زمان مطالعه: 3 دقیقه

چند درصد مردم ایران از وی پی ان استفاده می‌کنند؟
 

عضو هیات مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران معتقد است که آمارها و شواهد نشان می‌دهد که ۷۰ درصد مردم ایران از وی‌پی ان استفاده می‌کنند

فردای اقتصاد - به رغم فیلترینگ سه اپلیکیشن اینستاگرام، واتس‌اپ و تلگرام وضعیت لایک و دیگر شاخص‌های تعامل کاربران در این شبکه‌ها تغییری نکرده است.

نیما نامداری عضو هیات مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای در نشست « تاثیر اختلالات و فیلترینگ بر کسب وکارهای اینترنتی » که در فردای اقتصاد برگزار شد گفت: بنابرآماری که اپراتورهای تلفن همراه می‌دهند ۷۰ درصد پهنای باند اینترنت در کشور تا قبل از فیلترینگ روی سه اپلیکیشن اینستاگرام، واتس‌اپ و تلگرام استفاده می‌شده و با توجه به عدم تغییر شاخص‌های تعامل کاربران در این شبکه‌ها می‌توان نتیجه گرفت کاربران با وی پی ان به این شبکه‌ها مراجعه می‌کنند. 

به گفته نامداری دو سوم پهنای باند اینترنت کشور قطعا با وی پی ان در این شبکه‌ها حضور دارند. 

نامداری معتقد است: بر اساس نظرسنجی ( قبل از فیلترینگ ) موسسه افکار سنجی جهاد دانشگاهی که از معتبرترین مراکز نظرسنجی‌ است جمعیت بالای ۱۸ سال شهری و روستایی کل کشور سوال شده در مورد استفاده از شبکه‌های اجتماعی در آنجا ۷۸ درصد پاسخ دهندگان اعلام کرده‌اند از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند و  آماری که به دست آمده این است: واتس‌اپ با ۷۱ درصد ( ۴۲ میلیون نفر) ، دومی اینستاگرام با ۵۱ درصد و تلگرام با ۴۳ درصد و روبیکا با ۸ درصد. 

نامداری افزود: سه شبکه اول در زندگی مردم تاثیر مستقیم دارد و الان بدون وی پی ان استفاده از آن ممکن نیست. ضمن اینکه این را در نظر بگیریم که میزان استفاده از اینترنت در جمعیت زیر ۱۸ سال هم خیلی بیشتر است. 

به گفته نامداری بر اساس این نظرسنجی 53 درصد گفته‌اند فقط از شبکه‌های اجتماعی خارجی استفاده می‌کنند و فقط دو درصد گفته‌اند فقط از شبکه‌های اجتماعی داخلی استفاده می‌کنند. 

نامداری افزود: بر اساس این آمارهایی که گفتیم اینترنت بر اساس آن معنایی که مردم برداشت می‌کنند و به آن معنایی که مردم به طور متعارف از آن استفاده می‌کنند الان در کشور کلا فیلتر است. 

 

کد خبر 12202

 

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید