هدر بالا
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ | ۱۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری | ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
  1. اخبار
شنبه, ۲۱ آبان ۱۴۰۱ ۲۲:۰۴
زمان مطالعه: 3 دقیقه

قاتلان راجیو گاندی آزاد شدند
 

آخرین همدستانی که برای ترور راجیو گاندی، نخست وزیر سابق هند در سال 1991 زندانی شده بودند، یک روز پس از صدور حکم آزادی دادگاه عالی این کشور، از زندان خارج شدند.

گاندی 46 ساله در یک گردهمایی انتخاباتی در ایالت تامیل نادو در جنوب هند توسط یک بمب گذار انتحاری زن در توطئه ای توسط ببرهای آزادی بخش تامیل - یک گروه جدایی طلب مسلح سریلانکا - کشته شد.

دادگاه عالی هند با استناد به "رفتار رضایت بخش" آنها در زندان و این واقعیت که آنها پیش از این بیش از سه دهه پشت میله های زندان سپری کرده بودند، اجازه آزادی این شش محکوم را صادر کرد.

سه نفر از شش محکومی که روز شنبه آزاد شدند، ابتدا قبل از تخفیف مجازاتشان به اعدام محکوم شده بودند.

گاندی پس از ترور مادر و سلفش ایندیرا گاندی، توسط محافظان سیک خود در سال 1984، جوانترین نخست وزیر هند شد.

سلسله گاندی در رأس حزب کنگره بوده و دهه‌ها بر سیاست هند تسلط دارد. بیوه راجیو، سونیا، قدرتمندترین چهره این سازمان است، در حالی که پسر آنها راهول، 52 ساله، رقیب اصلی نخست وزیر نارندرا مودی است.

قتل راجیو پاسخی به اقدام او برای اعزام نیروهای هندی به سریلانکا در سال 1987 برای خلع سلاح شورشیان تامیل تلقی شد. هند بیش از 1000 نفر را در برابر شورشیان مستقر پیش از خروج نیروهایش از دست داد.

حزب کنگره تصمیم دادگاه محکوم کرد و آن را «کاملاً غیرقابل قبول» و «کاملاً اشتباه» دانست.

این حزب با انتشار بیانیه‌ای توسط جیرام رامش، یکی از اعضای ارشد این حزب گفت: «مایه تاسف است که دیوان عالی مطابق با روح هند در مورد این موضوع عمل نکرده است».

هند جمعیت تامیل قابل توجهی دارد و دولت های ایالتی در تامیل نادو بارها خواستار آزادی محکومان شده اند.

در اوایل سال جاری، دادگاه یکی دیگر از محکومان این ترور را که قبلاً با اعدام روبرو شده بود، آزاد کرد، در حالی که وزیر ارشد فعلی ایالت، یکی از متحدان اصلی کنگره، او را پس از آزادی در آغوش گرفته بود.

پسر گاندی در طول سالها در مورد اینکه چگونه او و خواهرش پریانکا قاتلان پدرشان را بخشیده اند صحبت کرده است.

روزنامه ایندین اکسپرس به نقل از راهول در سال 2018 گفت: «ما بسیار ناراحت و آسیب دیده و برای سال‌ها کاملاً عصبانی بودیم. اما او گفت: «در واقع کاملاً آنها را بخشیده‌اند».

 

کد خبر 12206

 

مطالب مرتبط

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید