هدر بالا
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ | ۱۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری | ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
  1. اخبار
چهارشنبه, ۰۲ آذر ۱۴۰۱ ۰۹:۵۸
زمان مطالعه: 3 دقیقه

یورش اوکراین به صومعه 1000 ساله کیف تحت حمایت روسیه
 

سرویس امنیتی و پلیس اوکراین برای مقابله با «فعالیت‌های خرابکارانه سرویس‌های ویژه روسیه» به یک صومعه ۱۰۰۰ ساله مسیحیان ارتدوکس در کیف یورش بردند.

مجموعه گسترده Kyiv Pechersk Lavra - یا صومعه غارهای کیف - یک گنجینه فرهنگی اوکراینی است و کلیسای جامع، کلیساها و سایر ساختمان‌های آن در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارند و مشرف به ساحل راست رودخانه دنیپر و مقر شاخه تحت حمایت روسیه در کلیسای ارتدکس اوکراین و تحت سلطه پدرسالار کلیسای مسکو است.

سرویس ضد جاسوسی و ضد تروریسم اوکراین گفت که جستجو بخشی از کار سیستماتیک آن برای مقابله با فعالیت های خرابکارانه سرویس های ویژه روسیه در اوکراین است.

در بیانیه سرویس اطلاعاتی که به دلیل حروف اول آن به زبان اوکراینی به SBU معروف است گفته شده هدف از این عملیات جلوگیری از استفاده از صومعه به عنوان مرکز جهانی روسیه و برای بررسی ظن در مورد استفاده از محل برای پناه دادن به گروه های خرابکار و شناسایی، اتباع خارجی، [و] انبار سلاح بود.

به گفته این سازمان، سایت دیگری نیز در منطقه ریونه، 240 کیلومتری (150 مایلی) غرب پایتخت در حال جستجو است.

مفهوم "جهان روسیه" در مرکز دکترین سیاست خارجی جدید رئیس جمهور ولادیمیر پوتین قرار دارد که هدف آن حفاظت از زبان، فرهنگ و مذهب روسیه است. ایدئولوگ های محافظه کار از آن برای توجیه مداخله در خارج از کشور استفاده کرده اند.

SBU جزئیات بیشتری در مورد نتیجه عملیات ارائه نکرد.

در روسیه، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، مقامات اوکراینی را به "جنگ علیه کلیسای ارتدکس روسیه" متهم کرد. وی این جستجو را حلقه دیگری در زنجیره اقدامات تهاجمی علیه ارتدکس روسیه توصیف کرد.

مقامات کلیسای مستقر در مسکو بارها از حمله کرملین به اوکراین حمایت کرده اند. کریل پاتریارک مسکو که ریاست کلیسای ارتدکس روسیه را بر عهده دارد، جنگ را "مبارزه ای متافیزیکی" بین مسکو و غرب توصیف کرده است. او جستجوی روز سه شنبه را به عنوان "عمل ارعاب" محکوم کرد.

این یورش روابط متشنج بین مسیحیان ارتدوکس روسیه و اوکراین را بیشتر تیره خواهد کرد.

ولادیمیر لگویدا، سخنگوی کلیسای ارتدوکس روسیه گفت: «مانند بسیاری از موارد دیگر آزار و شکنجه مومنان در اوکراین از سال 2014، این عمل ارعاب مومنان تقریباً مطمئناً از سوی کسانی که خود را جامعه بین‌المللی حقوق بشر می‌نامند، نادیده گرفته می‌شود».

SBU گفت که "در حال بررسی جزئیات حادثه ای است که در یکی از معابد صومعه رخ داد - جایی که آهنگ هایی در ستایش "جهان روسیه" خوانده می شد.

جمعه گذشته، SBU اعلام کرد که یک روحانی ارشد از منطقه غربی وینیتسیا را به تلاش برای توزیع اعلامیه هایی در توجیه حمله روسیه به اوکراین در 24 فوریه متهم کرده است.

یک نظرسنجی در سال 2020 توسط مرکز Razumkov مستقر در کیف نشان داد که 34 درصد از اوکراینی‌ها اعضای کلیسای اصلی ارتدکس اوکراین هستند، در حالی که 14 درصد از اعضای کلیسای پدرسالاری مسکو اوکراین هستند.

در سال 2019، رهبر معنوی مسیحیان ارتدوکس در سرتاسر جهان به اوکراین اجازه داد تا کلیسایی مستقل از مسکو تشکیل دهد که تا حد زیادی به قرن ها پیوند مذهبی بین دو کشور پایان داد.

 

کد خبر 12227

 

مطالب مرتبط

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید