هدر بالا
امروز: جمعه, ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ | ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری | ۲۶ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
  1. اتاق های بازرگانی
شنبه, ۱۴ تیر ۱۳۹۹ ۱۸:۱۵
زمان مطالعه: 7 دقیقه

نشست هم‌اندیشی فعالان بخش کشاورزی استان کرمانشاه با حضور کیوان کاشفی، عضو هیات رئیسه اتاق ایران و محمد رشیدی، نماینده مردم کرمانشاه در مجلس برگزار شد. کاشفی، بخش کشاورزی را یکی از بخش‌های پیش‌رو در اقتصاد کرمانشاه توصیف کرد که می‌تواند به‌عنوان فنر جهش اقتصادی به بهبود وضعیت کشور کمک کند.


نشست هم‌اندیشی فعالان بخش کشاورزی استان کرمانشاه با حضور کیوان کاشفی، عضو هیات رئیسه اتاق ایران و محمد رشیدی، نماینده مردم کرمانشاه در مجلس برگزار شد. کاشفی، بخش کشاورزی را یکی از بخش‌های پیش‌رو در اقتصاد کرمانشاه توصیف کرد که می‌تواند به‌عنوان فنر جهش اقتصادی به بهبود وضعیت کشور کمک کند.


عضو هیات رئیسه اتاق ایران از بخش کشاورزی به‌عنوان فنر جهش اقتصادی یاد کرد و گفت: تحقق جهش اقتصادی با توجه به بخش کشاورزی امکان‌پذیر است و بر همین اساس در استان کرمانشاه نیز بهره‌برداری مناسب از سامانه گرمسیری می‌تواند کشاورزی و صنایع تبدیلی استان را فرسنگ‌ها جلو ببرد.

کیوان کاشفی در نشست هم‌اندیشی فعالان بخش کشاورزی استان کرمانشاه با اشاره به اینکه صدای بخش کشاورزی باوجود وسعت و اثرگذاری بالایی که دارد، چندان بلند نیست، افزود: بیشترین حمایت‌ها، تسهیلات و ... معمولاً در سایر حوزه‌های اقتصادی متمرکز است و کشاورزی کمتر از این حمایت‌ها برخوردار می‌شود.

رئیس اتاق کرمانشاه تصریح کرد: بخش کشاورزی به‌صورت مستقیم با تغذیه مردم در ارتباط است و از همین رو تمام کشورهای دنیا تمرکز ویژه‌ای بر بخش کشاورزی دارند و ما هم نباید از این مهم غافل شویم.

کاشفی تصمیم‌گیری‌های مناسب برای حوزه کشاورزی را ضروری دانست و گفت: اگرچه نظام تصمیم‌گیری در ایران روال خاص و طولانی خود را دارد، اما می‌توان از کانال نمایندگان مجلس پیشنهاد‌هایی برای اصلاحات ارائه داد که منجر به اصلاحات موردنیاز بخش کشاورزی شود، اما لازمه این کار ارائه نظر و پیشنهاد توسط بخش خصوصی و پخته کردن پیشنهاد‌هاست.

رئیس اتاق کرمانشاه اظهار کرد: برای این منظور هم بنیه کارشناسی و اساتید دانشگاهی قوی در کنار ما هستند و هم تشکل‌های خوبی در بخش کشاورزی داریم، اما باید درخواست‌ها و پیشنهاد‌ها را اولویت‌بندی کنیم.

کاشفی در ادامه اشاره‌ای هم به سامانه گرمسیری به‌عنوان یک پروژه عظیم و با ظرفیت در استان کرمانشاه داشت و گفت: این پروژه سرمایه ملی است که هفت تا هشت میلیارد دلار در آن هزینه شده و مشابه این طرح را کمتر در کشور داریم، اما باید برای بهره‌برداری از آب این سامانه برنامه‌ریزی درستی داشته باشیم.

او تأکید کرد: برای بهره‌برداری مناسب از این سرمایه عظیم، بخش خصوصی باید در کنار دستگاه‌های مربوطه مانند وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی باشد و بهترین راهکار برای بهره‌وری مناسب از این پروژه را ارائه دهد تا منفعت آن به تمام استان برسد.

رئیس اتاق کرمانشاه معتقد است: سامانه گرمسیری اگر به شیوه مناسب بهره‌برداری شود، می‌تواند بخش کشاورزی و صنایع تبدیلی استان کرمانشاه را فرسنگ‌ها جلو بیندازد.

کرمانشاه قطب کشاورزی کشور شود

در ادامه این نشست، نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه باید تلاش کنیم کرمانشاه واقعاً به قطب کشاورزی کشور تبدیل شود، گفت: از ابتدای فعالیت نمایندگی خود ایجاد شورای مشورتی برای پیشبرد کارها و استفاده از ظرفیت صاحب‌نظران را مدنظر قرار دادم و زیرمجموعه این شورای مشورتی کارگروه‌های مختلفی در نظر گرفته شده است.

محمد رشیدی، کارگروه کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط‌زیست را یکی از مهم‌ترین این کارگروه‌ها دانست و افزود: در مجلس نیز باوجودآنکه امکان ورود به کمسیون صنعت و معدن را نیز داشتیم، اما کمیسیون کشاورزی را انتخاب کردم. این کمیسیون جای کار زیادی دارد و برای استان کرمانشاه نیز از اهمیتی ویژه برخوردار است.

عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه با اشاره به انباشت مشکلاتی که طی سال‌ها در بخش کشاورزی استان کرمانشاه وجود داشته، افزود: از سوی دیگر کشاورزی بخش بزرگی از کرمانشاه خصوصاً در حوزه اقتصاد و بازرگانی را به خود اختصاص می‌دهد و باید ویژه به آن پرداخت.

رشیدی تصریح کرد: علی‌رغم اینکه ما در داخل استان کرمانشاه را قطب کشاورزی می‌دانیم، در وزارت جهاد کشاورزی هنوز کرمانشاه به‌صورت رسمی قطب کشاورزی محسوب نمی‌شود و برای اینکه کرمانشاه واقعاً قطب کشاورزی شود باید همه کمک کنیم. در این صورت‌وضعیت ساختار کشاورزی استان، شیوه تخصیص‌ها و ... نیز تغییر خواهد کرد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس هدف از برگزاری این نشست هم‌اندیشی را استفاده از نکته نظرات فعالان کشاورزی، تحصیل‌کردگان این عرصه و اساتید دانشگاه دانست و یادآور شد: باید در زیرمجموعه کارگروه کشاورزی کمیته‌های تخصصی در حوزه شیلات، دام‌پروری، دامپزشکی، زراعت و ... ایجاد شود و هریک کار خود را پیش ببرند.

رشیدی اظهار کرد: جلسات کارشناسی کمیته‌ها باید به‌صورت مستمر برگزار شود و از دل آن خوراک و پیشنهاد به دست ما برسد که بتوانیم آن را در کمیسیون کشاورزی مطرح و برای مشکلات و اصلاح ساختارها کار کنیم.

او با اشاره به نزدیک شدن فصل بودجه، افزود: باید به این مسئله نیز در کارگروه کشاورزی خصوصاً با حضور مدیران مربوطه پرداخته شود.

عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه موضوع دیگری که در قالب کارگروه کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط‌زیست باید به آن توجه شود را وضعیت آتش‌سوزی جنگل‌ها دانست و ادامه داد: متأسفانه هم‌اکنون هزار هکتار از جنگل‌های کرمانشاه در حال سوختن است و محیط‌زیست و منابع طبیعی باید در این زمینه پاسخگو باشند.

رشیدی خاطرنشان کرد: سوختن حتی یک وجب از عرصه‌های محیط‌زیست و منابع طبیعی برای ما اهمیت دارد و باید به آن پرداخته شود.

او با بیان اینکه تاکنون کار خاصی برای منابع طبیعی انجام نشده، افزود: فقط منابع طبیعی را به غولی تبدیل کرده‌ایم و مدام آن را بر سر کشاورزان می‌زنیم.

نماینده کرمانشاه در مجلس بر لزوم فاصله گرفتن از کارهای شعاری و شوآف تأکید کرد و ادامه داد: مجلس و استان جای شوآف نیست و مشکلات کنونی که مردم خصوصاً در بعد معیشتی با آن مواجه‌اند ناشی از همین شعار دادن‌ها است.

عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه بر استفاده از ظرفیت نخبگانی که در بخش‌های مختلف در استان داریم تأکید کرد و ادامه داد: متأسفانه تعداد سرمایه‌ها و افراد توانمند کرمانشاهی در مرکز کشور کم است.

بخش خصوصی محوریت سیاست‌گذاری تجارت محصولات کشاورزی باشد

ناصر مرادی رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق کرمانشاه هم با بیان اینکه کرمانشاه می‌تواند به یکی از قطب‌های کشاورزی کشور تبدیل شود، اظهار کرد: هم‌اکنون برخی از تولیدات ما در سطح ملی و حتی جهان برند است که ازجمله آنها می‌توان به نخود کرمانشاه، دام سنجابی و ... اشاره کرد.

او ادامه داد: باوجود ظرفیت‌هایی که در بخش کشاورزی داریم چند مشکل اساسی سد راه توسعه این بخش است که یکی از مهم‌ترین آن‌ها قطع و برقرار کردن‌های مدام صادرات محصولات کشاورزی است.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق کرمانشاه از دست رفتن بازارهای صادراتی که سال‌ها برای آن تلاش شده را یکی از اصلی‌ترین پیامدهای ممنوعیت‌های صادراتی کشاورزی دانست و عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین درخواست‌های ما ساماندهی این ممنوعیت‌های خلق‌الساعه به بهانه تنظیم بازار داخل است.

مرادی تأکید کرد: راه‌حل تنظیم بازار داخلی ممنوعیت صادرات محصولات کشاورزی نیست، بلکه باید زمانی که کمبود داریم تولید را تقویت کنیم که در عین صادرات به بازارهای جهانی، بتوانیم نیازهای داخل کشور را نیز پوشش دهیم.


 

کد خبر 10036

 

مطالب مرتبط

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید