هدر بالا
امروز: شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ | ۱۸ شوّال ۱۴۴۵ قمری | ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
  1. حقوق و اقتصاد
شنبه, ۱۸ آذر ۱۴۰۲ ۲۱:۲۴
زمان مطالعه: 6 دقیقه
وکیل جنایی حوزه بسیار حساسی از وکالت است زیرا در مواردی متعددی با جان و آبروی افراد سروکار دارد و هر اشتباهی ممکن است برای موکل حتی به قیمت جانش تمام شود.

وکیل جنایی یا وکیل کیفری اصطلاحی است که به دلیل کاربرد کلمه جنایی در آن، ممکن است تداعی کننده ی واژه های قتل و جنایت باشد. اما بهتر است بدانید، این حوزه از وکالت علاوه بر پیگیری پرونده های مرتبط با قتل یا تجاوز، عدم پرداخت نفقه توسط زوج- فروش جهیزیه – توهین و فحاشی در دعاوی خانوادگی نیز که در حوزه جرائم کیفری می باشند، پیگیری می کند.

از جمله مهمترین جرایمی که وکیل جنایی وظیفه رسیدگی به آنها را دارد، جرایم مالی همانند اختلاس و پولشویی است. 

 انواع جرایم کیفری

جرایم کیفری را می توان به 4 بخش کلی تقسیم کرد. 

جرایم کیفری شخصی

منظور از جرائم کیفری شخصی آن دسته از جرایم هستند که باعث آسیب و لطمه جسمی یا روحی به دیگران شود. این نوع جرائم به دو گروه قتل و جرایم خشونت آمیز تقسیم می‌شوند. نمونه‌های جرایم شخصی خشونت آمیز شامل، تجاوز جنسی، آدم ربایی، کودک آزاری، ضرب و شتم و … می‌شود.

جرایم علیه اموال

اگر علیه اموال فرد یا افراد دیگری دخالت ی صورت بگیرد که سبب آسیب جسمی یا روحی و همچنین محرومیت آنها از استفاده یا لذت بردن از اموالشان شود؛ جرم علیه اموال صورت می‌گیرد. رایج‌ترین انواع این جرایم عبارتند از: جعل، سرقت، کلاهبرداری، خرید، فروش و انتقال مال غیر، خیانت در امانت و … .

جرایم مالی

جرایم مالی شامل اقدامات مجرمانه‌ایی است که باعث فریب یا کلاهبرداری از دیگران می‌شود. یکی از انواع رایج در این زمینه، جرایم یقه سفید نام دارد. انواع دیگر این جرایم شامل موارد باج گیری، اختلاس، پولشویی، فرار مالیاتی و … می‌شود.

جرایم رایانه‌ای

جرایم رایانه‌ای آن دسته از اقدامات مجرمانه هستند که از طریق کامپیوتر به انجام می‌رسند. در این نوع جرم، متهم به صورت غیرقانونی به اطلاعات و حریم شخصی دیگران دست می‌یابد. جرم‌هایی مانند انواع جاسوسی‌های کامپیوتری، کلاهبرداری‌ها و جعل رایانه‌ایی و … در این دسته قرار دارند.

ویژگی های وکیل جنایی

وکیل جنایی حوزه بسیار حساسی از وکالت است زیرا در مواردی متعددی با جان و آبروی افراد سروکار دارد و هر اشتباهی ممکن است برای موکل حتی به قیمت جانش تمام شود. 

وکیل جنایی به دلیل حساسیت بالای پرونده های این حوزه از وکالت باید ویژگی های خاصی داشته باشد. 

وکلای جنایی علاوه بر تسلط بر قوانین کیفری باید از توانایی استدلالی و استنباطی بسیار قوی برخوردار باشند، زیرا پرونده های جنایی معمولا جزییات و زوایای پنهان زیادی دارد که ابهامات فراوانی را در این پرونده ایجاد می کنند. وکیل جنایی باید توان استدلال کردن بر اساس جزئیات پرونده را برای حل ابهامات داشته باشد. 

علاوه بر این وکیل جنایی باید فردی با روحیه جنگندگی و مبارزه باشد. فرایند پرونده های جنایی اغلب پیچیده و دشوار هستند وکیل جنایی باید بتواند با چالش‌های فراوان آنها مقابله کند و تا بتواند در نهایت بهترین نتیجه برای موکل خود کسب نماید. 

داشتن مهارت جمع آوری انبوهی از اسناد، شواهد فیزیکی و سوابق (و همچنین ارجاع سایر مطالب مفید از منابع خارجی در صورت نیاز) به منظور ایجاد یک پرونده جنایی روندی وقت گیر و بسیار حرفه ای است. 

وکیل جنایی چه ویژگی هایی دارد؟

ویژگی‌های یک وکیل جنایی خوب عبارتند از:

• تخصص: وکیل جنایی باید در زمینه حقوق کیفری و آیین دادرسی کیفری تخصص داشته باشد تا بتواند پرونده را به بهترین نحو ممکن مدیریت کند.

این تخصص شامل تسلط بر قوانین آیین دادرسی کیفری، آشنایی با رویه قضایی، و توانایی تحلیل و تفسیر شواهد و مدارک است.

• تجربه: تجربه وکیل جنایی می‌تواند به او کمک کند تا در پرونده‌های مشابه بهترین نتیجه را بگیرد. تجربه وکیل جنایی به او کمک می‌کند تا با با اعتماد به نفس و دانش مضاعف با چالش‌های احتمالی پرونده روبرو شود.

مهارت‌های ارتباطی: وکیل جنایی باید بتواند به خوبی با موکل، قاضی، و سایر افراد درگیر در پرونده ارتباط برقرار کند. با توجه به اینکه پرونده های جنایی به ویژه در حوزه قتل یا تجاوز پرونده های حساست برانگیزی هستند، نحوه ارتباط وکیل با طرف های درگیر حائز اهمیت فراوانی است. 

• مهارت‌های مذاکره: وکیل جنایی باید بتواند در دادگاه به نفع موکل خود مذاکره کند و بهترین نتیجه را برای او بگیرد. روند مذاکره در پرونده های جنایی باید بسیار حرفه ای صورت گیرد، زیرا عدم توانایی مذاکره موثر می تواند روند پرونده را معکوس کند. 

این مهارت‌ به وکیل کمک می‌کند تا با طرفین پرونده و دادستان به توافق برسد و پرونده را به بهترین نحو ممکن خاتمه دهد.

وکیل جنایی در پرونده های اختلاس و پولشویی

همانگونه که اشاره شد یکی از حوزه هایی که وکیل جنایی پیگیری می کند، وکالت پرونده های اختلاس و پولشویی است. البته گاهی با تفکیک این حوزه ها از یکدیگر وکیلی را که پیگیر پرونده های اختلاس یا پولشویی است، وکیل اختلاس یا وکیل پولشویی می نامند اما در کل تمامی این حوزه ها، جزء حیطه حرفه ای وکیل جنایی می باشد. 

اختلاس برداشت غیرقانونی اموال دولتی یا وابسته به دولت یا نهادهای حاکمیتی که توسط کارمندان و کارکنان دولت یا وابسته به دولت انجام می‌گیرد، گفته می‌شود. اختلاس گونه‌ای از خیانت در امانت محسوب می‌شود که بیشتر به صورت برنامه‌ریزی شده، منظم و پنهان و بدون رضایت و آگاهی دیگران انجام می‌پذیرد.

پولشویی نیز فرآیندی است که طی آن درآمدهای حاصل از فعالیت‌های مجرمانه، مانند قاچاق، اخاذی، فساد و تروریسم، به گونه‌ای تغییر شکل می‌یابد که به نظر برسد از فعالیت‌های قانونی حاصل شده است.
در تعریفی ساده‌تر، پولشویی فرآیندی است که طی آن پول کثیف به پول پاک تبدیل می‌شود.

نظر به مجازات های سنگین جرایم اختلاس و پولشویی استفاده از وکلای جنایی باتجربه و زبردست بسیا حائز اهمیت دارد. در ایران وکلای جنایی بسیار حرفه ای و باتجربه وکالت پرونده های مرتبط با اختلاس و پولشویی را می پذیرند و در موارد متعددی با ارائه ادله و شواهد متقن و با تسلط به قوانین متهمان این پرونده ها را تبرئه و یا باعث تخفیف مجازات آنها می شوند. اما متاسفانه بسیاری از وکلای توانمند نیز به دلیل گمنامی و عدم شناخت، امکان نشان دادن توانایی های بالای خود را ندارند. پس باید چه کرد؟

اگر شما وکیل جنایی و متخصص در پرونده های مرتبط با اختلاس یا پولشویی هستید و بدون اینکه مبادرت به تبلیغات کنید، می خواهید بیشتر شناخته شوید، همچنین اگر شما قربانی یک پرونده اقتصادی با عناوین مجرمانه اختلاس و پولشویی شده اید و می خواهید به وکلای باتجربه و متخصص دسترسی یابید، کافی است با شماره همراه 09133062852 و یا شماره ثابت 32655555-031 داخلی 205 تماس بگیرید. ما به شما می گوییم درست ترین مسیر کجاست؟

 

کد خبر 13003

 

مطالب مرتبط

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید