هدر بالا
امروز: جمعه, ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ | ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری | ۲۶ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
  1. اتاق های بازرگانی
یکشنبه, ۳۰ شهریور ۱۳۹۹ ۱۹:۳۰
زمان مطالعه: 4 دقیقه

فعالان اقتصادی از زمان راه‌اندازی سامانه تجارت بین اتاق و سازمان صنعت سرگردان شده‌اند

به گزارش اتاق خبر، به نقل از اتاق ایران، با بروز مشکلات زیرساختی در سامانه جامع تجارت که قرار بود جایگزین سامانه اتاق بازرگانی در صدور کارت بازرگانی شود، جعفر سرقینی سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت در نامه‌ای به رئیس‌کل سازمان توسعه تجارت ایران دستور داد به‌موازات سامانه جدید صدور کارت بازرگانی، سامانه قبلی نیز به مدت دو ماه دیگر به فعالیت خود ادامه دهد.

این ابلاغیه بعد از نامه غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران به سرپرست جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت صادر شده است. او موانع فنی برای تمدید یا صدور کارت در این سامانه را موجب خسران برای فعالان اقتصادی دانسته است.

دبیر کل اتاق ایران هم در نامه‌ای به رئیس سازمان توسعه تجارت، تأکید کرده است سامانه کارت بازرگانی محل آزمون و خطا نیست.به گفته فعالان اقتصادی هم، راه‌اندازی شتاب‌زده سامانه جامع تجارت منجر به سردرگمی فعالان اقتصادی و توقف تجارت شده است.

در همین زمینه، مسعود گلشیرازی رئیس اتاق اصفهان تأکید می‌کند که از زمان راه‌اندازی سامانه جامع تجارت تاکنون تجارت بین‌الملل مختل شده است؛ آن‌هم در شرایطی که به‌واسطه محدودیت‌های اقتصادی ناشی از تحریم‌ها و شیوع ویروس کرونا محیط کسب‌وکار در تنگنا قرار دارد و نباید حتی از یک دقیقه فرصت برای تجارت خارجی غفلت ورزید.

او در گفت‌وگو با «پایگاه خبری اتاق ایران» می‌گوید: متأسفانه از زمان راه‌اندازی سامانه جامع تجارت تاکنون، عملاً صدور کارت بازرگانی در اتاق اصفهان متوقف ‌شده است. به دلیل تجهیز نبودن امکانات این سامانه، فعالان اقتصادی هم که نسبت به تکمیل پرونده خود در سامانه جامع تجارت و استعلام از سامانه اتاق ایران اقدام کرده بودند، به‌طور مداوم بین سازمان صمت استان و اتاق بازرگانی برای تائید پرونده‌های خود در رفت و برگشت هستند. تا جایی‌که با توجه به‌فوریت ترخیص برخی کالاها گمرکات، اتاق اصفهان مجبور شد تا به‌صورت دستی و طی تماس‌های مکرر با اتاق ایران، برای تعداد محدودی از فعالان اقتصادی کارت بازرگانی صادر کند.

به گفته گلشیرازی، ایرادات سامانه جامع تجارت همچنین منجر به کند شدن روند ترخیص کالاها از گمرکات شده است و حتی فعالان اقتصادی هم که پیش از ابطال کارت خود قصد دریافت کارت بازرگانی داشتند، نتوانستند کارت جدیدی از اتاق بازرگانی دریافت کنند.

رئیس اتاق اصفهان همچنین با اشاره به تصمیم وزارت صنعت مبنی بر فعالیت سامانه صدور کارت بازرگانی اتاق ایران تا دوماه آتی، گفت: این تصمیم در شرایطی گرفته‌شده است که عملیاتی شدن آن در شرایط فعلی امکان‌پذیر نیست. به این دلیل که عملاً پایگاه استعلام‌ها و داده‌های سازمان‌های مختلف مانند سازمان ثبت ‌اسناد و املاک کشور و سازمان امور مالیاتی که تا قبل از راه‌اندازی سامانه جامع تجارت متصل به اتاق ایران بودند، برقرار نیست.

گلشیرازی توضیح می‌دهد: وزارت صنعت، معدن و تجارت بر اساس قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز موظف است با همکاری ستاد مبارزه با قاچاق، گمرک و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط اقدام به تهیه، اجرا و بهره‌برداری از سامانه نرم‌افزاری جامع یکپارچه‌سازی و نظارت بر فرآیند تجارت کند؛ اینکه قانون‌گذار حکمی را تکلیف کند، دلیل بر آن نیست ما اقدامی انجام دهیم که در شرایط جنگ اقتصادی، جریان جاری تجارت به‌خصوص تجارت خارجی را متوقف کنیم. اما متأسفانه یک‌شبه بدون اینکه جوانب مختلف سنجیده شود، حکمی اجراشده است که مهم‌ترین تأثیر آن، مختل کردن تجارت بین‌الملل است.

او همچنین تاکید می‌کند که یکی از مزیت‌های سامانه جامع تجارت و ضرورت استعلام از سازمان‌های مختلف برای صدور کارت این است که از هجمه‌هایی که علیه اتاق ایران طی ماه‌های گذشته در خصوص کارت بازرگانی یکبار مصرف و اجاره‌ای وجود داشت، کاسته خواهد شد. با این حال، به باور رئیس اتاق اصفهان بهتر است تا دو سامانه یکپارچه کارت بازرگانی هوشمند و جامع تجارت به موازات یکدیگر فعالیت کنند تا ضمن شناسایی نواقص موجود، بعداً تصمیم گرفته شود که بهتر است کدام سامانه حذف شود.

 

کد خبر 10379

 

مطالب مرتبط

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید